joi, 31 octombrie 2013

Plic DISTRIBUTIA


Interesul fata de obiectele legate de Societatea Anomina pentru Distributia Produselor Petrolului, producatoarea uleiurilor OSIN si VEGA, nu deriva numai din specificul colectiilor AUTOMOBILIA. DISTRIBUTIA i-a acordat mult sprijin pilotului Jean Calcianu, pe care nu numai ca l-a sponsorizat, dar l-a si angajat la depozitul din Mogosoaia. In concluzie cand spui DISTRIBUTIA spui Jean Calcianu. Si cum despre "nea Jean" exista mult prea putine informatii am considerat mereu ca o parte din acest subiect trebuie tratat in stransa legatura cu firma DISTRBUTIA. Astazi va prezint plicul de corespondenta al acestei societati, care este o adevarata enciclopedie oferind o sumedenie de informatii : contine atata sigla cat si stampila de corespondenta DISTRIBUTIA, siglele a doua din produsele distribuite (uleiurile OSIN si VEGA)  precum si lista rafinariilor cu care societatea colabora : STEAUA ROMANA, ROMANA AMERICANA, ASTRA  ROMANA si CONCORDIA, practic cele mai mari din tara in perioada interbelica. Aflam tot din acest plic ca firma avea un capital social de 150.000.000 lei si ca avea privilegiul sa fie "Furnisor al Casei Regale". Adresele depozitelor si birourilor din Bucuresti dar si lista completa a produselor distribuite sunt alte informatii importante. Personal am mai prins vremurile in care in unele benzinarii din Bucuresti (la Favorit exista o pompa distincta de cele pentru benzina/motorina) se vindea "Petrosin" sau gaz lampant. Usor usor insa aceste produse au disparut de pe piata si astazi par niste ciudatenii. Compania DISTRIBUTIA a fost nationalizata si a supravietuit pana la jaful national la care am asistat dupa 1989 sub numele de COMPETROL.      

marți, 29 octombrie 2013

Pentru Dvs.


Prin statiile PECO de la sfarsitul anilor '80 cam batea vantul, mare parte din produsele candva traditionale disparusera de pe piata. Disparuse si benzina dar asta e un subiect care merita tratat separat. Un produs insa a rezistat multi ani si se gasea cam peste tot, hartia de sters ochelari. Designul ambalajului este interesant ar fi si mai intersant sa aflam cine a fost autorul desenului, probabil  un caricaturist. Fiind un consumabil pachetul e greu de gasit astazi. Multi ani in colectia AUTOMOBILIA a existat doar ambalajul insa cu sansa am reusit sa anul acesta sa achizitionez un pachet intact.  

luni, 28 octombrie 2013

Oldtimer Show Budapesta 2013



In perioada 25-27 octombrie s-a desfasurat Oldtimer Show Budapesta 2014. Si anul acesta la expozitie au fost participanti din Romania, dl Robert Laszlo, reprezentantul R.C.R. in Judetul Mures (Citroen C4 - 1934 - foto mijloc) si dl. Foris Csaba (Chenard & Walcker - 1932).

Organizatorii au acordat automobilelor participante urmatoarele premii :

1906-1918 : Ford-T 1918 (Farkas Ferenc)

1919-1930 : Buick Six Tourer 1926 (Visringer József)
1931-1945 : Chevrolet Mastre Deluxe 1938 (Péntek Tibor)
1946-1960 : Jaguar XK150 Roadster 1954 (Kacsári Balázs)
1961-1970 : Mercedes W111 280SE Cabriolet 1968 (Horváth Ferenc)
1971-1979 : BMW 2002Tii 1975 (Kövesdán András)

Galerii foto :


Automobile

http://classiccarclub.ro/index.php?p=galerie&p_title=Masini+la+Oldtimer+Show+Budapesta+2013&p_type=detalii&galid=22

Motociclete

http://classiccarclub.ro/index.php?p=galerie&p_title=Motociclete+la+Oldtimer+Show+Budapesta+2013&p_type=detalii&galid=21

Tractoare

http://classiccarclub.ro/index.php?p=galerie&p_title=Tractoare+la+Oldtimer+Show+Budapesta+2013&p_type=detalii&galid=20




duminică, 27 octombrie 2013

Permisul International de Conducere



Primul Permis International de Conducere romanesc a fost emis in perioada interbelica in baza Conventiei Internationale din 24 aprilie 1926. Emitentul documentului era Automobil Clubul Regal Roman (A.C.R.R.), acesta fiind contraasemnat de Ministerul de Interne - Directia Administratiei Generale si Locale. Documentul este valoros si prin prisma faptului ca poarta ambele stampile ale A.C.R.R.. Existau trei categorii de permise, doua pentru automobile (Tip A pentru cele cu masa maxima total autorizata de 3500 kg si Tip B pentru cele peste 3500 kg) si unul pentru motociclete cu sau fara atas (Tip C). Permisul prezentat a fost emis in anul 1935 si poarta seria 1211, ceea ce reflecta o medie de 121 de permise emise pe an (valabilitatea permisului era de 12 luni). Comparativ cu numarul de automobile existente in Romania in acea perioada numarul este redus. Ca si acum posibil ca si atunci utilizarea acestor permise sa fi fost facultativa si la ele sa fi apelat in special membrii A.C.R.R. Pentru a evita posibilele fraude A.C.R.R. a tiparit documentul in Franta (pe ultima fila exista numele producatorului si orasul in care era tipografia acestuia - Lille "Imp. L. Danel". In partea inferioara a copertii exista un element de securizare impotriva falsificarii, cartonul fiind imprimat pe o fata, prin presare, cu textul " Registre Regina L.M.V" (literele au 10 mm in inaltime). Documentul este mult mai rar decat permisul romanesc de conducere din aceeasi perioada.

Primele faruri

Primele faruri de biciclete si automobile functionau cu carbid. Detin cateva exemplare de astfel de faruri de bicicleta dar niciodata nu mi-am pus problema sa le testez. Datorita modului de operare toate sunt intr-o stare destul de precara. Colegul Calin Balanescu mi-a semnalat un film interesant http://www.youtube.com/watch?v=htFz3KsUST4 in care un domn prezinta modul in care se incarca si se aprinde un astfel de far. Lipsa de etanseitate a generatorului de gaz ii da mari batai de cap omului dar totusi acesta isi duce demonstratia pana la capat. Va inchipuiti cum era in epoca in care farurile aratau asa ? Daca erafurtuna era o performanta sa le aprinzi. Mai multe informatii despre modul de functionare al acestor lampi gasiti pe site-ul http://www.speotimis.ro/dictionar-speologic/lampa-de-carbid.html

vineri, 25 octombrie 2013

Motocros

A trecut multa vreme de cand nu am mai prezentat carti, reiau subiectul util cred pentru cei care doresc sa-si faca o colectie de lucrari din domeniul auto-moto. Recent am gasit, cu totul intamplator, o carte extrem de rara. A fost publicata in 1979. Fiind publicata la Editura CNEF - Consiliul National pentru Edicatie si Fizica si Sport cred ca a fost destinata cluburilor sportive si mai putin publicului larg , de aici probabil si tirajul mic. Cartea poarta semnatura lui Mihai Danescu, fost motociclist la CCA si are 91 de pagini. Mai jos gasiti cuprinsul , va asigur ca e extrem de interesanta, dar in epoca internetului cine sa mai fie interesat de o carte cu file ingalbenite ?   
 

joi, 24 octombrie 2013

Oltcit. De ce nu ?









          Stiu, asteptati impresii dupa Retro Parada Toamnei. Inca n-am discutat cu toti colegii din tara ca sa-mi fac o imagine de ansamblu dar per total a fost bine, aman pentru weekend acest subiect cu promisiunea ca pana la sfarsitul anului o sa gasiti zilnic un articol pe blog. Asa ca profit de ocazie si va prezint o noua achizitie. E vorba de un Oltcit Club fabricat in 1984 cu un rulaj de numai 8968 km. Cand aud de Oltcit multi stramba din nas. Ba ca are un consum astronomic (de parca scrie undeva ca trebuie sa-si bage tot romanul degetele in carburator), ba ca nu stiu ce bucsi se strica de 100 de ori si nu scapi pana nu le "imprumuti" de  la Skoda, ba ca ia apa la delcou si ramai cu ea in mijlocul baltilor, etc.  Totusi cumosc cativa impatimiti de automobile care au apreciat multi ani masina. Cel mai mare e nea Cornel, proprietarului parcului de masini de langa podul Baneasa (Elvila). Nea Cornel schimba in anii '80 masinile foarte des, si avea masini nu jucarii, tin minte un Renault 12 TS din a dous serie si un Ford Escort, ambele noi. Revolutia l-a prins cu un Oltcit Club TRS pe care la tinut mult mai mult decat orice alta masina. Oltcit e acum istorie, si inainte sa moara si-a schimbat siidentitatea in Oltena. Si Oltcitul ca si Dacia a fost bun cat s-au respectat normele francezilor, dupa ce a inceput romanul sa modifice calitatea sa scazut mult. Parca dorind sa stearga ori urma noii stapani ai fabricii din Craiova au strans toate piesle din reteaua oficiala de magazine si le-au dat la topit. Asa incat foarte curand piesele vor deveni o raritate. Daca prin drumurile voastre mai intalniti pravalii de piese care mai au stocuri de piese Oltcit as aprecia daca mi le-ati semnala. Masina despre care vorbim a stat 18 ani uitata intr-un garaj, dupa moartea proprietarului a fost vanduta petrecand alti doi ani intr-in garaj. Ultimul an a stat sub cerul liber primind cateva autografe cu markerul pe caroserie. Din fericire nu a fost vandalizata. La finalul acestei saptamani instalatia de franre va fi revizionata (etrierii fata sunt blocati). Nu o sa credeti daca va povestesc cat de greu am gasit garniturile. Autorul transformarii spectaculoase a acestei masini este  specialistul nr. 1 in detailing Tony care a muncit o saptamana pe branci si rezultatul se vede. Il recomand cu caldura http://www.tonydetailing.ro/retro-detailing.html si stiti ca nu fac asta prea des. Partea cea mai intereseanta abia acum vine, pentru ca dupa ce a lucrat cateva clasice Tony a luat "microbul" si din septembrie este posesorului unul Mercedes 200 Automatic (1971) cu care deja participa la evenimentele R.C.R.
          Revenind la Oltcit, chiar daca pentru moment doar modelul Special poate fi atestat ca vehicul istoric, merita sa salvam cat mai multe exemplare. Am gasit cu mare greutate un exemplar in stare acceptabila pentru evenimentul "Fabricat in Romania". Masinile devin din ce in ce mai rare iar piese sunt si mai rare. Este "ultimul tren". La momentul actual trei membri R.C.R. sunt posesori de Oltcit. Cum suntem in asteptatea modificarii legislatiei in "30 de ani vechime" Oltcit are sansa sa supravietuiasca. In Franta dai cu tunul si nu mai gasesti un Citroen Axel. Francezii insa au zeci de masini nationale, noi doar cateva, asa asa incat nu ne putem permite sa mai avem vehicule cu rata de supravietuire zero. 
        Dupa Dacia 1100, ARO M461 C si DACIA 1410 Sport noua masina oficiala a Companiei AUTOMOBILIA este OLTCIT Club.

Calendarul classiccarclub.ro 2014

Clubul targumuresean classiccarclub.ro a lansat ieri calendarul 2014. Realizat cu multa pasiune in conditii grafice deosebite calendarul reuneste vehiculele istorice detinute de membrii clubului si poate fi comandat prin posta. http://classiccarclub.ro/index.php?p=galerie&p_title=Calendar+ClassicCarClub.ro+2014&p_type=detalii&galid=19

marți, 22 octombrie 2013

Autodrom



Cei care la sfarsitul anilor '70 se incadrau in grupa de varsta 5-8 ani cu siguranta isi amintesc jocul AUTODROM. Realizat de Cooperativa "Tehnica Noua" din Sibiu jocul costa 16,80 lei si aducea multa bucurie copiilor. Regulamentul e simplu, inaintezi cat arata zarul, se poate juca in 2-4. N-am rezistat si l-am incercat cu colegul Florian apoi cu cel mic, efectul a fost acelasi ca si in copilarie. Dupa 35 de ani de la lansare AUTODROM continua sa distreze copiii de toate varstele. O piesa interesanta pentru orice colectionar de jucarii vintage romanesti.

duminică, 20 octombrie 2013

Film de arhiva cu Aurel Persu

                       

Cautand ceva pe net am dat cu totul intamplator peste un documentar produs de TVR in seria "Omul si timpul". Filmul "Istoria automobilului" reia informatii stiute, include fotografii arhicunoscute, iar mare parte din imaginil n-au nicio legatura cu Romania. N-am sa comentez superficialitatea realizatorului, Horia Despa, care ar fi putut gasi in arhiva 8 minute de imagini filmate in Romania, e drept muncind ceva mai mult. Desi ne-a pacalit cu imagini din alte tari si a gafat nepermis cu "Andrei" Persu realizatorul are meritul de a fi scos la lumina un film de 70 de secunde in care inventatorul Aurel Persu apare (la minutul 5:58) alaturi de automobilul sau pe aleea din fata Muzeului Tehnic Dimitrie Leonida. 
Un material remarcabil care sunt convins ca nu va asteptati sa avem sansa sa-l vedem.