Va povesteam ca am participat la Campulung la vernisajul unei expozitii
dedicata automobilelor de teren ARO. Printre numeroasele exponate am
descoperit o carte foarte interesanta de existenta careia nu stiam.
Lucrarea "De la Atlantic la oceanul Indian" a fost publicata in 1975 (Editura Dacia - Cluj Napoca - 295 pagini + planse color, tiraj 12.740 exemplare) sub semnatura lui Nicolae Coman, conducatorul stiintific al expeditie transafricane romanesti efectuata cu doua autoutilitare T.V. si un automobil de teren ARO M461.
Scrisa ca un jurnal de calatorie, lucrarea cuprinde numeroase referiri la
istoria, civilizatia, situatia politica, flora si fauna zonelor parcurse
de expeditie. Foarte valoroasa este ilustratia color a cartii, toate
fotografiile descoperite pana la cele din aceasta carte fiind alb negru. Cartea nu
trebuie sa lipseasca din biblioteca pasionatilor de automobilism fiind
marturia unui eveniment exceptional in care au fost implicate trei
automobile romanesti. Exista numeroase pasaje care se refera la
comportamentul celor trei automobile in conditii extreme precum si la
peripetiile prin care acestea au trecut. Am sa redau doar cateva dintre ele
pentru a va starni curiozitatea sa cautati prin anticariate aceasta
lucrare.
«................. Noi
pierdem la ARO al doilea capac de roata. Sever isi sparge ochelarii, iar la o
intalnire cu doua vehicule de tip Land Rover o piatra ii sare in parbriz si i-l
face tandari. In fine Costica Ludu are pana la o roata si ziua inca nu
s-a terminat.”
..........................................
“ARO merge in fata, oprind adeseori ca sa pot culege plante.
Duba ne urmeaza la o distanta mai
mare, pentru a evita trimbele de praf. La bariera de la marginea localitatii
Bali ii asteptam. Dupa 15 minute ne ajunge un Peugeot, care ne anunta ca duba a
avut un accident.
-
Sunt
raniti ?
-
Nu !
vine raspunsul.
Ne intoarcem cu
viteza maxima posibila pe acest drum plin de nisipsi gropi, ca sa gasim duba
implantata cu botul in razorul din dreapta drumului. Liviu Ungureanu are fara
livida, iar Ludu, transpirat, e pansat la cot. Le-a explodat un cauciuc in
momentul in care depaseau un camion. Lovit puternic la mana, Costica a mai avut
puterea sa tina volanul, astfel ca masina a intrat in razor, dupa cum aratau
urmele, abia dupa 100 de metri, timp in care viteza i-a scazut considerabil.
Chiar si asa era destul de bine turtita. Noroc cu puternicul grilaj al mastii,
fara de care Liviu ar fi avut acum picioarele zdrobite ! Scoatem
stanga si remorcam masina, tragand-o lateral, ca pe o lada. Are rotile din fata desfacute de bara de directie,
care a luat parca forma lui omega. Roata explodata are janta rupta iar
cauciucul facut bucati. Simeringul fusese si el atins. Luam bara de directie si cu ARO mergem pana la
primul pod, pe balustrada caruia incercam s-o indreptam cit de cit, pentru a
putea fi montata din nou. Intre timp ceilalti au schimbat roata. Duba nu mai
poate totusi sa-si continue drumul spre cascade, unde ar trebui sa se strecoare
pe cai inguste si serpuite. Costica si Liviu se intorc la Bangui, avansand cu
25 km/h. »
...............................
« Am
infaptuit traversarea Africii de la vest la est, cu trei masini fabricate in
Romania, trei masini supraincarcate, ale caror motoare s-au comportat
excelent. »
Bravo celor care au înfăptuit traversarea continentului negru de la vest la est! Dumnezeu să-i odihnească pe profesorul Nicolae Botnariuc şi pe Constantin Ludu.
RăspundețiȘtergere