marți, 25 decembrie 2012

Omniprezentul Aero galben (IV)

Dragii mosului inca nu m-am hotarat ce o sa va pun maine sub brad. Ati fost foarte cuminti si m-ati iertat pentru scaderea numarului de materiale postate asa incat mi-e tare greu sa ma hotarasc. Pana atunci insa m-am gandit sa va prezint un document interesant. Prin amabilitatea colegului George Matei, secretar la acea vreme al sectiei Automobile de Epoca din cadrul A.C.R. documentele Raliului Automobile de Epoca Sinaia din 1986 precum si toate fisele de inscriere ale membrilor sunt de vreo 15 ani in arhiva AUTOMOBILIA.
Documentul prezentat "Fisa Centralizator" a echipajului cu numarul 9 Bruteanu P. / Bruteanu V. - Aero (1937) se refera evident la masina mea asa incat are o importanta cu totul aparte. In coltul din dreapta jos va rog sa remarcati semnatura colegului Nicu Tataranu, membru fondator al Sectiei de Automobile de Epoca A.C.R. si al Retromobil Club Romania. Interesanta este si sectiunea "Starea tehnica din punct de vedere al sigurantei circulatiei". Vreau sa va asigur ca oficialii isi faceau treaba extrem de profesionist. Existau numeroase cazuri in care masinilor cu probleme tehnice le era interzis sa ia startul. Fiecare participant era pus sa actioneze la 20-25 km/h frana, se verifica cursa libera a volanului, sistemul de semnalizare/iluminare, starea anvelopelor, etc. La capitolul "Frine" in fisa exista o mentiune indescifrabila, probabil legata de frana de mana, care nici astazi nu functioneaza perfect. 
Citind aceasta mentiune mi-au adus aminte de o fotografie realizata de dl. Marius Necula, in care regretatul domn Bruteanu a fost surprins in timp ce incerca sa remedieze o defectiune, asistat de cei doi baieti ai sai.  As vrea sa remarcati ceasul de parcare (in care se introduceau fise corespunzator intervalului in care ocupai locul), inca mai visez sa gasesc unul.... Constructia din spate era poarta de intrare in parcul in care astazi a fost construita Primaria Sector 2. Fotografia realizata dupa start risipeste orice indoiala, fotografiile au fost realizate la editia din 1986 a raliului (nr. "9" de concurs). Revenind la document , la capitolul "Originalitate", unde majoritatea masinilor aveau penalizari  mari, e mentionata doar instalatia de semnalizare. Practic ea era adaugata , pentru ca original masina nu avea decat semnalizatoarele cu brat de pe lataralele caroseriei, care lipseau la acea ora. Pe aripile spate fusesera montate niste semnalizatoare fata de Mobra 50, stopurile erau de Pegas, iar pe fata fusesera construite niste semnalizatoare, cu carcase si aluminiu si lampa din celuloid. Fisa fusese creata in 1985. Fusese multiplicata la xerox si cum ramasesera probabil suficient de multe a fost utilizata si in anul urmator , data  fiind modificata fisa de fisa cu carioca din 21-23 septembrie 1985 in 20-21 septembrie 1986,  Iata cate povesti pot sta in spatele unei simple foi de hartie.

luni, 24 decembrie 2012

Revista Oldtimer.ro

Firma OLDTIMER Restaurari Auto a lansat revista Oldtimer.ro, publicatie trimestriala dedicata vehiculelor istorice. Revista (62 de pagini, format 23x22 cm, pret 15 lei), poate fi gasita in librariile carturesti.ro , librariumgrup.ro/bastilia/ si in centrul se presa din Aeroportul Otopeni. Incepand cu al doilea numar distributie va fi facuta la nivel national prin centrele de presa si pe baza de abonament.

duminică, 23 decembrie 2012

Cel mai vechi 328 ?

Celebra firma britanica de restaurari DK Engineering a finalizat in 2009 restaurarea celui mai vechi exemplar BMW 328 cunoscut. Exemplarul cu seria de sasiu 85005 (al 5-lea din cele 464 produse) a fost livrat in aprilie 1937. Intrat in posesia unui ofiter de aviatie american dislocat la o baza din Franta, automobilul a ajuns peste ocean in 1959. A mai avut apoi doi proprietari, ultimul dezansambland in anii '70 automobilul spre a fi restaurat in Los Angeles. Proiectul nu a mai fost finalizat automobilul revenind in Europa in 2006, cand a fost achizitionat de fondatorul firmei DK Engineering, Davin Cottingham, care dupa o restaurare minutioasa l-a prezentat publicului la Goodwood Revival 2009.
http://www.dkeng.co.uk/restorations/63/Previously_Restored_Cars/BMW_328.html

sâmbătă, 22 decembrie 2012

Automobilia intreaba Artmark raspunde


Licitatia de masini de colectie de la Mamaia a nascut numeroase comentarii prin targ umbland vorba ca s-au vandut doar 3 (trei) masini desi organizatorii au anuntat ca s-au tranzactionat toate. Cum firma a anuntat o noua licitatie in 29 mai 2013 si numerosi cititori ne-au solicitat parerea daca e o oportunitate sau nu sa participe, am solicitat un punct de vedere oficial firmei ARTMARK. Redau mai jos textele integrale. Cum nu am primit o cifra exact ci doar explicatii ramane sa trageti singuri concluziile. Iata corespondenta :


Buna ziua,
Va rog sa-mi comunicati un punct de vedere oficial al firmei ARTMARK referitor la desfasurarea licitatiei de vehicule istorice de la Mamaia. Mai exact doresc clarificari legate de anuntul facut de ARTMARK privind vanzarea la Mamaia a tuturor automobilelor istorice prezentate. Este evident ca in realitate numarul tranzactiilor incheiate a fost unul foarte mic.
In urma materialelor laudative publicate pe site si blog dupa licitatie am primit numeroase reprosuri din partea unor deponenti care reclama faptul ca au fost purtati zile in sir cu vorba dupa licitatie iar in final rezultatul a fost unul negativ. O dovada in acest sens este si recent incheiatul Bucharest Classic Car Show desfasurat la World Trade Center (2-4 noiembrie) unde un numar de trei automobile declarate vandute la Mamaia erau oferite spre vanzare de aceeeasi proprietari. 
Consider necesar ca firma Dvs sa ofere lamuriri pentru ca ar fi regretabil ca dintr-o slaba comunicare prestigiul ei sa fie efectat.

O zi buna,
Bogdan Coconoiu
www.automobilia.ro
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
buna seara dle coconoiu,

si multumim pentru interes,

da, anuntul nostru a fost corect, toate masinile s-au adjudecat;

din nefericire pentru noi, nu toate s-au achitat, cel putin nu pana astazi, avem cateva cazuri de refuz de plata, unele din contestarea atributelor masinii, altele din contestarea comisionului adaugat la pretul de adjudecare, iar una din pura razgandire

cauza ma indoiesc sa fie criza de lichiditati, cum au opinat unii avizati, cred ca mai degraba ineditul punerii in contact a necolectionarilor cu particularitatile unei masini clasice, dar vechi, post-licitatie; in piata de arta nu avem astfel de situatii, accidente se intampla, dar cantitatea lor este neglijabila; nu cred totodata ca specificul produsului atrage un public potential cumparator de onorabilitate indoielnica, desi si atare interpretare mi-a fost sugerata de avizati;

daca va intereseaza ce masuri am luat: unii adjudecatari rau-platnici au fost notificati in vederea concilierii, altii vor fi chemati in judecata; in doua cazuri, dupa negocieri de 2 luni, am renuntat la comisionul nostru, asumandu-ne pierderea, numai ca tranzactia sa se perfecteze finalmente;

daca dorim sa lamurim chestiunea oficial: nu, dimpotriva, precedentele, acolo unde este putina etica in comert, sunt periculoase, riscam sa se inteleaga ca poti adjudeca iar apoi sa amani, negociezi ori refuzi plata, ceea ce ar afecta sansele unei buna decurgere a unei viitoare licitatii de masini

toate cele bune,
alexandru baldea


Alexandru Bâldea
Managing Partner

vineri, 21 decembrie 2012

Taximetru "Exact"

Descoperire extraordinara facuta de colegul Marin Florian : 20 de taximetre interbelice produse de firma EXACT din Berlin stocate intr-un pod. Provin de la o companie privata care avea 60 de masini "pe piata" in Bucuresti. Nu stim exact cum s-a incheiat povestea firmei, din ce spun mostenitorii oricum prost pentru proprietar, variantele ar fi ori ca masinile au fost rechizitionate de armata situatie in care taximetrele au devenit inutile ori sa fi fost demontate cand statul a pus monopol pe activitatea de taxi si probabil masinile au fost confiscate. Sincer cred ca prima varianta e cea mai probabila. Ceasurile de taxi au fost inventate chiar la Berlin de  unul din membri familiei Thurn und Taxis, de unde si denumirea. N-am reusit inca sa gasesc informatii despre firma EXACT. Am tot amanat articolul in speranta de a avea ragazul sa curat taximetrul si sa-l prezint in adevarata sa splendoare. Aman acest moment pentru ca s-a umplut condica de reclamatii , majoritatea fiind de genul "bing, bing, altceva nu ne mai povesteti ?" Asa ca iata povestea. Trebuie sa spun ca aveam o oarecare frustrare, negasind un astfel de taximetru in atatia amari de ani de cautari. Ma refer la unul care sa fi functionat in Romania in perioada interbelica, avand inscriptionarea de rigoare. Stiu de existenta unui singur ceas similar in colectia unui alt impatimit de "fiare vechi". In colectia AUTOMOBILIA EXACT este al cincilea taximetru si cel mai vechi. Le-am strans cu mare greutate si chiar imi pierdusem speranta ca voi gasi vreodata unul interbelic. Cel mai mult m-am bucurat de POLTAX care imi aduce aminte de copilarie http://automobilia-romania.blogspot.ro/2011/08/poltax-211.html
Si intr-o zi au aparut nu unul, nu doua ci douazeci de aparate interbelice (sunt doua modele). Unele exemplare s-au conservat perfect, altele au nevoie de o restaurare mai laborioasa. Important e ca exista si ce e mai frumos este faptul ca provin din Romania. Reprezinta o bucatica din istoria unei meserii care traieste si va trai numai prin automobil (cu exceptia statelor in care intalnim taxi-uri pe 2 si 3 roti). E clar ca taximetrele s-au degradat inca din perioada de utilizare pentru ca ele erau montate in afara caroseriei, pe portiera din dreapta. In acest mod potentiali clienti puteau vedea daca masina e libera sau nu. Pe partea din fata este afisata starea aparatului (Liber/Cursa/Pana/Casa) si pretul cursei. Pe partea din spate sunt 5 afisaje din care 4 active (cel din mijloc inscriptionat "supliment" la unele din ele e obturat) : "totalul sumelor lei 10", "lei 4", "kilometrii cu pasageri", "kilometrii total". Atat placuta "Liber" cat si fata aparatului sunt iluminate. Pe o placuta aplicata pe carcasa sunt stantate numarul de inmatriculare al masinii si dimensiunile anvelopelor (inlocuirea lor producand inregistrari eronate - banuiesc ca exista un reglaj interior de unde se alege variata dorita). Initial in Bucuresti a existat o firma care inchiria aceste aparate. Ulterior firma "Electro Taxi" Eugen Kahan din Bucuresti III Calea Dorobantilor 69 a vandut aparatele proprietarilor de taxiuri. Inscriptia "Propietatea Electro-Taxi" a fost acoperita cu etichete din hartie care avea textul prezenta anterior (scris aldin), deasupra caruia era inscriptionat "ORIGINAL EXACT". Cam asta e povestea unuia din cele mai importante "barn find-uri" din Romania anului 2012. Urmeaza o restaurare conservativa, montarea taximetrului pe un suport din lemn si expunerea la loc de cinste printre celelalte relicve din colectia AUTOMOBILIA. Daca va doriti un astfel de taximetru sub brad e cazul sa va grabiti, deja 14 au ajuns in diverse colectii.  Si inca ceva, nu costa nimic sa intrebati prin vecini ce vechituri au prin pod. Multumesc Florian !    

duminică, 9 decembrie 2012

Magia jucariilor BING


In perioada 6 decembrie-6 februarie Muzeul National de Istorie a Romaniei gazduieste expozitia de jucarii "Magia jucariilor BING". La capitolul "auto" cea mai veche piesa este din 1901. Expozitia este organizata de Asociatia Colectionarilor de Jucarii Vechi, presedinte ing. Victor Ioan Tărtăcuţă. Nu pot sa va recomand decat sa-i treceti pragul, personal am ramas mut datorita nu atat numarului de exponate ci mai ales a starii in care se afla. Nu e un secret ca ma pasioneaza jucariile din tabla. Contactul cu modelele BING a fost un adevarat dus rece. La un targ din Austria, acum vreo 15 ani, in mijlocul unui stand cu jucarii si machete banale, trona un De Dion produs de firma Bing la inceputul secolului trecut. Am intrebat cat e pretul si raspunsul "m-a electrocutat" : 7500 EUR. Modelul nu lipseste din expozitia din Bucuresti, unde va puteti "electrocuta" si voi platind doar 4 lei.  http://www.mnir.ro/expozitii-mnir/expozitii-temporare/254-deschiderea-expozitiei-temporare-bing-magia-jucariilor

duminică, 2 decembrie 2012

Ecusonul A.C.R.C.

Printre piese cu caracter de unicat din colectia AUTOMOBILIA se numara si un ecuson automobilistic romanesc din perioada interbelica. Produs de A.C.R.C. - Automobil Clubul Regional Cluj ecusonul are diametrul de 70 mm si evident a fost lucrat manual (banuiesc ca pe o pe o masina de cusut/brodat). Pentru formarea tricolorului au fost cusute trei fasii de material pe un suport textil.  Ecusonul s-a pastrat relativ bine tinand cont de vechime (cca 75 de ani) mai putin o mica zona din partea inferioara care pare roasa de molii. Cineva l-a fixat pe un carton prin doua mici cusaturi fapt care a contribuit la conservarea lui. Neregularitarile de pe contur par a fi din timpul productiei. O piesa unica din informatiile pe care le detin.