marți, 24 decembrie 2013

Sarbatori fericite !

Dragii mosului, dupa cate se pare anul asta nu avem zapada de Craciun asa ca m-am hotarat sa vin cu motocicleta, ca la cat costa benzina cu masina e mai greu. Stiu ca ati fost cuminti, ca sunteti foarte pasionati, asa ca in 2014 va promit ca o sa gasiti sub brad toate fiarele pe care le doriti carburatoare, roti, faruri, embleme si ornamente, ceasuri de bord, pistoane, piese din belsug o sa aveti sa va terminati proiectele si sa va bucurati de ele sanatosi impreuna cu cei dragi. Craciun fericit si La Multi Ani !

luni, 23 decembrie 2013

Incep sa am concurenta ...



Incepand de luna trecut am un concurent serios in familie , pasiunea sotiei pentru astrologie materializandu-se intr-un prim articol prezentat in Congresul Asociatiei de Astrologie din Romania.
http://www.astrele.ro/2013/12/21/bucuresti-itinerariu-astrologic/

vineri, 20 decembrie 2013

Arhiva de filme ARO


Muzeul ARO fondat de familia Hagi la Campulung detine o comoara care astazi este oferita cu generozitate tuturor celor care iubesc automobilele fabricate la Campulung. Nu ma refer aici la sutele de exponate adunate cu truda si rabdare intr-o locatie cu totul speciala, cladita printr-o investitie exclusiv privata. Ma refer la o exceptionala colectie de filme cu si despre automobilul de teren romanesc. Sigur, o parte din aceste filme contin si o serie de texte de propaganda comunista, daca n-ati trait acea perioada e clar ca nu sunteti antrenati sa faceti abstractie de ea asa incat poate e mai bine sa renuntati la sonor. Valoarea istorica a acestor filme este uriasa. Colectarea lor a presupus ani de cercetari si este un miracol ca acestea nu s-au pierdut, tinand cont ca discutam de pelicula a carei transpunere in format digital e ea insasi o mare aventura. Daca o sa ma intrebati care dintre filme imi place mai mult n-am sa pot raspunde, fiecare din ele are valoarea sa, data de informatia pe care o transmite. Am vizionat aceste filme de-a lungul a mai multor ani, pe masura ce ele au fost descoperite, in sala de festivitati a muzeului din Campulung, alaturi de cei carora inima le tresalta de mandrie atunci cand aud cuvantul ARO si ma pot considera privilegiat ca am avut ocazia de a schimba opinii cu o parte din cei care fie apar in aceste filme fie au contribuit la realizarea lor. 

O sa incerc sa fac o succinta descriere a acestora alaturi de link-uri :

Cine Clubul uzinei ARO a realizat in 1967 filmul mut "Autoturismul M461 - Intretinere si exploatare pe timpul rodajului". Imaginea T. Cotescu. Consultant tehnic Ing. T. Birzu (nepotul sau a participat la mai multe evenimente R.C.R.). Durata filmului : 9:32


Laboratorul de cineficare al Universitatii Babes Bolyai din Cluj Napoca a realizat in 1971 un amplu material pe parcursul expeditiei romanesti Transafricane. Filmul de fata este un extras din acest material cu durata 8:36.


Studioul de film al Televiziunii Romana a realizat in 1974 reportajul "ARO - Floarea de stanca". Durata : 39:14


Studioul SAHIA Film a realizat un documentar color, "Un automobil strabate lumea". Scenariul : Pop Simion,  Imaginea : Jean Michel, Montajul : Elisabeta Dragomir, Redactor : Viorel Bindea. Aranjament muzical : Radu Zamfirescu. Sunetul : Dumitru N. Popescu, Maistru de lumini : Vasile Dumitrescu. Productia : Stefan Staicu. Regia : Gheorghe Horvat. Durata : 9:58


Albumul foto al expeditiei Transafricane  - fotografii realizate de ing. Liviu Ungureanu 


Filmul expeditiei cehoslovace din 1970 in muntii Hindu Kush. Durata 10:31.


Din pacate la 40 de ani de la reportajul Sahia Film avem "raspunsurile definitive" la intrebarile "Ei, cum mergem mai departe ?" (Tarandu-ne) , Incotro ? (Nicaieri) , Cat ? (Cat o sa mai fie ceva de furat) , Cum ? (Fara nicio urma de respect pentru traditiile si valorile nationale) , "Pana unde ? " (Pana cand insasi Romania va fi o amintire ca si ARO. Sau vi se pare ca se doreste altceva ?).

"Directia este una singura",  spre dezastru ! 

Revenind la aceasta fantastica arhiva de filme inchei multumind familiei Hagi pentru generozitatea de a difuza public aceste materiale si nu pot decat sa sper ca vor continua sa stranga marturii despre ARO. 

marți, 17 decembrie 2013

Expozitie Josef Koudelka la Bucuresti


Cunoscutul fotograf ceh Josef Koudelka prezinta la Bucuresti expozitia "Invazie 68 Praga". Fotografiile au fost realizate in august 1968 in timpul interventiei URSS si a altor state satelit in Cehoslovacia pentru a inabusi "Primavara de la Praga". Din fericire Romania a fost singura tara din pactul de la Varsovia care a refuzat sa participe la aceasta actiune ticaloasa. Koudelka a emigrat ulterior acestui moment reusind sa publice in mod anonim aceste fotografii in occident. Autorul fotografiilor a devenit cunoscut abia in anul 1985, dupa decesul tatalui sau ramas in Cehoslovacia. Expozitia poate fi vizitata de miercuri pana duminica in Calea Mosilor 62-64 (orar 11-19 - in spatele bisericii Sf Gheorghe). Am vazut aceasta expozitie la Praga in 1990 si am fost surprins de numarul mare de oldtimere surprinse pe strazile din Praga. Din pacate dintre fotografiile prezentate la Bucuresti (incluse si intr-un album) nu este decat una care surprinde implicarea oldtimerelor in eveniment. Imi amintesc ca in expozitia pragheza , unde erau expuse peste 1000 din cele 5000 de fotografii realizate de fotograful ceh, erau cel putin 10 instantanee cu masini interbelice surprinse pe strazile din Praga, una este cea de mai sus.

Mai multe fotografii :
http://blog.ricecracker.net/2009/10/22/josef-koudelka-prague-spring/

© Josef Koudelka / Magnum Photos


R.I.P. Ion Cristian Stoian (1963-2013)

ION CRISTIAN STOIAN


(13 aprilie 1963 - 13 decembrie 2013)

Ne-a parasit Ion Cristian Stoian , membru fondator al Retromobil Club Romania, membru in Consiliul Director R.C.R. (1998-2012), pilot de VTM cu rezultate notabile in Campionatul Vehiculelor Istorice, un excelent preparator si un infocat fan al marcii Opel careia i s-a dedicat cu pasiune si pricepere.

Ion Cristian Stoian a avut o contributie importanta la fondarea si dezvoltarea clubului implicandu-se activ in problemele organizatorice si activitatea de atestare. A participat la zeci de evenimente din tara si strainatate fiind unul din cei mai buni specialisti ai clubului. De profesie inginer, absolvent al Facultatii de Autovehicule Rutiere din cadrul Institutului Politehnic Bucuresti, Ion Cristian Stoian a surprins lumea curselor auto atunci cand s-a aliniat la startul primei curse de VTM dedicata vehiculelor istorice cu o berlina de familie, evident marca Opel. Sub capota insa se afla rodul a mii de ore de munca, de incercari, esecuri, reproiectari si teste, un motor performant. Fiind si un talentat pilot Ion Cristian Stoian s-a impus de multe ori in fata unor piloti mult mai experimentati, care dispuneau de masini mai performante. De la batranul Rekord albastru a trecut la Ascona, dezvoltand un nou motor, care i-a permis sa-si imbunatateasca prestatiile. Lucra intens pentru ca masina sa se prezinte in cele mai bune conditii in sezonul 2014.

Comunitatea pasionatilor de vehicule istorice a pierdut unul din cei mai marcanti membri care lasa in urma o prodigioasa cariera automobilistica. Nu putem decat sa speram ca Vlad Stoian va duce mai departe pasiunea tatalui sau.



Dumnezeu sa-l odihneasca !

sâmbătă, 7 decembrie 2013

750 de articole

Am sters din eroare articolul "Ascutitoarea auto", o borna importanta in evolutia acestui blog fiind al 750-lea publicat. El va ramane doar in memoria celor care au apucat deja sa-l citeasca.

Am introdus destul tarziu fata de data lansarii counter-ul care inregistreaza astazi 195.902 de afisari ale blogului. Lansat in 17 martie 2009 blogul are cativa cititori constanti din randul colegilor de club si nu numai . Sa-mi fie iertat faptul ca in ultimul timp am scris mai rar. Nici site-ul automobilia.ro nu s-a bucurat de prea multa efervescenta editoriala in acest an. Dar exista si vesti bune, am avansat foarte mult cu cartea legata de istoria automobilismul romanesc pentru care pregatesc si o ilustratie de exceptie, multe fotografii urmand a vedea pentru prima oara lumina tiparului. Mai ramane insa foarte mult de studiat. Spre rusinea mea anul acesta n-am apucat sa deschid usa vreunei biblioteci sau arhive, unde asteapta sa fie scuturate de praf numeroase hartioage interesante.
E usor descurajant sa vezi, din fisa de inventar, ca niciodata nimeni nu a fost interesat de materiale deosebit de interesante, cum sunt manuscrisele Printului Nicolae legate de constructia unui automobil de curse sau sa gasesti carti mai vechi de 100 de ani care inca n-au fost ... deschise (dintr-o eroare a tipografiei filiele nu au fost taiate). Si mai trist e sa gasesti prin anticatiate carti cu autograful autorului pentru persoane dragi sau simpli cunoscuti care intr-un final s-au debarasat fara remuscari de cartea daruita cu generozitate de autor. Poate sunt eu de moda veche, insa cred in continuare in valoarea incontestabila a materialelor printate in comparatie cu mediul online. Nimeni nu poate garanta ca tot ce am scris pe acest blog nu va disparea intr-o zi, pe cand cartile raman si sunt apreciate, e drept, de din ce in ce mai putini oameni. Cum am gresit eu astazi poate gresi intr-o zi si administratorul serverului care gazduieste blogul ca sa nu mai spun ca poate disparea cu totul firma proprietara a serverelor fara sa se poata recupera ceva din toate aceste materiale. Asa cum nimeni nu stie ce se va intampla peste 100 de ani cu CD-urile sau hard-urile pe care ne stocam documentele sau fotografiile. De peste 10 ani de cand folosesc aparatul digital nici 10% din fotografiile pe care le-am facut nu le-am tiparit, crapa suportul  dispar si amintirile. Asa ca fiti precauti si faceti-va duplicate ale arhivelor. Sa ne reintalnim cu bine la articolul 1000, ocazie cu care am intentia sa organizez o intalnire cu cititorii. Am sa acord un premiu special cititorilor care isi vor mai aminti care e povestea cu "Ascutitoarea Auto" 

miercuri, 4 decembrie 2013

1 B 101 in Olanda

Intre colectionarii de numere de inmatriculare au exista si exista numeroase discutii legate de numerele purtate de masinile folosite de familia Ceausescu. Evident ca in jurul numarului 1 B 101, purtat de masina lui Nicolae Ceausescu, s-au creat tot felul de legende, gasiti prin blog un articol despre varianta "civila" a numarului purtata de Range Rover-ul lui Ilie Nastase dupa 1989. Astazi am descoperit cu totul intamplator unde se afla cateva dintre aceste numere. Cautand niste date legate de Rallye Tour d'Europe am deschis o poza cu o placa a raliului si de la ea am dat peste site-ul unui colectionar olandez pe nume Hans care detine o colectie absolut impresionanta de placi de inmatriculare.     http://www.plate-planet.com/homepage.htm 
Din cate se poate observa omul detine placa 1 B 101 , alaturi de 1 B 102 si 1 B 104. Placile par autentice asa incat nu ramane decat sa cautam perichile dar cel mai probabil ca si acestea au parasit tara.