marți, 21 iunie 2011

Aniversarea unei legende









Vinerea trecuta un istoriograf german, arhivist al firmei B.M.W. se scuza intr-un email pentru raspunsul dat cu intarziere intr-o discutie legata de Petre Cristea "e o saptamana foarte aglomerata, duminica organizam o mare expozitie la care asteptam peste 40 de modele 328 la aniversarea a 75 de ani de la lansare modelului". Cum pentru mine B.M.W. 328 este si va ramane numarul 1 in materie e de automobile m-am gandit ca nu se face sa lipsesc de la eveniment, mai ales ca urmatoarea ocazie cu care se vor strange atatea exemplare va fi probabil peste 25 de ani la aniversarea centenarului. Asa incat duminica am zburat pe Munchen unde erau doar 10 grade C si ploua. Am pornit spre muzeul B.M.W. amarat de vreme dar cu mari emotii, ultima data cand ma intalnisem cu capodopera 328 erau doar 4 exemplare si ma gandeam daca o sa rezist socului de a vedea cateva zeci de automobile de acest tip stranse in aceeasi locatie. Am ajuns cu o ora inainte de cea anuntat de organizatori pentru inceperea expozitiei (9:30) si am avut sansa sa fac o sedinta foto cu doua din exemplarele coupe detinute de Muzeul B.M.W., unul dintre ele fiind chiar cel care a castigat Mille Miglia. Asta m-a mai inveselit putin, desi norii grei nu prevesteau nimic bun. La ora oficiala erau prezente alaturi de cele doua coupe-uri doar patru masini iar ploiaia isi incepuse deja "reprezentatia", dusuri reci la intervale de 10-15 minute, apoi soare. La cateva minute dupa ora 10 s-a auzit un vuiet ametitor si platoul din fata Muzeului B.M.W. a fost populat de automobile 328, in total am numarat 36 , majoritatea inmatriculate in Germania fiind prezenti si colectionari din Cehia , Elvetia si Austria. Ce m-a surprins cel mai tare au fost caroseriile speciale, cea mai frumoasa fiind realizata de atelierele Gebr. Jhle Bruchsal (foto 3) "fratii" facand o treaba minunata. Majoritatea "specialelor" purtau semnatura Wendler (prima din dreapta in foto 5). Am admirat si un superb Veritas, automobil de competitie realizat pe o platforma BMW 328. Public foarte putin, mult mai putin decat pestre drum in B.M.W. Welt, o cladire imensa care prezinta conceptele firmei, ultimile realizari si inovatii. N-am inteles de ce organizatorii nu au mutat expozitia la interior, cladirea avand un sistem de rampe in spirala care permit accesul pe o platforma care poate gazdui usor peste 100 de masini. Pe platforma respectiva erau expuse 5 masini noi in timp ce peste drum masini in valoare de peste 20 de milioane de euro (nu ca asta ar conta) faceau dusuri regulate. Am ramas neplacut surprins de lipsa oricarui material tiparit legat de eveniment, ca sa nu mai zic de lipsa oricarui banner, afis sau explicatie pe masini. Nu toti cei prezenti venisera la aniversare si sunt convins ca multi din vizitatorii muzeului care au vazut expozitia habar n-avea care era scopul expozitiei. Libraria muzeului slab "echipata" in afara de cateva carti postale nimic despre marele sarbatorit. Pentru ca incepuse sa ploua cu galeata am decis sa vizitez muzeul, mai ales ca m-am amarat sa aflu ca istoriograful cu care speram sa ma intalnesc plecase de mult. I-am lasat materialele promise , cartea lui Marin Dumitrescu si Almanah Auto 1989 in care sunt memoriile lui Petre Cristea, la in coleg. Muzeul nu m-a impresionat, foarte putine exponate fata de ce speram sa vad, cladirea foarte intortocheata, mult spatiu irosit aiurea, daca aveti drum prin Munchen merita totusi vazut (12 euro). Pe un perete sunt proiectate cursele la care modelul 328 a participat, insotite de o fotografie si clasament. M-am bucurat ca Petre Cristea, gratie palmaresului sau, e omniprezent, mai trist e ca in Romania uitarea se asterne incet dar sigur peste marele pilot. La iesirea din muzeu expozitia 328 era deja istorie. Ploaia a incetat asa incat am reusit sa vizitez orasul. Seara iarasi in avion, rupt de oboseala. O oboseala, trebuie sa recunosc, extrem de placuta pentru ca nici in cele mai optimiste vise nu mi s-au arata 36 de B.M.W.-uri 328.

5 comentarii:

  1. Felicitari pentru reportaj! - imaginile sunt spectaculoase. Pacat ca nu s-a acordat atentia cuvenita acestui eveniment. Probabil ca prezentul si viitorul ocupa intreaga activitate a acestei firme.

    RăspundețiȘtergere
  2. Impresiile sunt de duminica, evenimentul a inceput de vineri, posibil si asta sa fie o explicatie, alaturi de vremea total potrivnica. BMW se ocupa f serios de trecut, o dovada e muzeul, apoi compartimentul BMW Classic care e cel mai activ dintre toate sectoarele similare ale producatorilor de automobile. Sper ca nu ati ramas cu impresia ca nu mi-a placut evenimentul , aveam insa asteptari mai mari.

    RăspundețiȘtergere
  3. Revin cu niste intrebari, subiectul 328 este mult prea important (si este una din temele preferate de Automobilia). Te rog in limita timpului/spatiului de pe blog sa ne mai delectezi cu cateva detalii: am remarcat in fotografii un 328 cu aripi mai scurte, argintiu, mai sportiv daca e permisa comparatia. Apoi am vazut unul rosu (eu mi le inchipui pe toate albe/bej din cauza pozelor din epoca). Ne poti da cateva detalii? Care era in cea mai buna stare / cea mai rea. Era unul nerestaurat? Care ti-a placut cel mai mult?. Precizez ca am vazut un model Bruchsal in Germania pe autostrada (culoare identica, poate chiar acela). Rula constant cu 150. Multumesc,C.Tase

    RăspundețiȘtergere
  4. Asa cum am precizat si eu am fost uimit sa vad o serie de caroserii 328 speciale, pe care nu le stiam. O sa revin in curand cu un material de prezentare a acestor caroserii speciale, inclusiv doua care au existat in Romania.

    RăspundețiȘtergere
  5. tocmai am vazut un film "Easy Virtue" (http://www.imdb.com/title/tt0808244/soundtrack)
    Un "personaj" important din film este tocmai un Fraser Nash BMW, merita vazut filmul, chiar ma gandeam la tine cand l-am vazut...

    RăspundețiȘtergere