sâmbătă, 4 iunie 2011

Discurile de revizie

La inceputul anilor '70 au fost introduse pentru prima data in Romania insemnele doveditoare ale efectuarii verificarii tehnice periodice. In Europa ele existau inca din anii '30. Prima serie
de "buline" de revizie se lipea pe parbriz. In acea perioada revizia se efectua anual. Discul din vinilin subtire era lipit pe o hartie patrata care depasea cu cativa milimerii diametrul acestuia.

Hartia se lipea la interior. Vinilul e inscriptionat cu vopsea de aceea in unele cazuri s-a sters. Daca e necesara curatirea recomand sapunul si apa calda (in nici un caz sa nu folositi spirt medicinal sau alte genuri de alcool). Multi nu se oboseau sa-l lipeasca insa am intalnit (in mod surprinzator chiar si in ultimii ani) masini cu rulaje mici, pastrate in garaje, care mai au inca discurile de revizie ale ailor '70 pe parbriz sau luneta. Anii '80 au adus schimbarea numelor de inmatriculare de plastic cu cel metalice. In acest moment discurile de vinil au fost inlocuite cu discuri din plastic realizate prin turnare. Pe spate, in centru, acestea au o tija care se introducea in cercul de pe numar si se topea cu bricheta. Numerele aveau un loc special pentri fixarea discurilor. Inutil sa spun ca in noua varianta si mai putin posesori de vehicule demontau dupa fiecare revizie numerele pentru schimbarea discurilor. Am intalnit si numere care nu erau perforate. Dupa 1989 au aparut discuri autocolante, dupa modelul tarilor europene, care aveau inscriptionate si lunile anului. Daca in cazul primelor doua editii anul afisat reprezenta anul de valabilitate al reviziei, in cazul urmatoarelor doua editii, cele autocolante, acestea afiseaza luna si anul in care expira inspectia tehnica periodica. Actualele numere nu mai au un loc embosat pentru lipire si n-as putea sa va spun unde anume trebuiesc lipite, oricum inainte sau dupa combinatia de cifre, cu luna expirarii in sus (normal trebuia cred sa existe o perforatie). Evident ca nici atunci nici acum nu exista vreo penalizare daca nu lipesti aceste discuri pe masina, fapt care ma bucura pentru ca le pot colectiona. In conditiile controlului prin intermediul prelucrarii automate a datelor (camerele filmeaza numarul iar prin computer se verifica automat daca vehiculul respectiv are ITP, RCA si rovignieta) estimez ca discurile de revizie vor disparea in curand. In fotografie apar achizitiile din ultimii doi ani, grosul colectiei zace intr-o cutie ratacita prin pod, iar in cazul discurilor din plastic in unele cazuri acestea sunt montate pe placi de inmatriculare. In anii '70 si '80 au variat termenii "VERIFICAT" si "REVIZUIT". In anii '90 a incetat alternarea ciudata a celor doi termeni aparand termentul de "VTA", abrevierea de la Verificare Tehnica Anuala. Daca gasiti vreun disc uitat prin talon, torpedo sau trusa de scule si nu prezinta interes pentru dvs. va multumesc anticipat pentru contributia adusa la completarea colectiei AUTOMOBILIA.

Un comentariu:

  1. Numerele s-au schimbat in toamna 1977. Insa am vazut buline pentru numere turnate de plastic incepand cu 1974. Iar bulinele autocolante pt numere existau inainte de 89 - acasa am un exemplar emis in 1988 si expirand in Feb 1989.

    RăspundețiȘtergere