Dacia 1300 aniverseaza, anul
acesta, 45 de ani de cand primele masini de acest tip au iesit in 1969 pe
poarta U.A.P. – Uzina de Automobile Pitesti. Dacia 1300, un automobil modern
pentru Europa acelor vremuri, construit sub licenta Renault, a devenit un
simbol al Romaniei.
Modelul 1300, o berlina cu 4 usi si tractiune pe puntea
fata are un
motor de 1.289 cmc ce dezvolta 54 CP. Cinci pasageri pot calatorii confortabil
la bordul Dacia 1300 care poate atinge o viteza maxima de 140 km/h.
Automobilul masoara 4.340 mm lungime, 1626 mm latime, 1341 mm inaltime, garda
la sol minima fiind de 170 mm. Greutatea proprie este de 880 kg iar cea total
maxim autorizata de 1280 kg. Extrem de economic, cu un consum extraurban de 7l/100 km si
intretinere simpla si necostisitoare, automobilul a dominat soselele romanesti
pana la mijlocul anilor ’90.
Prezentat in premiera simultan la
Paris (Renault 12 – Salonul Auto) si Bucuresti (Dacia 1300 – Targul EREN
deschis in 2 octombrie 1969 la Romexpo) automobilul a circulat pe intreg
globul. Testele pentru ambele variante au fost efectuate in 1969 in Romania, pe
drumurile din vecinatatea manastirii
Putna si au durat aproape trei luni.
Dacia 1300 s-a fabricat din 1969 si pana in anul 1981. Productia a fost constant crescatoare : 293 de bucati in 1969, 4.128 in 1970, 9500 in 1971, 27.985 in 1972, 45.079 in 1973, 51.626 in 1974, 54.344 in 1975, 60.338 in 1976, 67.155 in 1977, 71.453 in 1978, 66.591 in 1979, 78.576 in 1980 si 79.804 in 1981 (ultimul an include si varianta 1310).
Incepand din semestrul doi al anului 1971, Dacia 1300 a fost livrata si la export, prin firma Auto Dacia, printre clienti numarandu-se tari precum Cehoslovacia, Grecia, Finlanda, Polonia, R.F.G, R.D.G, China, Kuweit, Algeria, Egipt, Canada si Ungaria. Pe 2 decembrie 1971 a fost realizat al 50.000-lea autoturism Dacia (sunt cumulate modelele 1100 si 1300).
Dacia 1300 s-a fabricat din 1969 si pana in anul 1981. Productia a fost constant crescatoare : 293 de bucati in 1969, 4.128 in 1970, 9500 in 1971, 27.985 in 1972, 45.079 in 1973, 51.626 in 1974, 54.344 in 1975, 60.338 in 1976, 67.155 in 1977, 71.453 in 1978, 66.591 in 1979, 78.576 in 1980 si 79.804 in 1981 (ultimul an include si varianta 1310).
Incepand din semestrul doi al anului 1971, Dacia 1300 a fost livrata si la export, prin firma Auto Dacia, printre clienti numarandu-se tari precum Cehoslovacia, Grecia, Finlanda, Polonia, R.F.G, R.D.G, China, Kuweit, Algeria, Egipt, Canada si Ungaria. Pe 2 decembrie 1971 a fost realizat al 50.000-lea autoturism Dacia (sunt cumulate modelele 1100 si 1300).
In 1973 a fost lansata varianta
Break iar in 1975 varianta Pick-up. Pentru exportul pe anumite piete, din
ratiuni de marketing, marca Dacia a fost inlocuita cu denumiri precum Delta,
Galidi si Familia. A existat si un model cu dotari speciale, 1301, (jante,
tapiterie, consola, radio, antena, etc) , fabricat in serie scurta, destinat
oficialilor de rang inalt ai statului si membrilor nomenclaturii.
Din 2011, masinile de acest tip,
aflate in buna stare estetica si de originalitate, pot fi atestate ca vehicul istoric. La ora
actuala 90 de exemplare dacia 1300 sunt atestate ca vehicul istoric. Retromobil
Club Romania ofera consultanta tuturor fanilor Dacia 1300 prin sectia DACIA
Clasic (www.daciaclasic.ro) care
organizeaza anual “Intalnirea Nationala DACIA”, eveniment care de la an la an
atrage un numar tot mai mare de participanti si spectatori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu