joi, 16 aprilie 2009

Cinematografia, dusman sau aliat ? (II)





Revin asupra subiectului "Cinematografia, dusman sau aliat ?" .

Masinile folosite in filmele de actiune regizate de Sergiu Nicolaescu inainte de 1989 se impart in doua categorii : masini particulare, inchiriate si masini detinute de Studiourile Buftea. In general masinile “de joc” erau masini inchiriate, care functionau si in multe din scene erau conduse de proprietari. Multe din aceste masini exista si astazi in Romania, cea mai”celebra”
fiind Buick-ul Special 8 (1938 - prima fotografie de sus) detinut de dl. Ivan, membru R.C.R. Acum doi ani automobilul a fost revopsit, retapitat si a primit anvelope noi pentru a fi utilizat in filmul “Supravietuitorul”, primind acelasi rol principal, masina comisarului Moldovan. Buick-ul si-a intalnit in film un vechi “amic” Plymouth-ul dlui. Anghel dar a ratat intalnirea cu Dodge-ul dlui. Stoicescu, aflat in curs de restaurare. Iata deci ca un automobil 100% original, cu adevarat valoros, a fost si atunci si acum folosit in mod nedistructiv, ba mai mult a beneficiat si atunci si acum de interventii importante.

O serie de masinile care apar in filmele lui Nicolaescu nu au disparut pentru ca au fost distruse ci au fost exportate dupa 1989, cum este cazul unui rarisim Stutz asupra caruia voi reveni cu alta ocazie.. Revenind la masinile distruse in aceste filme, total sau doar partial, trebuie spus ca in marea lor majoritatea automobilele studiourilor erau remotorizate (motoare luate de pe masini casate de institutii, ARO, Pobeda, Volga). Nimeni nu avea nici timp nici rabdare sa repare vreun motor antebelic. In anii ’70 pe strazi, in parcarile si prin curtile bucurestene zaceau cateva sute de automobile antebelice, majoritatea in stare de epava. Valoarea lor de piata era foarte mica, fiind incomplete sau necesitand reparatii capitale pentru care nu existau evident piese. Daca acceptati comparatia la acea vreme antebelicele erau in Romania la fel de multe si de ieftine ca masinile anilor ’60 de care te loveai pretutindeni pana acum cativa ani. In aceste conditii oamenii se bucurau ca le pot vinde, multi fiind cu sabia demolarii deasupra capului sau avand mari restante la impozit. Va inchiupuiti ca multi nu-si puteau salva toata obiectele personale, nici nu le trecea prin cap sa care la bloc si epava din fundul curtii. Multe masini abandonate au fost recuperate, unele de pe strazi altele din zonele care se demolau (in special zona Uranus unde s-au turnat si o serie de scene). Alte masini au fost recuperate de la centrele de reciclare. Cele care au putut fi reparate le-ati vazut mergand in filme. Celelalte au fost folosite in cascade spectaculoase, au fost incendiate, mitraliate, aruncate in aer, stivite, rasturnate, etc. Multi il acuza pe Sergiu Nicolaescu de distrugerea acestor masini si va marturisesc ca si eu am trait multi ani cu o mare suparare in suflet. Trebuie sa recunosc ca m gresit si ar fi nedrept ca marele regizor sa fie acuzat pe nedrept. Aceste filme raman in istoria cinematografiei romanesti ca unele din cele mai importante creatii. Daca am monta aceste filme, excluzand secventele in care apar automobile, sunt convins ca farmecul lor ar scadea foarte mult. Aceste filme au avut succes, atat in Romania dar si in restul tarilor socialiste in care au rulat, pentru ca actiunea este la un nivel maxim si imi amintesc perfect reactia admirativa a spectatorilor din salile de cinema la multe din scenele cu automobile. Daca analizam majoritatea filmelor de actiune produse pretutindeni in lume, o sa constatam ca practic nu exista film in care sa nu fie distrus cel putin un un automobil. Este daca vreti una din multele retete universala respectate de toti regizorii pentru a obtine succesul la public. Sigur, astazi cand automobilele antebelice au devenit o raritate in Romania, numarul lor total fiind de aproximativ 500, tinerii care cauta un proiect de restaurare vor judeca dur distrugerea acestor automobile. Vreau insa sa-i asigur ca si daca nu ar fi fost distruse, aceste automobile oricum nu ar fi fost salvate. Daca o sa parcurgeti albumul vehiculelor antebelice din Romania, care a depasit recent numarul de 300 de fotografii, o sa constatati ca numarul epavelor care asteapta de decenii sa fie restaurate este
din pacate cu mult mai mare decat al vehiculelor istorice restaurate. Deci proiecte exista, problema e in alta parte.

Concluzionand trebuie sa spun ca Sergiu Nicolaescu nu trebuie acuzat ci felicitat, filmele sale sunt adevarate opere de arta, care ne ofera posibilitatea de a vedea in actiune numeroase automobile antebelice. Prezentarea atat de fidela a societatii interbelice romanesti (desigur in limitele permise de cenzura vremii) nu ar fi putut fi posibila fara utilizarea automobilelor, filmele fiind adevarate documentare. Masinile distruse ar fi fost oricum mai devreme sau mai tarziu casate, inainte insa sa devina cuie, tabla sau sarma, ele au contribuit la realizarea unor opere cinematografice imposibil de realizat astazi.
Foto 1/ Automobilia
Foto 2/3/4/5/6 captura video realizata de dl. Vlad Capotescu

5 comentarii:

  1. Buickul e 38.
    De observat cum perfectionistul regizor tine sa distruga doua masini in aceeasi scena pentru spectaculozitate. In scena cu urmarirea este folosit un Chevrolet 39, care insa atunci cand cade in rapa se transforma intr'un Dodge 38 pentru ca atunci cand este incendiat pe fundul rapei sa redevina Chevrolet 39.
    W311

    RăspundețiȘtergere
  2. Filmarile la "Noi cei din linia intai" au avut loc in zona P-ta Rahova - Salaj. Ocazie cu care s-a dinamitat si o autospeciala ambulanta interbelica. Oricat m-am straduit nu am reusit sa regasesc imaginea in cadrul filmului. Sasiul masinii cu motorul, cutia si trenurile de rulare au zacut mult timp pe respectiva strada, cred ca pana a inceput constructia blocurilor. E posibil ca numarul masinilor sa fi fost mult mai mare decat ce s-a regasit in filme. Calitatea filmelor si a maestrului ramane sa fie discutata de generatiile viitoare. Oricum filmul vietii lui va ramane "Lovilutia Romana" la care s-au uitat cu gura cascata zeci de milioane de oameni din intreaga lume si care a avut actiune cat cuprinde.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cei care la ora turnarii filmelor aveau varste compuse dintr-o singura cifra cred ca se pot considera fara probleme "generatia viitoare", sincer eu nu sesizam nuantele "politice" ale filmelor acelor vremuri, actiunea conta. Cred ca in prezent trebuie sa ne rezumam in a aprecia latura artistica a acestor filme, amestecul cenzurii si al propagandei comuniste
    e cert.

    Referitor la filmari care nu se regasesc in productia finala, e o treaba normala, la orice film se filmeaza de zeci de opri mai mult decat ce ramane dupa montaj. In cinematografie ca in orice domeniu se si greseste, am vazut greseli colosale si in prezent : utilizarea unei pelicule voalate, neatentie in manevrarea camerei, deterioarea peliculei in laboratorul de procesare, pierdera peliculei, sau pur si simplu realizarea scenei fara sa fie filmata sau filmarea trunchiata. O scena de explozie a unui vehicul nu poate fi repetata, decat daca ai mai multe masini identice, valabil si cu rasturnarea mentionata mai sus, probabil ca nu s- aputu filma cu mai multe camere si atunci s-au efectuat filmari succesive. Apoi in faza de montaj, regizorul poate constata ca actiunea nu se leaga, si poate reface scene sau filma altele intermediare.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca sunt 2 perioade distincte. Prima, pe timpul turnarii filmelor avand ca regizor pe Nicolaescu masinile de epoca nu aveau valoare din varii motive, cea mai importanta fiind faptul ca Romania era in spatele cortinei de fier, rupta in mare parte de lumea normala. Practic orice masina de epoca era doar o "rabla". A doua perioada, dupa '89, cand autoturismele de epoca au inceput sa fie respectate pentru valoarea lor. Nu au mai fost distruse in masa ci valorificate normal. Ca o concluzie eu nu vad nimic pozitiv in distrugerea lor cu larghete in anii '70-'80. Poate dintre ele unele ar fi fost salvate de pasionati dar asa in mod sigur au fost distruse toate iremediabil.

    RăspundețiȘtergere
  5. Corect, numai ca masini "de salvat" sunt cu sutele si in zilele noastre, insa foarte putini le acorda atentie. Oamenii le fac poze, aduc anunturile de vanzare in atentia altor persoane, discuta despre ele pe forumuri, in cluburi, din pacate interesul se opreste aici.

    Gasim o gramada de exemple in album, masini recuperabile, care se pot achizitiona la preturi decente, uneori mai mici decat costul transportului unei masini importate. Cu toate astea masini valoroase continua sa rugineasca sub cerul liber, proprietarii lor dispar fizic si cu ei dispar si actele, impozitele nu mai sunt platite de ani buni sau chiar decenii, deci in final ajung, in cel mai fericit caz, "banci de organe". Situatie in care eu unul ma bucur ca macar au ramas pe pelicula.

    http://picasaweb.google.com/www.automobilia.ro/PreWarVehiclesInRomania#

    RăspundețiȘtergere