Va marturisesc ca am avut mari emotii referitoare la reusita Concursului de Eleganta Sinaia 2012. Pentru cei care ma cunosc poate parea ciudat, sa ai emotii dupa o suta si mai bine de evenimente organizate alaturi de colegii din R.C.R. , cu Automobilia sau alti parteneri. Si totusi ... In 10 saptamani, cat au trecut de la instalarea noii conduceri R.C.R. e foarte greu sa organizezi un eveniment de o asemenea amploare. Nu mai zic ca intre timp s-au mai derulat si alte evenimente, mai mici e drept, dar si ele consumatoare de timp. Am incercat sa fac tot posibilul ca lucrurile sa iasa bine. Nu stiu daca am reusit pe deplin dar am lucrat la o "turatie" la care nici nu banuiam ca pot ajunge. Am gandit o echipa care e clar ca anul viitor trebuie extinsa (titulari + rezerve, chiar nu e o gluma), insa si asta cere timp, un rodaj prealabil si sincer nu cred ca un eveniment de asemenea amploare permite acest lucru. Daca cu oameni cu experienta precum Gabi Gordea reglezi un lucru in cateva clipe si esti mereu pe aceeasi lungime de unda nu acelasi lucru se intampla cu colaboratorii ocazionali (s-a vazut la distributia listei de participanti si a buletinelor de vot). Per ansamblu evenimentul a fost unul reusit si am simtit ca participantii au fost incantati in ciuda oboselii acumulate. Nu este usor sa stai sapte ore pe langa masina, in masina sau in preajma ei, in asteptarea juriului, caldura fiind destul de mare chiar daca ne aflam intr-o zona montana. Apoi dupa trei ore sa o iei de la capat. La final sunt convins ca multi au fost dezamagiti ca nu au luat un premiu. Si multi il meritau insa la astfel de concursuri juriul e suveran si chiar daca uneori e subiectiv nu-i putem pune la indoiala deciziile. Desigur ca putem comenta la infinit, realitatea e ca multe masini au inregistrat punctaje foarte stranse iar o parte din concurenti nu au cititi cu atentie regulamentul. Altfel nu-mi inchipui cum s-au prezentat fara macar o fila de documentatie, cand pentru asta se acordau 10 din cele 100 de puncte. Fiecare avem gusturile noastre in ceea ce privesc automobilele. S-a vazut de altfel ca am retinut langa podiumul de premiere doua automobile antebelice. Mi s-au parut cele mai spectaculoase din concurs (Cadillac A si RR Phantom II). Pentru altii desigur ca alte modele erau de exceptie. Daca va intrebati ce masina as fi ales daca as fi fost in juriu drept Best of Show pot spune ca tot spre Corvette ar fi mers votul meu. Stiu masina de cand a fost importata, am facut un articol cu ea in Autoshow asa incat ii cunosc mai bine decat multi evolutia. A fost restaurata maniacal la fel de altfel ca si castigatoarea de anul trecut. Daca as fi putut sa-mi aleg o masina pentru sufletul meu aceea ar fi fost Buick-ul care poate nu e la fel de spectaculos sau elegant ca alte modele dar pur si simplu mi-a placut cum functioneaza, mecanica extrem de robusta si starea generala excelenta. Observati sper cat de greu e sa te hotarasti. Din 40 de masini numai una poate castiga marele premiu. Va inchiputi cam cat de greu le-a fost arbitrilor sa judece cele 40 de masini, fiecare cu particularitatile ei. Daca ne uitam la lista de 15 masini de la categoria Potbelic Cabriolet vedem ca toate exemplarele sunt intr-o stare foarte buna. Asa se si explica ca primele trei pozitii ale clasamentului general au fost ocupate de automobile din aceasta clasa si premiul de restaurare a mers tot aici. La festivitatea de premiere m-am uitat de mai multe ori lista de la aceasta clasa. Nu vedeam anumite exemplare care pentru mine ar fi trebuit sa fie acolo, printre cele premiate si nu erau. Prima masina care-mi vine in minte e Mercedes-ul SL 250 care aveam sa constat ulterior ca pentru 0.10 puncte a ratat podiumul. Sunt convins ca multi participanti de la aceasta grupa au avut un sentiment de frustrare pentru ca e trist sa pierzi si e si mai trist sa pierzi cand ai o masina impecabila. Castigatorul clasei respective s-a situat anul trecut doar pe pozitia secunda. Probabil ca atunci a trait aceleasi sentimente pe care acum le-au avut cei care nu au castigat. N-a dezarmat si anul acesta a avut success. E foarte posibil ca in viitor o masina care anul acesta nici n-a intrat pe podium sa castige cel putin la clasa sa. Exista desigur si masini care nu vor putea castiga niciodata si la editiile viitoare ca organizator am sa caut sa le explic proprietarilor ca puntajul mic obtinut nu se pote multiplica peste noapte, decat daca se produc modificari spectaculoase. Din concurs nu trebuie sa iasa in anii urmatori doar cele care au castigat ci si cele care nu s-au ridicat la un nivel satisfacator. La categoria Postbelic Cabriolet consider ca am gresit acceptand participarea a 15 automobile. Cred ca numarul maxim nu trebuie sa depaseasca 10 exemplare la o categorie. Asta inseamna cel putin o ora si jumatate de inspectie din partea juriului. Prejurizarea vineri seara e o alta solutie, pentru a evita jurizarea finala sub presiunea festivitatii de premiere (care anul acesta sa terminat la lumina reflectoarelor). A fost mult prea mult de lucru pentru juriu si poate nedrept ca din toate aceste 15 bijuterii teoretic doar 3 sa fie premiate. Faptul ca numarul de premii s-a dublat prin confiscarea podiumului Best of Show dovedeste cre intr-o oarecare masura ceea ce spun. Acum ca Renault-ul 12 a castigat categoria Postbelic Sedan in fara unui Bentley si a unui Cadillac, evident datorii starii, ma simt mai usurat fata de un aplicant cu acelasi tip de masina caruia i-am refuzat inscrierea cu o masina de un alt nivel. Pe viitor selectia inainte de concurs trebuie sa continue.
ASR Principele Radu al Romaniei a acceptat titlul de Membru de Onoare al Retromobil Club Romania un fapt extrem de onorant pentru asociatia pe care am privilegiul s-o conduc. ASR ne-a prezentat imediat dupa incheierea paradei cateva propuneri privind dezvoltarea evenimentului si sunt convins ca ele vor contribui la cresterea calitatii acestuia in viitor.
Un alt aspect pozitiv a fost si afluxul masiv de public si afirm asta cu date concrete. Muzeul National Peles a avut sambata 16 iunie 2670 de vizitatori, care evident au admirat si masinile din concurs. Spre comparatie o zi mai tarziu au fost doar 1700. Este evident ca alte cateva mii au vizitat doar curtea castelului, multi veniti special pentru concurs. Majoritatea erau tineri iar numarul copiilor a fost si el foarte mare. I-am privit pe cativa dintre ei si mi-am amintit cum imi lipeam nasul de geamurile masinilor in anii ’80, tot la Sinaia, care gazduieste evenimente de acest gen inca din 1983. Masinile de atunci nu erau in starea celor de acum asa ca generatia mea s-a bucurat de o mai mare libertate de a urca in masini, pe scarile acestora si chiar primeau uneori permisiunea de a insoti proprietarii in turul orasului.
Patronajul MS Regelui Mihai I al Romaniei precum si faptul ca acest concurs a fost lansat in perioada interbelica ne obliga sa-l tranformam cat mai rapid intr-un din cele mai valoroase evenimente de gen care se desfasoara in estul Europei. Imburator e si faptul ca editia din acest an a fost una internationala, pentru 2013 urmand a fi trimise din timp invitatii tuturor A.N. FIVA europene.
Adresez multumiri dlui. primar Vlad Oprea pentru sprijinul acordat, in ciuda faptului ca a fost in plina campanie electorala, o perioada in care alti edili probabil ca nici nu ar fi raspuns la telefon
Nu pot sa inchei fara a multumi tuturor celor care sau implicat in organizarea evenimentului, Casei Regale a Romaniei, Primariei Orasului Sinaia, Muzeului National Peles , sponsorilor si partenerilor organizatorici, partenerilor media, echipei de organizare si nu in ultimul rand participantilor fara de care aceasta sarbatoare a pasiunii pentru vehiculele istorice nu ar fi fost posibila. As vrea sa-i rog pe toti cei implicati in editia din acest an sa-mi transmita toate impresiile lor, pozitive sau nu, pentru a putea demara organizarea editiei 2013 in conditii mai bune. Trebuie sa fiti convinsi ca am agenda plina de observatii de care vom tine cont in viitor.
Materialul de fata nu va fi singurul legat de eveniment, cand impresiile se vor decanta am sa revin. Le transmist pe aceasta cale celor care s-au indoit ca anul acesta concursul va mai avea loc, si au incercat sa-i convinga si pe altii de acest lucru, ca e cazul sa devina ceva mai optimisti.
Sinaia a fost, este si dupa cum se vede ramane capitala vehiculelor istorice, asa cum Castelul Peles reprezinta fara doar si poate cea mai frumoasa locatie posibila pentru Concursul de Eleganta.
Materialul de fata nu va fi singurul legat de eveniment, cand impresiile se vor decanta am sa revin. Le transmist pe aceasta cale celor care s-au indoit ca anul acesta concursul va mai avea loc, si au incercat sa-i convinga si pe altii de acest lucru, ca e cazul sa devina ceva mai optimisti.
Sinaia a fost, este si dupa cum se vede ramane capitala vehiculelor istorice, asa cum Castelul Peles reprezinta fara doar si poate cea mai frumoasa locatie posibila pentru Concursul de Eleganta.
Nu cumva prima editie a concursului a abut loc in 1934?
RăspundețiȘtergereMihai
Nu, in 34 s-a tinut prima cursa de coasta.
RăspundețiȘtergere