joi, 28 aprilie 2011

Istoria reprezentantei AERO in Romania (I)



























Dl. ing. Calin Balanescu, membru fondator al RETROMOBIL CLUB ROMANIA si un mare pasionat de vehicule istorice, este una din putinele persoane care are preocupari comune cu AUTOMOBILIA si cand spun comune ma refer la o vasta arhiva, o colectie intereseanta de obiecte si automobile (printre care si un rarisim AERO 50 Roadster) si nu in ultimul rand cercetari istoriografice de mare valoare ca cea care urmeaza. Desigur ca multi n-au cum sa inteleaga sentimentele care l-au determinat pe dl Balanescu sa porneasca pe urmele reprezentantei firmei AERO. Multi vor spune "n-am AERO, nu ma intreseaza". Am o veste proasta pentru ei : nu sunt cu adevarat pasionati ! Ma opresc aici si public cu deosebita placere un text si niste fotografii izvorate dintr-o mare pasiune.




" Dragi iubitori de masini de epoca,

Am tot sapat in ultimele saptamani dupa istoria reprezentantei Aero in Romania. Am beneficiat de niste informatii de care am dat intamplator, citind despre Bucurestii vechi. Sper sa va placa povestea mea.

Reprezentanta AERO din Romania a fost condusa de inginerul Nicolae I. Nicolau si a fost deschisa la sfarsitul lui 1936 sau in 1937. Primul sediu de birouri a fost la etajul 4 al unui bloc de pe strada Gogu Constantinescu nr. 1, strada redenumita Sahia de comunisti, actuala Calderon. Blocul era impozant si cu o locatie super centrala (foto 1 - in chenar). Blocul nu mai exista, a cazut la cutremurul din martie 1977 (in foto 2 ramasitele)

Probabil vanzarile au crescut bine asa incat birourile s-au mutat la o noua adresa la sfarsitul anului 1937 sau in 1938. Noua adresa este bd. Pache Protopopescu numerele 40-42. Sunt doua imobile alaturate (foto 3), probabil unul gazduia depozitul de piese iar celalalt era biroul propriu-zis. Noua adresa este foarte aproape de garaj iar apartamentul la bloc din Gogu Cantacuzino nu mai facea fata noilor cerinte mai ales ca garajele nu erau prea spatioase. Cred ca reprezentanta si-a incetat activitatea in 1939, odata cu ocuparea Cehoslovaciei de catre armata germana.

Garajele Prahova erau situate pe Calea Mosilor nr. 113. Cladirea inca exista. "Prahova" a fost o firma de medie marime. Societatea petroliera Prahova era proprietatea bancherului Aristotel Galiatzatos si isi desfasura activitatea in "Blocul Prahova" construit in 1934, proprietate 50% romaneasca si 50% italiana. Actionariatul roman a rascumparat partea italiana pana la inceperea razboiului. Imobilul este format din 2 corpuri de cladiri. Fatada principala (foto 4) este la bulevardul Carol I. Enzo Canella si Constantin Jojea au fost cei 2 arhitecti. Cel de-al doilea corp de cladire, cel din spate, este situat pe Calea Mosilor nr. 113 (foto 5). Aceasta fatada, mult diferita fata de cea de la bulevard, are 2 intrari si un acces de garaj - garajele "Prahova". Dupa razboi istoria garajului a fost zbuciumata : a fost al Securitatii, dupa ’90 al sindicatelor iar locatarii blocului l-au obtinut dupa lupte grele in instante. Fiind un garaj privat nu am putut face poze dar am avut ample discutii cu administratorul blocului. La ora actuala garajul este destul de mic; 11 locuri de parcare datorita numerosilor piloni de sustinere. Inainte de 1977 a fost mai incapator, subrezirea structurii obligand la consolidarea partiala a pilonilor care au devenit mult mai grosi. Estimez ca garajul avea 15 locuri de parcare in perioada in care aici fiinta reprezentanta AERO.



Inutil de spus ca nu mai exista nici o urma de la vechiul garaj de reprezentanta, nici fizica si nici documentaristica si nimeni nu stie absolut nimic despre istoria reprezentantei AERO care ne intereseaza. Cei mai vechi locatari s-au mutat in anii 1970 in bloc. Probabil ca masina lui Cocolino (NR asta sunt eu) a iesit pe aceste porti (foto 6) asa ca ii recomand sa faca o poza interesanta cu masina acolo, dupa cum am facut si eu cu Topolino la fosta reprezentanta Fiat de pe str. Venerei."

Desigur voi urma sfatul bunului meu prieten Calin, voi face un set de fotografii cu masina in aceasta locatie istorica asa cum voi incerca sa completez povestea cu noi detalii si fotografii.
Povestea cu reprezentanta Fiat o gasiti aici :




Multumim Calin si asteptam si alte materiale !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu