sâmbătă, 11 august 2012

De la Atlantic la oceanul Indian

 Va povesteam ca am participat la Campulung la vernisajul unei expozitii dedicata automobilelor de teren ARO. Printre numeroasele exponate am descoperit o carte foarte interesanta de existenta careia nu stiam. Lucrarea "De la Atlantic la oceanul Indian" a fost publicata in 1975 (Editura Dacia - Cluj Napoca - 295 pagini + planse color, tiraj 12.740 exemplare) sub semnatura lui Nicolae Coman, conducatorul stiintific al expeditie transafricane romanesti efectuata cu doua autoutilitare T.V. si un automobil de teren ARO M461. Scrisa ca un jurnal de calatorie, lucrarea cuprinde numeroase referiri la istoria, civilizatia, situatia politica, flora si fauna zonelor parcurse de expeditie. Foarte valoroasa este ilustratia color a cartii, toate fotografiile descoperite pana la cele din aceasta carte fiind alb negru. Cartea nu trebuie sa lipseasca din biblioteca pasionatilor de automobilism fiind marturia unui eveniment exceptional in care au fost implicate trei automobile romanesti. Exista numeroase pasaje care se refera la comportamentul celor trei automobile in conditii extreme precum si la peripetiile prin care acestea au trecut. Am sa redau doar cateva dintre ele pentru a va starni curiozitatea sa cautati prin anticariate aceasta lucrare.


«................. Noi pierdem la ARO al doilea capac de roata. Sever isi sparge ochelarii, iar la o intalnire cu doua vehicule de tip Land Rover o piatra ii sare in parbriz si i-l face tandari. In fine Costica Ludu are pana la o roata si ziua inca nu s-a terminat.”
..........................................
“ARO merge in fata, oprind adeseori ca sa pot culege plante. Duba ne urmeaza la o distanta mai mare, pentru a evita trimbele de praf. La bariera de la marginea localitatii Bali ii asteptam. Dupa 15 minute ne ajunge un Peugeot, care ne anunta ca duba a avut un accident.
-         Sunt raniti ?
-         Nu ! vine raspunsul.
Ne intoarcem cu viteza maxima posibila pe acest drum plin de nisipsi gropi, ca sa gasim duba implantata cu botul in razorul din dreapta drumului. Liviu Ungureanu are fara livida, iar Ludu, transpirat, e pansat la cot. Le-a explodat un cauciuc in momentul in care depaseau un camion. Lovit puternic la mana, Costica a mai avut puterea sa tina volanul, astfel ca masina a intrat in razor, dupa cum aratau urmele, abia dupa 100 de metri, timp in care viteza i-a scazut considerabil. Chiar si asa era destul de bine turtita. Noroc cu puternicul grilaj al mastii, fara de care Liviu ar fi avut acum picioarele zdrobite ! Scoatem stanga si remorcam masina, tragand-o lateral, ca pe o lada. Are rotile din fata desfacute de bara de directie, care a luat parca forma lui omega. Roata explodata are janta rupta iar cauciucul facut bucati. Simeringul fusese si el atins. Luam bara de directie si cu ARO mergem pana la primul pod, pe balustrada caruia incercam s-o indreptam cit de cit, pentru a putea fi montata din nou. Intre timp ceilalti au schimbat roata. Duba nu mai poate totusi sa-si continue drumul spre cascade, unde ar trebui sa se strecoare pe cai inguste si serpuite. Costica si Liviu se intorc la Bangui, avansand cu 25 km/h. »
...............................
« Am infaptuit traversarea Africii de la vest la est, cu trei masini fabricate in Romania, trei masini supraincarcate, ale caror motoare s-au comportat excelent. »



Un comentariu:

  1. Bravo celor care au înfăptuit traversarea continentului negru de la vest la est! Dumnezeu să-i odihnească pe profesorul Nicolae Botnariuc şi pe Constantin Ludu.

    RăspundețiȘtergere