marți, 31 august 2010

FIAT 682 T4








La sfarsitul anilor '60 a aparut pe piata o jucarie romanesca realizata din plastic. Primele doua tipuri (basculanta si cisterna) se regasesc in colectia AUTOMOBILIA. A treia varianta, cu remorca (330 mm lungine), se regaseste in impresionanta colectie a dlui. Paul (autorul foto 4), membru aradean al http://www.miniauto.ro/ Userii site-ului mentionat au deliberat acum ceva vreme si au decis : jucaria e inspirata dupa camionul FIAT 682 T4. Am testat si pot spune ca jucaria se bucura de succes si astazi. Fiul meu nu s-a lasat pana nu m-a convins sa umplem cisterna cu apa. Sincer nu pot preciza cu exactitate cine isi doreste acum mai mult si un exemplar cu remorca, eu sau el ?

luni, 30 august 2010

Permis de conducere (1925)




Zilele trecute, aflandu-ma in vacanta pe litoral, am reusit sa intru in sfarsit in posesia unor obiecte achizitionate cu ceva vreme in urma prin amabilitatea unui colectionar constantean. Printre ele si un Permis de conducere eliberat la 1 octombrie 1925, care devine cel mai vechi document de acest gen din arhiva AUTOMOBILIA. Va marturisesc ca este prima data cand vad acest tip de permis. La prima vedere n-am dat prea multa atentie copertilor, insa daca observati deschise acestea sunt tricolore. Permisul cuprinde 64 de pagini in care pe langa datele si fotografia titularului se regaseste si Legea privitoare la circulatia automobilelor, 20 de pagini fiind rezervate la sfarsit pentru inscrierea "Pedepse-lor aplicate titularului carnetului". Formatul documentului este 115 x 80 mm.

marți, 24 august 2010

Manualul conducatorului de automobile (1933)

Astazi va prezint o lucrare extrem de rara din arhiva AUTOMOBILIA, publicata in anul 1933 sub semnatura ing. Virgil Coman : "Manualul conducatorului de automobile sau Ce trebuie sa stie un conducator despre automobilul sau" , Lucrarea are formatul 120x160 mm si cuprinde 216 pagini (din care cca 20 cu reclame). Ilustratia copertii este deosebita, grafica, realizata in culorile drapelului national, purtand o semnatura greu descifrabila ( ? V. Cutuc ?).

luni, 23 august 2010

II Kronstadt Classic Rally 2010

In perioada 24-25 septembrie 2010 se va desfasura a doua editie KRONSTADT CLASSIC RALLY care se anunta a fi si in acest an un eveniment cu totul special. La raliul de regularitate, al carui start se va da vineri 24 septembrie la Brasov, si-au anuntat participare 16 echipaje care vor concura, conform regulamentului competitiei, cu vehicule istorice fabricate inainte de 1 decembrie 1978. Masinile participante atent selectionate si profesionalismul echipei organizatorice conduse de inimosul pasionat brasovean Gabi Gordea vor constitui cu siguranta si in acest an cheia succesului KRONSTADT CLASSIC RALLY. Pentru detalii despre eveniment si lista participantilor accesati site-ul oficial al competitiei http://www.kronstadt-classic.ro/

joi, 19 august 2010

XI Raliul Carpati Retro 2010

RETROMOBIL CLUB ROMANIA a organizat in perioada 27-28 august a XI-a editie a Raliului Carpati Retro.

Pasionatii au putut admira vehiculele participante pe tot parcursul traseului:

- Vineri 27 august, in punctele de control orar situate in : Baneasa (parcaj Baneasa Shopping Center 8:30-9:00), Bran (parcarea Restaurantul Bran Parc 12:00-12:30), Rasnov (intrarea in Cetatea Rasnov 12:30:16:30), Brasov (Biserica Neagra 16:45-18:00), Balvanios (parcarea hotelului Best Western 19:30-21:00)

- Sambata 28 august : Lacul Sf Ana (10:30-12:00), Miercurea Ciuc (13.30–15:00, Cetatea Miecurea Ciuc 15:30-16:30), Sumuleu (Catedrala 17:30-18:00), Balvanios (parcarea hotelului Best Western 19:00-21:00)
Lista de participanti :
Clasamentul General al raliului si galerie foto :
Informatii suplimentare pe http://www.retromobil.ro/

2 x 328 = 934.382 (Euro)



Am asteptat cu mare interes ziua de joi 12 august 2010. Nu, nu a fost ziua mea de nastere, a fost ziua in care doua exemplare BMW 328 urmau sa-si schimbe detinatorii.
Primul exemplar (foto 1&2), fabricat in 1937, numar de sasiu 85079, a fost tranzactionat de casa de licitatii Bohams, pretul de adjudecare fiind de 667.000 $ ( 516.777 EUR). Exemplarul avea un bogat istoric in lumea curselor fiind fosta masina a pilotului Ernst Loof.

Al doilea exemplar (foto 3), fabricat in 1939, serie de sasiu 85406, a fost tranzactionat de casa de licitatii RM, pretul de adjudecare fiind de 539.000 $ (417.605 EUR). Pretul este surprinzator de mare dat fiind ca masina nu are motorul original ci unul de la un model 326 (1937) echipat cu chiulasa originala de 328. In plus masiana fusese restaurata cu multi ani in urma aspectul general fiind unul modest.
Foto : Bohams / RM Auctions

duminică, 15 august 2010

I Raidul Zimbrilor 2010


Weekendul trecut (14-15 august) Compania AUTOMOBILIA a lansat un nou eveniment dedicat vehiculelor istorice. Asa cum reiese chiar din titulatura, RAIDUL ZIMBRILOR se adreseaza posesorilor de automobile de teren romanesti ARO M461. Pe parcursul evenimentului ni s-au alaturat insa si alte modele ARO (244, 243, 320) , care in viitor vor deveni istorice, asa incat putem spune ca a fost o “petrecere in familie”. Invitat special al evenimentului a fost cel mai vechi automobil 4x4 din Romania, Willys MB (1943). "Cartierul general" a fost stabilit la pensiunea “La Tudose” din Cheia. http://www.cheialatudose.ro/
Sambata a fost parcurs un traseu off road de cca. 50 km. Traseul a inceput la Cheia si s-a incheiat pe platoul Tabla Butii unde participantii au vizitat cimitirul eroilor din primul Razboi Mondial. S-a plecat apoi spre una din stanele din zona unde s-a servit un pranz traditional, bulz-ul fiind meniul cel mai apreciat. Vremea a tinut cu participantii, ploaia ocolind zona parcursa. Spre seara cele 7 automobile ARO M461 si veteranul Willys au revenit la Cheia. Ziua s-a incheiat cu o cina festiva in cadrul careia s-au decernat diplomele de participare si au fost vizionate fotografiile realizate de participantii la raid. Sambata destinatia M-urilor a fost Manastirea Crasna, ultima portiune a traseului fiind o adevarata proba speciala deopotriva pentru masini si conducatorii lor. Dupa slujba a fost vizitata manastirea, frumusetea lacului cu nuferi intalnit in curtea acesteia fiind surpriza zilei. Participantii la raid au declarat la unison succesul evenimentului asa incat batranele M-uri nu se vor “odihni” prea mult in garaje, urmatoarea editie a raidului fiind programata in toamna acestui an.

miercuri, 11 august 2010

Album Antebelice (august 2010)

Numarul vehiculelor incluse in albumul "Antebelice care au supravietuit in Romania" a trecut de 375. Vreau sa multumesc si pe aceasta cale tuturor celor care m-au ajutat si continua sa sustina incercarea de a avea o imagine cat mai clara a ceea ce mai exista la ora actuala in Romania in acest segment. O contributie cu totul aparte o are campionul "barn find", constanteanul Florin Cicos caruia ii multumesc si pe aceasta cale.

http://picasaweb.google.com/www.automobilia.ro/PreWarVehiclesInRomania#

In timp o parte din vehiculele antebelice au fost exportate, altele au fost casate sau dezmembrate pentru piese de schimb. Unele au supravietuit, au fost restaurate. De cativa ani au inceput chiar sa fie importate astfel de vehicule. Pe diverse forumuri pasionati din toata tara posteaza fotografii in rubrici gen "Vanatoarea de epave". Uneori pozele dispar din servere sau pur si simplu nu mai reusesti sa ajungi la ele datorita acumularii de noi informatii. Am considerat interesant si util sa reunesc arhiva personala cu toate aceste fotografii preluate din internet intr-un album care va dezvaluie ce exista la ora actuala in Romania. Albumul o sa fie permanent actualizat si periodic va fi readus in atentia Dvs. Autorii unora din fotografii imi sunt necunoscuti asa incat daca cineva isi simte lezat dreptul de autor sau cineva nu doreste ca vehiculul pe care-l detine sa apara in acest album il invit sa-mi comunice acest fapt si fotografia respectiva va fi imediat eliminata. Unele din exemplarele prezentate sunt vehicule istorice atestate, functioneaza, participa la evenimente. Altele asteapta de decenii napadite de buruieni si roase de rugina sa fie salvate. Altele sunt piese din muzeele romanesti. Unele dintre ele sunt irecuperabile, n-au acte sau au fost modificate groaznic. In spatele fiecareia dintre epavele prezentate se ascunde un posibil viitor vehiculul istoric, e drept, la care se poate ajunge dupa multi ani de munca. Astept noi contibutii pe adresa de email office@automobilia.ro


Daca aveti informatii ca unul din vehiculele prezentate a disparut, fiind exportat sau distrus, va rog sa-mi comunicati pentru a fi exclus din album. Pentru automobilele disparute voi deschide in viitor un album separat.

Topul celor mai vechi automobile existente in Romania la aceasta ora :
(* exemplar inmatriculat si in stare de functionare) :




In colectii private :



1. Puch 5/6 HP (Moto) (1907)

2. Ford T Speedster (1912) *

3. Ford T Speedster (1913) *

4. Ford T Touring (1914) *

5. Bebe Peugeot (cca 1915)

6. Berliet (1924) *



7. Ford T Touring (1924) *

8. Fiat 509 (1927) *

9-11. Ford A Roadster (1928) *
Ford A (1928)
Whipett (1928) *
12. Citroen AC 4 (1929) *


In muzee :



1. De Dion Bouton Type G (1899-1902)


2. F.N. Herstal (cca 1900)


3. Oldsmobile Curved Dash Runabout (1901-1904)


4. George Richard (cca 1906)


5. N.A.G. (1920)


6. Wanderer (cca 1921)


7. Persu (1923)


8. Ego 4/14 (1924) *


9. Cadillac V8 (1924)

10. Duesenberg Straight Eight Indy 500 (cca 1935)

miercuri, 4 august 2010

VII Internationalen STEYR Treffen


STEYR Register este unul din cluburile de vehicule istorice din care am onoarea sa fac parte. Asociatia reuneste peste 250 de colectionari din intreaga lume acestia detinand in jur de 350 de automobile STEYR fabricate inainte de 1945. Clubul organizeaza un singur eveniment, la doi ani avand loc in Austria o intalnire internationala. Am avut sansa sa particip ca spectator la editia din 2006 si am ramas impresionat atat de atmosfera cat si de nivelul la care se prezinta automobilele. Traiesc cu speranta ca intr-o zi voi reusi sa fiu prezent la eveniment la bordul exemplarului pe care-l detin, STEYR 100 Cabriolet (1935). Ar fi o incununare a eforturilor pe care la fac de 10 ani in restaurarea acestui automobil. Ma gndesc ca nu as putea mai bine sa le multumesc tuturor celor care m-au sprijinit si incurajat in acest dificil proiect decat prezentand rezultatul in cadrul intalnirii de club. Ocupat cu finalizarea proiectului AERO am si uitat de editia din acest an a evenimentului dar tin neaparat sa aflati de el. Intalnirea a avut loc in localitatea austriaca Gmunden si s-a bucurat de participarea a 43 de automobile. Las fotografiile sa vorbeasca despre calitatea si frumusetea acestor automobile :

luni, 2 august 2010

Zilele Orasului Ramnicu Valcea


Cu ocazia Zilelor Orasului Ramnicu Valcea sambata 31 iulie si duminica 1 august au fost organizate o expozitie si o parada a vehiculelor istorice . Organizatorul evenimentului, dl. Constantin Lontos a reusit pentru a doua oara sa fie deopotriva o excelenta gazda si un bun organizator. Pasionat de vehiculele istorice dl Lontos a completat expozitia cu automobile personale, doua D.K.W.-uri aflate in curs de restaurare. Sambata participantii au vizitat Crama Stirbei unde a fost organizata o degustare de vinuri. La eveniment si-au facut debutul doua vehicule istorice extreme de interesante Ford T Speedster (1913) si Citroen Traction. Am mai remarcat prezenta unui superb Audi Quattro preparat pentru competitii, model campion mondial de raliuri la jumatatea anilor '80. Uram viata lunga acestui eveniment.