marți, 27 octombrie 2009

Inceputurile distributiei de carburanti





Imediat dupa aparitia automobilelor in Romania si fondarea in 1904 a A.C.R.-ului distributia de carburanti pe teritoriul Romaniei era realizata in bidoane de tabla. Acestea erau depozitate in diverse locatii si anuntate prin articole publicate in Revista Automobila editata lunar de A.C.R. Dupa aparitia atelierelor si a reprezentantelor de vanzari de automobile acestea au preluat in mare parte distributia de carburanti, ulterior trecandu-se la ceea ce astazi numim retele de benzinarii.
Legat de distributia de carburanti am strans in timp din internet o serie de fotografii interesante. In prima fotografie puteti observa cisternele de benzina OSIN asteptand si incarcand in curtea rafinariei prahovene. Fotografia apartine celebrului Willy Pragher, care a lucrat in perioada 1939-1944 ca fotograf publicitar al firmei OSIN Distributia.
In urmatoarele doua fotografii puteti admira una din benzinariile UNIREA din capitala. M-am tot intrebat ce cauta omul cu magarul in benzinarie. Singura explicatie e ca fotogrataful a dorit sa prezinte in oglinda trecutul si viitorul transportului in Romania.
Ultima fotografie de jos este la randul ei deosebit de interesanta fiind realizata in perioada prezentei armatei germane in capitala in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. Fotografia surprinde intrarea in Garajele Mihaescu (astazi Ciclop Magheru) atent supravegheate de un soldat german. Pe stalpul din centru e vizibila o pompa de benzina.
Nu ratati articolul de maine in care voi prezenta cea mai veche benzinarie din Romania care a supravietuit razboiului dar are astazi slabe sanse de salvare de la distrugere.

4 comentarii:

  1. Salut! Trec des pe-aici si-mi place.
    Am o-ntrebare, poate stupida: de la ce vin initialele OSIN? Tot incerc sa aflu, dar nu ma dumiresc.

    Astept articolul cu cea mai veche benzinarie!

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu cred ca este o abreviere, poate fi numele proprietarului, din pacate pentru moment n-am alte informatii.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dl. Cristian Tase din Sibiu , membru R.C.R. si posesor al unui Opel Super Six aflat in curs de restaurare mi-a trimis urmatorul comentariu extrem de interesant, care din motive tehnice nu a putut fi postat direct pe blog :

    ".......foarte interesanta fotografia din timpul prezentei Armatei germane care surprinde un automobil "Typ 40" . Acesta a fost fabricat de una din uzinele Adam Opel AG (motorizare Opel 6 linie) sau Auto Union AG (Horch sau Wanderer, ambele motorizare V8 Horch), diferenta fiind greu de depistat. "

    RăspundețiȘtergere
  4. Mai multe imagini cu Distributia OSIN aici:
    https://www2.landesarchiv-bw.de/ofs21/olf/struktur.php?bestand=20946&klassi=021.00049.%&anzeigeKlassi=007

    RăspundețiȘtergere