vineri, 26 aprilie 2013

Motor Tehna Brno 2013





Ultimile doua saptamani au fost foarte aglomerate asa ca n-am reusit sa va povestesc despre evenimente la care am participat. Pe 13 aprilie insotit de dl. Burcea Jr. (autotul fotografiilor) am participat pentru a doua oara la targul de vehicule istorice de la Brno. In mod evident Motor Tehna Brno creste de la an la an, pentru expozantii care au optat pentru spatii indoor fiind alocat pavilionul central. Avem pe lista o serie de piese pentru "cehoaicele" mele (Aero/Cezeta) plus scrisorelele catre "Mos Craciun" a catorva colegi. Dezamagire mare , nu am gasit anvelope si camere pentru Cezeta. Din cei 3 furnizori online de piese doar unul singur era prezent. Ca si in alte multe cazuri la Brno vanzatorii erau paraleli, mai exact habar n-aveau ce vindeau. E pentru prima oara cand sesizez acest lucru si sincer am ramas cu un gust amar (probabil si cu o paguba). Este clar ca asistam la un schimb de generatii, specialistii dispar si in locul lor apar descendentii care mostenesc business-ul fara a avea cunostintele necesare. Pana am descoperit standul clubului Cezeta, care mi-a dat informatii extrem de utile, am achizitionat 4-5 piese care n-aveau nicio legatura cu modelul. Le-am schimbat sau am recuperat banii, dar am pierdut timpul aiurea. Recunoasc ca am pregatit calatoria in mare graba si nu cunosc Cezeta asa cum ar trebui. Totusi cand mergi la o pravalie si ceri sa spunem un filtru de aer si vanzatorul iti pune in fata 6 modele sa-ti alegi te apuca damblaua. Nu m-am putut racorii pentru ca cehii nu prea pricep limbi straine. Pentru ora pranzului aveam stabilita o intalnirte cu un restaurator si furnizor de piese BMW asa incat am petrecut doar patru ore la targ. Ce a urmat mi-a sporit admiratia fata de cehi. Am vizitat atelierul unei familii care de 20 de ani produce piese si restaureaza automobile BMW. Practic ei fabrica modelul 328 de la 0, cu exceptia blocului motor, a dinamului, electromotorului si a carburatoarelor producand absolut orice piesa. Cum sunt in mare fan al acestui model nu puteam rata sansa de a vizita acest loc cu totul unic. Din exterior cladirea pare o locuinta, de genul caselor din zona Brasovului. O poarta inalta inchide curtea care este acoperita cu un acoperis transparent. Sub acoperis vreo 10 schelete din lemn atarnate in asteptarea clientilor. Peste tot matrite si utililaje. Desi era sambata se lucra, o masina construita de la 0 urma a fi livrata luni. Intreb de pret si raspunsul vine imediat, de parca eram intr-un showroom auto. (180.000 euro). Gazda noastra, un tanat de cca 30 de ani e nepotul celui care in 1990 a pornit afacerea. E extrem de deschis, raspunde la toate intrebarile si nu sesizam obisnuita reticenta a altor meseriasi cand primesc vizite. Raman absolut socat cand imi insira numele altor producatori de piese din Germania si Polonia. Omul isi cunoastre propria valoare, practic nu se teme de concurenta pentru ca atelierul lui e nr.1. In spatele curtii , sub un sopron, 3 sasiuri isi asteapta "cuminti" clientii. Urcam in podul cladirii unde in vreo 6-7 camere, pe rafturi metalice admiram piesele frumos ordonate. Sunt atat piese originale cat si reproduceri. Studiez cateva piese, gazda sesizeaza succesiunea original-replica si ma intreaba ce parere am. Sunt in mare majoritate lucrate impecabil, foarte greu de distins care e originalul si care e copia. Il intreb cate masini au livrat in 20 de ani si aflu ca 7-8. "S-au produs doua 464 cum stiti, imi spune, dar la ora actuala cred ca in lume exista peste 1000. Originalul costa peste 500.000 euro asa incat multi se multumesc cu o replica. Alti clienti au o epava pe care ne-o incredinteaza spre a fi resuscitata. In mai putin de un an masina este livrata la cheie". Desi am vazut multe la viata mea trebuie sa va spuns ca am plecat ametit din Brno. Recunosc ca am fost sceptic ca atelierul ar exista in realizate. Gazda a fost prea primitoare si n-am vrut sa risc sa primesc un refuz asa ca n-am facut nicio poza. Bogdan Burcea e martorul cheie care va poate confirma ca n-am trecut la genul SF.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu