Descoperire extraordinara facuta de colegul Marin Florian : 20 de taximetre interbelice produse de firma EXACT din Berlin stocate intr-un pod. Provin de la o companie privata care avea 60 de masini "pe piata" in Bucuresti. Nu stim exact cum s-a incheiat povestea firmei, din ce spun mostenitorii oricum prost pentru proprietar, variantele ar fi ori ca masinile au fost rechizitionate de armata situatie in care taximetrele au devenit inutile ori sa fi fost demontate cand statul a pus monopol pe activitatea de taxi si probabil masinile au fost confiscate. Sincer cred ca prima varianta e cea mai probabila. Ceasurile de taxi au fost inventate chiar la Berlin de unul din membri familiei Thurn und Taxis, de unde si denumirea. N-am reusit inca sa gasesc informatii despre firma EXACT. Am tot amanat articolul in speranta de a avea ragazul sa curat taximetrul si sa-l prezint in adevarata sa splendoare. Aman acest moment pentru ca s-a umplut condica de reclamatii , majoritatea fiind de genul "bing, bing, altceva nu ne mai povesteti ?" Asa ca iata povestea. Trebuie sa spun ca aveam o oarecare frustrare, negasind un astfel de taximetru in atatia amari de ani de cautari. Ma refer la unul care sa fi functionat in Romania in perioada interbelica, avand inscriptionarea de rigoare. Stiu de existenta unui singur ceas similar in colectia unui alt impatimit de "fiare vechi". In colectia AUTOMOBILIA EXACT este al cincilea taximetru si cel mai vechi. Le-am strans cu mare greutate si chiar imi pierdusem speranta ca voi gasi vreodata unul interbelic. Cel mai mult m-am bucurat de POLTAX care imi aduce aminte de copilarie http://automobilia-romania.blogspot.ro/2011/08/poltax-211.html
Si intr-o zi au aparut nu unul, nu doua ci douazeci de aparate interbelice (sunt doua modele). Unele exemplare s-au conservat perfect, altele au nevoie de o restaurare mai laborioasa. Important e ca exista si ce e mai frumos este faptul ca provin din Romania. Reprezinta o bucatica din istoria unei meserii care traieste si va trai numai prin automobil (cu exceptia statelor in care intalnim taxi-uri pe 2 si 3 roti). E clar ca taximetrele s-au degradat inca din perioada de utilizare pentru ca ele erau montate in afara caroseriei, pe portiera din dreapta. In acest mod potentiali clienti puteau vedea daca masina e libera sau nu. Pe partea din fata este afisata starea aparatului (Liber/Cursa/Pana/Casa) si pretul cursei. Pe partea din spate sunt 5 afisaje din care 4 active (cel din mijloc inscriptionat "supliment" la unele din ele e obturat) : "totalul sumelor lei 10", "lei 4", "kilometrii cu pasageri", "kilometrii total". Atat placuta "Liber" cat si fata aparatului sunt iluminate. Pe o placuta aplicata pe carcasa sunt stantate numarul de inmatriculare al masinii si dimensiunile anvelopelor (inlocuirea lor producand inregistrari eronate - banuiesc ca exista un reglaj interior de unde se alege variata dorita). Initial in Bucuresti a existat o firma care inchiria aceste aparate. Ulterior firma "Electro Taxi" Eugen Kahan din Bucuresti III Calea Dorobantilor 69 a vandut aparatele proprietarilor de taxiuri. Inscriptia "Propietatea Electro-Taxi" a fost acoperita cu etichete din hartie care avea textul prezenta anterior (scris aldin), deasupra caruia era inscriptionat "ORIGINAL EXACT". Cam asta e povestea unuia din cele mai importante "barn find-uri" din Romania anului 2012. Urmeaza o restaurare conservativa, montarea taximetrului pe un suport din lemn si expunerea la loc de cinste printre celelalte relicve din colectia AUTOMOBILIA. Daca va doriti un astfel de taximetru sub brad e cazul sa va grabiti, deja 14 au ajuns in diverse colectii. Si inca ceva, nu costa nimic sa intrebati prin vecini ce vechituri au prin pod. Multumesc Florian !
Si intr-o zi au aparut nu unul, nu doua ci douazeci de aparate interbelice (sunt doua modele). Unele exemplare s-au conservat perfect, altele au nevoie de o restaurare mai laborioasa. Important e ca exista si ce e mai frumos este faptul ca provin din Romania. Reprezinta o bucatica din istoria unei meserii care traieste si va trai numai prin automobil (cu exceptia statelor in care intalnim taxi-uri pe 2 si 3 roti). E clar ca taximetrele s-au degradat inca din perioada de utilizare pentru ca ele erau montate in afara caroseriei, pe portiera din dreapta. In acest mod potentiali clienti puteau vedea daca masina e libera sau nu. Pe partea din fata este afisata starea aparatului (Liber/Cursa/Pana/Casa) si pretul cursei. Pe partea din spate sunt 5 afisaje din care 4 active (cel din mijloc inscriptionat "supliment" la unele din ele e obturat) : "totalul sumelor lei 10", "lei 4", "kilometrii cu pasageri", "kilometrii total". Atat placuta "Liber" cat si fata aparatului sunt iluminate. Pe o placuta aplicata pe carcasa sunt stantate numarul de inmatriculare al masinii si dimensiunile anvelopelor (inlocuirea lor producand inregistrari eronate - banuiesc ca exista un reglaj interior de unde se alege variata dorita). Initial in Bucuresti a existat o firma care inchiria aceste aparate. Ulterior firma "Electro Taxi" Eugen Kahan din Bucuresti III Calea Dorobantilor 69 a vandut aparatele proprietarilor de taxiuri. Inscriptia "Propietatea Electro-Taxi" a fost acoperita cu etichete din hartie care avea textul prezenta anterior (scris aldin), deasupra caruia era inscriptionat "ORIGINAL EXACT". Cam asta e povestea unuia din cele mai importante "barn find-uri" din Romania anului 2012. Urmeaza o restaurare conservativa, montarea taximetrului pe un suport din lemn si expunerea la loc de cinste printre celelalte relicve din colectia AUTOMOBILIA. Daca va doriti un astfel de taximetru sub brad e cazul sa va grabiti, deja 14 au ajuns in diverse colectii. Si inca ceva, nu costa nimic sa intrebati prin vecini ce vechituri au prin pod. Multumesc Florian !
Ziua buna.
RăspundețiȘtergerePe unde se gasesc si cam cat ar costa unul?
Merci.
Foarte tare!!! Bing, bing! :)))
RăspundețiȘtergereBuna ziua,
RăspundețiȘtergereIncredibila descoperire! Sunt pasionat de astfel de obiecte si locuiesc in zona dorobanti deci din ce am inteles la un moment dat au fost foarte aproape de mine...
Mi-as dori nespus un astfel de exemplar, de unde as putea face rost va rog?
Va multumesc,
Tofan Catalin
catalin_tofan@ymail.com
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereMultumesc. O mica remarca. Daca poti editeaza postul sa nu mai apara in clar emailul vanzatorului caci sunt roboti web care cauta adrese de email si s'ar putea sa se trezeasca spamat pe viitor. Poti sa'l scrii ceva de genul florian"punct"marin"at"gmail"punct"com .
RăspundețiȘtergereOk, ai dreptate, o trebuie sa facem asta si la site-ul clubului unde apar toate adresele, eun calvar s ale tot stergi.
RăspundețiȘtergereCei interesati il pot contacta pe Florian la adresa
florian"punct"marin"at"gmail"punct"com
Am un amic care este interesat sa cumpere unul. El nu vorbeste romana si am fost rugat sa intreb daca stie cineva cum poate sa cunpere unul. Multumesc frumos.
RăspundețiȘtergereScrie mai sus , trimiteti email la
RăspundețiȘtergereflorian"punct"marin"at"gmail"punct"com
Pot sa ma laud ca sunt detinatorul unui asemenea ceas si ma bucur ca sunt atat de rare.
RăspundețiȘtergereCeasul este absolut superb. Recunosc ca m-a batut gandul sa-l reconditionez dar, dupa "lupte seculare", am decis sa-l las asa. I-as lua tot farmecul