Anul acesta se implinesc 40 de ani de la primul eveniment organizat in Romania cu vehicule istorice. Timp de patru decenii miscare vehiculelor istorice a cunoscut suisuri si coborasuri insa pasiunea a ramas constanta. Weekendul trecut Retromobil Club Romania si-a propus organizarea in mai multe orase din tara a unor expozitii si parade cu vehicule istorice, in cadrul Retro Paradei Toamnei. Au raspuns prezent colectionarii din 14 orase : Bucuresti (34 de participanti), Baia Mare (16), Brasov (15), Buzau (26), Constanta (23), Craiova (17), Oradea (4), Ploiesti (20), Pitesti (11), Sibiu (17), Targu Mures (33) si Timisoara (11). Expozitia de la Oradea a fost o surpriza pusa la cale de colectionarii locali care au tacut si au facut. In restul locatiilor reprezentantii R.C.R. au facut efortul de a mobiliza si au reusit sa contribuie la stabilirea unui nou record de participare (265). In paralel la Bucuresti (42) si Baia Mare (12 – o alta expozitie surpriza) s-a desfasurat in premiera Fabricat in Romania, expozitia vehiculelor istorice si de interes istoric produse in tara noastra. Tragem linie si obtinem 319 pasionati angrenati simultan in aceste doua evenimente. Desigur ca numarul este putin important insa pentru statistica trebuie retinut. Importanta este emulatia imensa starnita de aceste evenimente care reflecta faptul ca miscarea vehiculelor istorice e pe un drum bun. N-am intalnit niciodata in revistele de specialitate sau pe site-uri informatii despre intalniri similare desi cluburi nationale exista peste tot in lume. Posibil sa existe. Ideea acestui proiect mi-a incoltit in minte cautand o solutie la semnalele venite de la colegii din tara. Justificat ei reclamau mereu ca majoritatea evenimentelor organizate de R.C.R. sunt in Bucuresti, iar raliurile desfasurate spre diverse destinatii din tara au startul tot in capitala. Exista desiguri cativa temerari din tara care raspund frecvent « prezent » bifand anual un numar important de evenimente. Nu toate vehiculele istorice pot insa parcurge distante lungi si atunci riscam ca de exemplu sa nu angrenam decat foarte rar sau deloc modelele antebelice in aceste evenimente. Retro Parada, in editiile Privavara si Toamna, ofera tuturor pasionatilor posibilitatea sa-si prezinte obiectul pasiunii la ei acasa. In plus propaganda facuta vehiculelor istorice este mult mai eficace daca o faci pe o arie extinsa si evident in strada si nu in spatele monitorului. Asta va conduce in mod sigur la crestrea numarului de pasionati si automat la salvarea multor vehicule pe care in prezent scrie REMAT. A participa la un eveniment care se desfasoara la sute de kilometrii de garajul tau implica pe langa costuri si riscuri pe care nu multi si le asuma. In plus esti cea mai mare parte pe drum, ajungi obosit si abia daca apuci sa socialzieze cu participantii la eveniment. In mod evident era nevoie de evenimente care sa acorde pasionatilor ragazul de a discuta, de a schimba impresii, informatii si solutii de restaurare in mod direct si nu prin intermediul calculatorului. In medie lunar sunt atestate cca 40 de vehicule istorice si ceea ce este imbucurator este faptul ca nu lipsesc modelele romanesti. De aici si ideea proiectului « Fabricat in Romania » care a inclus si modele care in prezent nu sunt eligibile pentru a fi atestate ca vehicule istorice : Dacia 1410, TV 12 (1979>), Dacia 500 Lastun, Oltcit Club, Dacia 1410 Sport si variantele recente ARO din gama 10 si 24. Cand vor deveni eligibile ele se vor fi topit de multa vreme si va trebui sa dam socoteala generatiilor viitoare de colectionari pentru pasivitatea de care am dat dovada. Subiectul nu e unul nou, multi l-au abordat dar de la nivelul de discutie pe forumuri si pana la o actiune concreta e un drum lung pe care din pacate putin se incumeta. Multe dintre aceste vehicule romanesti se apropie de varsta de 30 de ani. Acesta este si motivul pentru care inca din luna aprilie a acestui an, cand am preluat presidentia R.C.R., Retromobil Club Romania, in calitate de Autoritate Nationala F.I.V.A. a solicitat Registrului Auto Roman sa studieze posibilitatea ca la viitoarele modificari ale R.N.T.R. conditia de « 30 de ani de la iesirea din fabricatie a modelului » sa fie inlocuita cu «30 de ani vechime de la data fabricatiei » asa cum este in majoritatea tarilor membre ale Uniunii Europene. Motivul principal il constituie tocmai vehiculele romanesti, despre care datele de fabricatie lipsesc aproape cu desavarsire si suntem nevoiti sa le studiem indelung istoria lor in conditiile in care majoritatea firmelor nu numai ca au disparut dar au fost rase complet din temelii fara ca arhivele sa fie pastrate. Pentru primavara lui 2013 se anunta si alte orase alaturi de cele 14 pentru ca, nu-i asa, pofta vine mancand. As vrea in incheiere sa multumesc tuturor celor care s-au implicat in organizarea acestor evenimente si evident participantilor fara de care aceste proiecte ar fi ramas un vis frumos. As vrea ca 2012, an in care numarul participantilor la evenimentele R.C.R. s-a dublat, sa fie doar un prin pas spre uniune, prietenie, uitarea tuturor neintelegerilor trecute astfel incat sa recuperam cat mai rapid, fie si partial, decalajul enorm pe care-l avem fata de tarile cu traditie in domeniu. Nu putem reusi decat impreuna asa incat va invit sa va pregatiti pentru Retro Parada Primaverii din aprilie 2013.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu