sâmbătă, 12 martie 2011

Rallye Bucuresti 1935

Anul trecut, mai exact pe 5 iunie, s-au implinit 75 de ani de la desfasurarea RALLYE BUCURESTI. Desigur aproape nimeni nu-si mai aminteste astazi de acest raliu. Cautand prin arhiva AUTOMOBILIA am dat peste numarul 4 din 15.05.1935 al revistei MOTOR care anunta organizarea RALLYE BUCURESTI la care se inscrisesera 24 de piloti. Dupa retragerea lui Petre Cristea si a lui Fabini au ramas 22 de concurenti, dintre care 2 nu au luat startul suferind accidente pe drum. In numarul 8 din 13.06.1935 al aceleiasi reviste (foto sus) am gasit cronica raliului pe care l-au terminat 17 echipaje. RALLYE BUCURESTI a fost organizat dupa un regulament similar cu cel al Raliului Monte Carlo, in sensul ca startul spre Bucuresti era luat din mai multe localitati (Satu Mare, Iasi, Oradea, Cernauti, Arad, Oradea, Timisoara) la final in caz de egalitate departajarea fiind facuta printr-o proba speciala de slalom. Ruta cea mai lunga, Satu Mare - Bucuresti (681 km) asigura cel mai mare numar de puncte (100) in proba de kilometraj, la care se adaugau punctele obtinute in functie de viteza medie realizata (obligatoriu intre 45 si 60 km/h) si timpul de parcurgere a Probei de Distantare (slalom). Castigatorul RALLYE BUCURESTI 1935 a fost ing. Mihai « Misu » Sontag, urmat de Marin Butculescu si Alexandru Berlescu, toti trei concurand cu Ford V8. In fotografia din mijloc, langa masina colonelului Alexandru Berlescu, un Ford V8 cu caroserie speciala din aluminiu realizata la fabrica de avioane SET Zamfirescu din capitala, ii vedem odihnindu-se dupa cursa de o noapte si o zi (fara intrerupere) pe Marin Butculescu (cu basca), Mihai Sontag si Barbu Neamtu (locul 4). Mihai Sontag a dominat copios competitia inregistrand pe sectorul Brasov-Bucuresti media orara de 105 km/h. Cum 9 echipaje se aflau la egalitate dupa proba de raliu de regularitate, proba de distantare a stabilit ierarhia finala, castigator fiind Sontag care a parcurs traseul in 64,8 s fiind urmat de Butculescu 74,2 s si Berlescu 74,6 s. Din cele 17 automobile care au trecut linia de finish 10 erau Ford V8 (locurile 1-4, 7-9, 11,15,17), doua Chrysler (13,14) si cate un Plymouth (5), Chevrolet (6), Lancia (10), Buick (12), Fiat (16). Festivitatea de premiere a fost prezidata de MS Carol al II-lea. RALLYE BUCURESTI a fost inclus in seria de manifestari prilejuita de prima editie "Luna Bucurestilor", organizata in 1935. Cu aceeasi ocazie a fost inaugurata Fantana Zodiacului, proiectata de arhitectul Octav Doicescu, care poate fi astazi admirata la intrarea in Parcul Carol. Fantana a rezistat nu si pavilioanele expozitionale care in 1935 au avur ca tematici : Administratia locala (cadastru, politie, pompierii, posta, serviciul pavajelor, directia financiara, serviciu de canalizare si cel sanitar,) Expozitia internationala de vanatoare, Muzeul Tetrului National si Expozitia Aviatiei. Prima editie RALLYE BUCURESTI a fost si utima, din 1936 raliul fiind inlocuit de cursa de viteza pe circuit dotata cu Marele Premiu al Orasului Bucuresti.

Compania AUTOMOBILIA nu se rezuma numai la a evoca acest eveniment. Anul acesta in luna mai va fi lansat un raliu de regularitate dedicat vehiculelor istorice, care isi propune sa rememoreze an de an performantele pilotilor care in urma cu mai bine de 75 de ani s-au intrecut in RALLYE BUCURESTI. Vom reveni cu detalii in curand.

Un comentariu:

  1. FELICITARI,ACEST GEN DE MANIFESTARI E NECESAR PENTRU A PUNE IN VALOARE PATRIMONIU AUTO CE MAI EXISTA IN ROMANIA,

    LONTOS C-tin

    RăspundețiȘtergere