vineri, 1 noiembrie 2013

Ciocolata Zamfirescu si contributia ei la cea mai mare performanta a automobilismului romanesc




Marea performanta realizata de Petre Cristea in Monte Carlo Rallye '36 nu ar fi fost posibila fara suportul financiar asigurat de Ionel Zamfirescu. Fiul celui mai mare producator de ciocolata din Romania, Zamfirescu a fost un mare pasionat de automobilism, pe care l-a practicat si unde s-a facut remarcat prin doua mari rezultate, la care a contribuit atat din potura de copilot dar si de finantator : in 1936 alaturi de Petre Cristea, si in 1937, alaturi de francezul Jean Trevoux, a treia pozitie in clasamentul general, o performanta de care pana acum nimeni n-a pomenit. Gurile rele pot spune ca era doar pasager in masinile de concurs insa nu a fost deloc asa. In ambele editii Ionel Zamfirescu a pilotat pe parcursul raliului. Faptul ca in 1936 i-a permis lui Cristea sa-si repare greseala din prima mansa a probei speciale de slalom, lasandu-l pe acesta sa concureze si in a doa mansa, dovedeste ca Zamfirescu isi cunoastea limitele, ceea ce e o trasatura de caracter care multora le lipseste. Ganditi-va doar ca daca ar fi gandit meschin, la modul "am platit trebuie sa imi incerc si eu sansa la glorie" cu siguranta ca marea victorie din '36 de la Monte Carlo nu ar fi existat.  Detin numeroase fotografii in care Zamfirescu apare cu Hotchkiss-ul la antrenamentele premergatoare raliului din 1937. Si clasamentele unor curse de coasta din Romania anilor '30 retin participari meritorii ale lui Zamfirescu. Dar despre acest subiect mai e mult de cercetat si o sa vorbim cu alta ocazie. Astazi va prezin din colectia AUTOMOBILIA o cutie de bomboane ZAMFIRESCU, una mai rara pentru ca stema Casei regale (al carui furnizor era) si a firmei sunt realizate din alama (nu imprimate cu vopsea). Ambalajele produselor Zamfirescu sunt colectionate pretutindeni pe glob, multe din ele fiind rezultatul unor concursuri internationale de design. Destinul familiei Zamfirescu s-a schimbat tragic in 1947, cand fabrica de ciocolata a fost nationalizata fiind una din corporatiile inglobate de compania Excelent SA. Fabrica este astazi o ruina   http://www.casecareplang.ro/case/fabrica-de-ciocolata-zamfirescu/ Va inchipuiti cred ca Ford-ul cu care romanii au concurat in '36 a trecut prin curtea si atelierele acestei fabrici. Istoria familiei Zamfirescu, care pe langa automobilism a avut o contributie majora si in dezvoltarea foltbalului romanesc, o gasiti intr-un excelent material publicat de ziarul Cotidianul http://www.cotidianul.ro/povestea-fabricantilor-zamfirescu-163798/  . Fabrica de ciocolata Zamfirescu a devenit evident o mare miza imobiliara  fiind in litigiu de peste 20 de ani timp in care incet dar sigur este distrusa. http://www.observatorulurban.ro/autodemolarea-spontana-de-week-end-cu-escavatorul.html Una dintre cladirile istorice ale fabricii ar fi meritat sa fie restaurata si transformata intr-un muzeu care sa pastreze vie memoria familiei Zamfirescu. De foarte multa vreme am renuntat sa ma mai enervez in fata distrugerii cladirilor de patrimoniu industrial din capitala, le urez succes celor care inca mai lupta pentru soarta acestora, eu unul sunt resemnat, vor disparea pe rand aproape toate. Daca pasii va poarta in sectorul 5, treceti si pe strada Samuil Vulcan nr. 12, pana nu dispare totul. Inchideti ochii avand in memorie fotografia Ford-ului de la Monte Carlo. Eu am facut asta si m-am trezit cu ochii plini de lacrimi. In fiecare zi istoria acestui neam este calcata in picioare, cladirile de patrimoniu sunt rase din temelii si in locul lor primi doar manele si mall-uri. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu