vineri, 19 iunie 2009

Cureaua ajustabila



Vehiculele istorice antebelice ne pun de multe ori in fata unor probleme tehnice greu de solutionat. Una dintre acestea este operatiunea de inlocuire a curelei de ventilator la automobilele Aero 30 , Aero 50 si Adler Trumph Junior (posibil ca lista sa fie mai lunga). Solutia constructiva "totul in fata" naste o mica mare problema : pentru inlocuirea curelei ventilatorului trebuie sa demontezi .... cutia de viteze, mai exact s-o desprinzi de motor. Imi amintesc ca am vazut in copilarie la mai multe masini o curea suplimentara introdusa "de rezerva", infasurata si legata atent pentru a nu fi deteriorata. Tocmai cand ma obisnuisem deja cu ideea ca va trebui sa adopt aceasta solutie empirica (fie ea si neutilizata cureaua "de rezerva" oricum e deja coapta cand ii vine randul sa isi inceapa functionarea) am primit o informatie extraordinara. Dl. Michael Strauch, presedintele Aero Interessengemeinschaft International http://www.aero-freunde.de/ clubul international al posesorilor de vehicule istorice AERO a avut amabilitatea sa-mi trimite fotografiile alaturate. Este daca acceptati termenul o curea de ventilator ajustabila, realizata din fasii de piele. Asa incat, cei care au boscorodit proiectantii timp de decenii, care priveau o banala interventie, respectiv inlocuirea curelei, ca pe un incident major care necesita cateva ore bune de munca, pot sta de acum linistiti, exista solutia salvatoare. Ramane sa vedem doar de unde se pot procura aceste curele speciale.

5 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cureaua din imagine pare practica dar de fapt nu-si face treaba. Fuliile de Aero/Adler sunt special construite pentru curea trapezoidala, transmisia facandu-se in anumiti parametri precalculati de proiectant. Asa ca desi se rezolva elegant problema montarii-demontarii ramane neacoperita functia principala.

    Calin

    Calin

    RăspundețiȘtergere
  3. Tehnic vorbind ai dreptate numai ca practic n-am incercat asa ca trebuie sa-l credem pe dl. respectiv pana la proba contrarie. Daca cureau ajustabila se aseaza perfect in fulii exista sansa sa mearga, la urma urmei nu antreneaza vreun ditamai dinamul si doar o elice. Sa nu uitam solutia de avarie cu ciorapul de dama ....

    RăspundețiȘtergere
  4. Hm , problema e destul de delicata la motoarele la care dinamul indeplineste si sarcina de demaror (dynamo-starter) . In cazul asta forta care trebuie transmisa prin curea la pornire necesita un contact perfect pe santurile celor doua fulii , deci solutia propusa cade . Sigur pentru solutii de urgenta , adica deplasare de la locul "evenimentului " pana la atelier este buna si asta pentru antrenarea pompei de apa sau a dynamo-starterului in regim de dinam (frote tangentiale mai reduse) , urmand ca pornirea sa se face corespunzator vechimii masinii , .....adica prin impingerea sau cu ajutorul sanatoasei manivele . Solutia cu una sau doua curele de rezerva unse din cand in cand cu glicerina e mult mai corecta .

    RăspundețiȘtergere
  5. Faci o confuzie cu Steyr-ul, cureaua asta nu antreneaza decat un ax care lucreaza pe doi rulmenti si in capat are o elice cu doua pale. Deci nu e efort prea mare. Ventilatorul a fost introdus doar la cele cateva sute de exempare construite dupa razboi insa dat fiind traficul de azi din orase l-au adoptat marea majoritate a posesorilor de Aero. Pentru modelul 50 elicea are 4 pale si sunt 2 curele, pentru ca motorul are si pompa de apa.


    La dinamostarter cureaua e ff groasa, e facuta pe comanda si f similara cu cea de la agregatele pentru camerele frigorifice mari (de pe nave de ex)

    RăspundețiȘtergere