sâmbătă, 30 aprilie 2011

Bataia cu flori
















In acest weekend se desfasoara desfasoara in organizarea Primariei Sectorului 2 a XIII-a editie a Targului Anticarilor. Desfasurat in Parcul Obor evenimentul a cupride si traditionala expozitie cu vehicule istorice organizata de Clubul Vehiculelor de Epoca (C.V.E.) care in prima zi a reunit peste 25 de vehicule istorice (foto 1 & 2). Sambata 30 aprilie ora 11:00, in cadrul Targului Anticarilor a fost reeditata „Bataia cu flori de la Sosea”. Evenimentul aminteste cum se celebra odinioara Ziua Nationala a Romaniei la 10 mai. Bataia consta in aruncarea cu flori in trasurile aflate la Sosea. De la tribune impodobite se aruncau buchete, iar daca acestea nimereau intre vehicule, copiii se repezeau sa le culeaga de pe jos, iar apoi le aruncau ei cu mai multa indemanare in trasurile care treceau pe sosea. „Bataia cu flori” se tinea de la Arcul de Triumf si pana pe Soseua Kiseleff, iar proprietarii trasurilor care doreau sa participe plateau o taxa, banii fiind oferiti unei societati de binefacere. Expozitia si parada vehiculelor istorice s-au bucurat de un public numeros, automobilele si motocicletele participante starnind aplauzele miilor de bucuresteni prezenti la eveniment. La eveniment au fost prezente numeroase personalitati, cel mai indragostit de vehiculele de odiniora parand a fi distinsul realizator de televiziune si jurnalist Stelian Tanase (foto 3). In premiera la un eveniment de acest gen AUTOMOBILIA a oferit colectionarilor de literatura auto o serie de lucrari interesante, multe din perioada interbelica, precum si insigne si medalii (foto 4).




Album foto Dragos Frangu




Stirile PRO Tv

joi, 28 aprilie 2011

Istoria reprezentantei AERO in Romania (I)



























Dl. ing. Calin Balanescu, membru fondator al RETROMOBIL CLUB ROMANIA si un mare pasionat de vehicule istorice, este una din putinele persoane care are preocupari comune cu AUTOMOBILIA si cand spun comune ma refer la o vasta arhiva, o colectie intereseanta de obiecte si automobile (printre care si un rarisim AERO 50 Roadster) si nu in ultimul rand cercetari istoriografice de mare valoare ca cea care urmeaza. Desigur ca multi n-au cum sa inteleaga sentimentele care l-au determinat pe dl Balanescu sa porneasca pe urmele reprezentantei firmei AERO. Multi vor spune "n-am AERO, nu ma intreseaza". Am o veste proasta pentru ei : nu sunt cu adevarat pasionati ! Ma opresc aici si public cu deosebita placere un text si niste fotografii izvorate dintr-o mare pasiune.




" Dragi iubitori de masini de epoca,

Am tot sapat in ultimele saptamani dupa istoria reprezentantei Aero in Romania. Am beneficiat de niste informatii de care am dat intamplator, citind despre Bucurestii vechi. Sper sa va placa povestea mea.

Reprezentanta AERO din Romania a fost condusa de inginerul Nicolae I. Nicolau si a fost deschisa la sfarsitul lui 1936 sau in 1937. Primul sediu de birouri a fost la etajul 4 al unui bloc de pe strada Gogu Constantinescu nr. 1, strada redenumita Sahia de comunisti, actuala Calderon. Blocul era impozant si cu o locatie super centrala (foto 1 - in chenar). Blocul nu mai exista, a cazut la cutremurul din martie 1977 (in foto 2 ramasitele)

Probabil vanzarile au crescut bine asa incat birourile s-au mutat la o noua adresa la sfarsitul anului 1937 sau in 1938. Noua adresa este bd. Pache Protopopescu numerele 40-42. Sunt doua imobile alaturate (foto 3), probabil unul gazduia depozitul de piese iar celalalt era biroul propriu-zis. Noua adresa este foarte aproape de garaj iar apartamentul la bloc din Gogu Cantacuzino nu mai facea fata noilor cerinte mai ales ca garajele nu erau prea spatioase. Cred ca reprezentanta si-a incetat activitatea in 1939, odata cu ocuparea Cehoslovaciei de catre armata germana.

Garajele Prahova erau situate pe Calea Mosilor nr. 113. Cladirea inca exista. "Prahova" a fost o firma de medie marime. Societatea petroliera Prahova era proprietatea bancherului Aristotel Galiatzatos si isi desfasura activitatea in "Blocul Prahova" construit in 1934, proprietate 50% romaneasca si 50% italiana. Actionariatul roman a rascumparat partea italiana pana la inceperea razboiului. Imobilul este format din 2 corpuri de cladiri. Fatada principala (foto 4) este la bulevardul Carol I. Enzo Canella si Constantin Jojea au fost cei 2 arhitecti. Cel de-al doilea corp de cladire, cel din spate, este situat pe Calea Mosilor nr. 113 (foto 5). Aceasta fatada, mult diferita fata de cea de la bulevard, are 2 intrari si un acces de garaj - garajele "Prahova". Dupa razboi istoria garajului a fost zbuciumata : a fost al Securitatii, dupa ’90 al sindicatelor iar locatarii blocului l-au obtinut dupa lupte grele in instante. Fiind un garaj privat nu am putut face poze dar am avut ample discutii cu administratorul blocului. La ora actuala garajul este destul de mic; 11 locuri de parcare datorita numerosilor piloni de sustinere. Inainte de 1977 a fost mai incapator, subrezirea structurii obligand la consolidarea partiala a pilonilor care au devenit mult mai grosi. Estimez ca garajul avea 15 locuri de parcare in perioada in care aici fiinta reprezentanta AERO.



Inutil de spus ca nu mai exista nici o urma de la vechiul garaj de reprezentanta, nici fizica si nici documentaristica si nimeni nu stie absolut nimic despre istoria reprezentantei AERO care ne intereseaza. Cei mai vechi locatari s-au mutat in anii 1970 in bloc. Probabil ca masina lui Cocolino (NR asta sunt eu) a iesit pe aceste porti (foto 6) asa ca ii recomand sa faca o poza interesanta cu masina acolo, dupa cum am facut si eu cu Topolino la fosta reprezentanta Fiat de pe str. Venerei."

Desigur voi urma sfatul bunului meu prieten Calin, voi face un set de fotografii cu masina in aceasta locatie istorica asa cum voi incerca sa completez povestea cu noi detalii si fotografii.
Povestea cu reprezentanta Fiat o gasiti aici :




Multumim Calin si asteptam si alte materiale !

luni, 25 aprilie 2011

IV Sueta colectionarilor
















Profitand de o superba zi de primavara, pe deasupra si libera, AUTOMOBILIA organizat astazi a IV-a editie "Sueta colectionarilor". Au raspuns prezent 5 automobile antebelice care au fost acompaniate de doua M461 (prezente cu "derogare" evenimentul adresandu-se vehiculelor istorice antebelice). Dupa 40 de minute petrecute la Parcul Carol, in care conform traditiei am ciocnit oua rosii si am mancat cozonac (multumim dnei Dobre pentru delicioasele bucate ...) ne-am indreptat spre parcul Herastrau unde am mai petrecut 45 de minute depanand amintiri si inlocuind o siguranta la micutul Topolino. Am trecut in revita o colectie foto interbelica intrata recent in arhiva AUTOMOBILIA. Peste 90 de imagini, multe din motorsportul romanesc, dar despre aceasta comoara va voi povesti cu alta ocazie. La intoarcerea spre casa n-am ratat prilejul de a face o fotografie pe care o planuiam de mai multa vreme. Un fundal foarte potrivit pentru un Aero, Statuia Aviatorilor, a fost martora Marelui Premiu al Bucurestiului in perioada interbelica. Inchei aici povestea unei plimbari extrem de agreabile, mai cu seama ca traficul a fost redus astazi in capitala, multumind colegilor de drum pentru clipele petrecute impreuna.

sâmbătă, 23 aprilie 2011

Ne-a parasit Eugeniu Ionescu Cristea

Marele campion la automobilism EUGENIU IONESCU CRISTEA (1938-2011) s-a stins in aceasta dimineata din viata. Palmaresul lui EUGENIU IONESCU-CRISTEA in competitiile automobilistice este impresionant: 36 de titluri de campion naţional (viteză în coastă, viteză pe circuit şi raliuri). "Genu", cum îi spuneau prietenii (Eugen in presa automobilistica), s-a nascut in Bucuresti la 26 mai 1938 si a debutat în sportul cu motor în 1966, participând în "Raliul României" pe un Fiat 850. În această competiţie de debut, l-a avut coechipier pe tatăl său, Nicolae Ionescu- Cristea, unul dintre marii campioni din perioada de pionierat a motociclismului sportiv din ţara noastră. Înainte de a fi legitimat la "Unirea Tricolor", Eugeniu Ionescu Cristea a concurat câteva sezoane sub culorile echipei IOB Balş. Printre succesele sale internaţionale se remarcă cele de la "Raliul Zăpezii" (1972), "Raliul Porţilor de Fier" (1972, 1973), “Raliul Balcanic” (individual 1968, 1972 şi 1977 la echipe), locul secund în clasamentul general al “Raliului Gunaydin” (1978). A castigat 19 titluri de campion naţional la viteză în coastă, din care 6 absolute (1970, 1971, 1972, 1973, 1974 şi 1975), 5 titluri de campion naţional la viteză pe circuit, din care 2 absolute (1975, 1976), 3 titluri de campion naţional la raliuri (1969, 1970, 1977). In 1975 a primit titlul de Maestru al Sportului. A fost decorat de presedintele Romaniei in 2004 pentru intreaga sa cariera automobilistica. A pilotat diferite maşini: Fiat 850, Renault 8 Gordini, Renault 12 Gordini, Lancia Fulvia 1600 HF, Dacia 1300 si Opel Kadett GSI, coechipierii sai fiind P. Vezeanu, D. Amarică, P. Pârcălăboiu, T. Bucătaru, M. Simionescu, Alexandru Ionescu Cristea. In 1974 a ocupat Locul IV la Raliu Dunării ’74 (Renault 12 Gordini – copilot fratele său A. I. Cristea), în spatele campionilor europeni Rohrl, Barbasio şi Munari. Prin disparitia lui Eugeniu Ionescu Cristea automobilismul romanesc pierde una din cele mai mari personalitati ale sale, Genu fiind cel mai galonat pilot roman din perioada postbelica, mentor a numerosi piloti si un om cu totul deosebit. Inmormantarea va avea loc miercuri 27 aprilie 2011 ora 12:00 la Cimitirul Bellu din capitala. Dumnezeu sa-l odihneasca !

vineri, 22 aprilie 2011

Carti postale ARO

Prezentam in urma cu ceva timp o serie de carti postale Dacia. Firma de export AUTO DACIA a editat in scop publicitar o serie similara cu automobile de teren ARO modelele 10, 240, 241 , 244 si 320. Majoritatea fotografiilor au fost realizate in zona Campulung (Mateias), o alta locatie identificata fiind partia de ski Clabucet (Predeal). Exemplarele care au timbre lipite si poarta stampile emise cu diverse ocazii (aniversari, expozitii filatelice tematice, etc) se numesc "carti postale maxime" si au o valoare colectionistica mai mare decat cele simple. Ca si in cazul seriei Dacia nici aceste carti postale nu au fost destinate comercializarii (nu au pretul tiparit pe verso), fiind oferite gratuit la targuri si expozitii.

joi, 21 aprilie 2011

Arta cere sacrificii ...









Inaugurez astazi o noua rubrica , Locuri, oameni, fapte in care am sa incerc sa va povestesc anumite intamplari personale sau culese din lumea automobilismului.



Cred ca nu mai e un secret faptul ca B.M.W.-ul 328 e pe prima pozitie in topul preferintelor personale. De fiecare data cand am prilejul sa ma aflu in preajma unui exemplar nu scap ocazia sa-l studiez cu atentie. La editia din 2009 a Raliului Mille Miglia mi-a atras atentia un 328 inmatriculat in S.U.A. (mai exact mi-au atras atentia farurile tip bec fara de care probabil in statul respectiv nu se putea inmatricula masina). In ziua startului, dupa ce in mod simbolic masinile primesc un sigiliu, acestea raman expuse pe strazile din Brescia. Din pacate in unele cazuri cu urmari extrem de neplacute. Umbland in toate directiile sa surprind cat mai multe detalii ale automobilelor am gasit in mijlocul unei strazi un capac de semnalizator. Nu mi-a trebuit mult sa-mi sau seama ca cineva lovise un 328, probabil involuntar, ii zgariase aripa iar stopul era bucati. L-am ridicat si l-am pus pe masina. Dupa vreo ora langa masina am zarit proprietarul, un batranel extrem de simpatic care incerca cu disperare sa remonteze semnalizatorul. Intamplarea face sa cunosc acest tip de semnalizator (echipeaza MINI-urile Mk I si o serie de alte automobile britanice). Sticla nu se fixeaza cu suruburi ci prin rama cromata. Ideea e ca la montaj trebuie introdusa intr-un sant buza geamului iar rama se introduce separat si ulterior in alt sant. Proprietarul incerca in zadar sa le monteze impreuna, geamul intra dar chederul il scuipa afara. I-am cerut permisiunea sa-l ajut si intr-un minut treaba era rezolvata. Omul era in culmea fericirii si mi-a marturisit ca se temea ca nu va putea lua startul cu semnalizatorul spart. A incercat sa-mi ofere o suma de bani si evident ca l-am refuzat, rugandu-l sa-mi faca o poza cu masina. Dupa trei zile l-am reintalnit. Terminase cursa (participase copilot, pilotul echipajului fiind un italian cu o mare experienta la MM) si era extrem de fericit. Aranjase deja revopsirea aripii in Italia ("sotia ar fi distrusa sa vada masina zgariata"). Mi-a strans cu caldura mana. I-am spus ca a fost o onoare sa-l ajut si i-am povestit de victoria lui Petre Cristea cu un 328 la Nurburgring in 1939. Evident nu stia ca in Romania au existat piloti de valoare cu rezultate notabile. Uneori arta cere sacrificii insa cele de genul cazului relatat pot si evitate. Toti participantii la raliurile dedicate vehiculelor istorice isi asuma riscul ca masinile sa sufere anumite avarii. Participarea la Mill Miglia implica sacrificiul parcarii masinii in suvoiul de spectatori de pe strazile Bresciei pentru a contribui la succesul evenimentului refacand atmosfera din perioada de glorie a raliului. In cazul de fata cauza a fost neatentia unui trecator. Aviz organizatorilor de evenimente. Cativa piloni si un snur te pot scuti de neplaceri.

miercuri, 20 aprilie 2011

Pregatiri pentru Historic Acropolis Rally






Dupa merituoasa participare in etapa elena a Maratonului Peking-Paris 2010 echipa JUST CLASSIC se pregateste pentru participarea in perioada 6-8 mai la a X-a editie Historic Acropolis Rally. automobilia.ro a stat de vorba cu echipierii JUST CLASSICS domnii Gabriel Stanciu (pilot) si Georgios Ladopoulos ( co-pilot) pe care i-am intalnit la Techno Classica Essen. Va prezint in cele ce urmeaza interviul realizat.

Automobilia: Este cunoscut faptul ca Historic Acropolis Rally este una dintre cele mai dificile competitii dedicate vehiculelor istorice. Cu ce masina veti participa ?



Just Classics: Masina este cea cu care am castigat anul trecut Clasa E la etapa elena a Peking to Paris Rally, Jaguar XK 150 DHC (1957). Avantajul masinii este putere motorului, undeva la 210 CP, si o tinuta de drum excelenta care e un mare avantaj in anumite Probe Speciale unde Timpul Ideal impus de organizatori este foarte scurt comparativ cu lungimea si dificultatea traseului.



A: Care sunt asteptarile si cum pregatiti aceasta cursa ?



J.C. : Principalul obiectiv este sa terminam cursa avand in vedere lungimea de 900 km a raliului, dificultatea acestuia (n.r. ruta originala a Raliului Acropolis din anii ’70, preponderent montana), precum si numarul mare de participant (n.r. peste 200 de echipaje). Majoritatea concurentilor au o mai mare experienta in astfel de evenimente, asa incat nu putem spera la mai mult. Restul tine de sansa, ca la orice concurs. Daca avem o zi de debut buna putem emite pretentii la prima parte a clasamentului. Oricum relatia pilot-copilot este extraordinara si astept sa reusim, macar la clasa noastra, un rezultat onorant. In legatura cu pregatirea la aceste evenimente detaliile fac diferenta. Avem un check list lung si incercam sa facem tot posibil ca sa acoperim toate punctele, inclusiv pregatirea noastra fizica de care se ocupa cunoscuta antrenoare Cori Gramescu. De altfel cu o saptamana inainte de competitie participam la un alt raliu, Mountain Classic, care se desfasoara doar pe o parte din probele special ale Raliului Acropolis si va fi o repetitie generala.


A: Pentru a performa in astfel de competitii, pe langa calitatile echipajului e nevoie un automobil bine pus la punct atat tehnic dar si ca echipare. In ce a constat prepararea ?



J.C.: Pe langa controale de rutina am upgradat sistemul de franare si am dotat masina cu tripmaster, baterie de cronometre cu start sincronizat si speedtable electronic. La raliurile istorice de regularitate instrumentele permise sunt cele folosite in epoca respectiva, asa ca bordul masinii ajunge sa arate ca un bord de avioan de lupta din cel de al doilea Razboi Mondial.



A: Stiu ca v-ati implicat foarte mult in organizarea Raliului Clasic Interbalcanic. Care sunt ultimele noutati ?



J.C. : Da, organizarea raliului a fost o ideea dlui. Pontikogiannis, Presedintele Clubului M.R.O.E. din Salonic care a organizat Peking to Paris Rally pe teritoriul Greciei. Sunt aproape finalizate pregatirile, regulamentul a fost dat publicitatii, a fost intocmit road-book-ul si definitivata echipa de cronometrori etc. Co-organizare a evenimentului intre Retromobil Club Romania si MROE este si pentru echipa Comonsiliului Director al R.C.R. un exercitiu de maturitate si o oportunitate de a invata lucruri noi de la parteneri cu experienta mai mare ca a noastra. Cel mai important este faptul ca deja din strainatate si-au anuntat participarea peste 15 echipaje care vor sosi din Bulgaria, Grecia si Turcia. E un prim pas important pentru R.C.R. in reluarea evenimentelor cu caracter international si trebuie ca totul sa iasa perfect pentru ca in 2012 sa avem si mai multe cereri de participare.



A: Revenind la competitia elena, cand e programata plecarea spre Grecia ?



J.C. : Vom pleca in doua etape : masinile si mecanici vor ajunge inaintea noastra, iar echipajele vor sosi in Grecia joi dimineata pe data de 5 mai. Controlul tehnic este programat joi 5 mai dupa amiaza iar startul de la poalele lui Acropolis-ului este vineri 6 mai.



A: Veti fi singurul echipaj romaneasc din competitie ?



J.C. : Daca am hotarat sa reprezentam culorile Romaniei la un eveniment de o asemenea anvergura era logic sa incercam sa marim sansele de reusita asa incat am inscris si un al doilea echipaj JUST CLASSICS, Ionut Rotaru/Gabriel Iovu care vor concura cu un Porsche 356. Si ei sunt in focum pregatirilor, n-au mai participat pana acum impreuna la vreun eveniment si desigur le va trebui un timp pentru ‘rodaj’.



A: Multumindu-va pentru amabilitatea de a ne raspunde la intrebari, automobilia.ro va ureaza mult success !

sâmbătă, 16 aprilie 2011

Parada Floriilor

RETROMOBIL CLUB ROMANIA a deschis sambata 16 aprilie seria evenimentelor pe care le organizeaza in 2011 cu PARADA FLORIILOR. 55 de vehicule istorice, fabricate in perioada 1923-1978 si-au dat intalnire in Piata Constitutiei din capitala fiind admirate timp de o ora si jumatate de un numeros public. Am intalnit masini sosite din toate colturile tarii, pe langa bucuresteni fiind prezenti membrii R.C.R. din Brasov, Ploiesti, Craiova, Cluj Napoca si Targoviste. Numarul automobilelor istorice prezentate in premiera a fost foarte mare : Lotus Elan, Jaguar E Type Roadster, Ford T, Jaguar XJ 2.8, Renault Dauphine Gordini, Dacia 1300, Volkswagen 1200, Austin Healey si Jaguar XJS s-au numarat printre noutatile de anul acesta. La finalul expozitiei participantii s-au incolonat si au pornit intr-o parada pe strazile capitalei punctul final fiind Popasul Rustic Diana din Belciugatele (20 km de Bucuresti) unde s-a servit masa. Calitatea si numarul mare de vehicule istrorice prezente, diversitatea modelelor si epocile diferite din care acestea fac parte au asigurat succesul primului eveniment organizat in 2011 de RETROMOBIL CLUB ROMANIA.


Album foto :


vineri, 15 aprilie 2011

Mercedes - 125 de ani



Joi 14 aprilie s-a desfasurat in capitala, in curtea sediului central C.E.C. din Calea Victoriei, expozitia ocazionata de aniversarea a 125 de ani de la fabricarea primului automobil Mercedes. O replica a automobilului creat de Carl Benz in 1886 a fost expusa in holul central al Palatului C.E.C. (foto sus). Expozitie a cuprins trei vehicule istorice detinute de membri RETROMOBIL CLUB ROMANIA (foto jos) precum si un exemplar Mercedes din ultima generatie.

Foto : Lucian Dobre

luni, 11 aprilie 2011

Oldtimer Beograd 2011


Sambata 9 aprilie 2011 s-a desfasurat in Serbia OLDTIMER Beograd, o expozitie cu vehicule istorice la care Romania a fost reprezentata de dl Vlad Capotescu, reprezentantul R.C.R. in Judetul Timis. Detalii si imagini http://www.automobilia.ro/evenimente/OLDTIMER%20BEOGRAD%202011

vineri, 8 aprilie 2011

Weekend-ul motocicletelor istorice


Asa cum anuntam in urma cu cateva zile weekendiul trecut s-a desfasurat in organizarea motociclism.ro, Salonul de Motociclete, Accesorii si Echipamente Bucuresti. Noutatea propusa de organizatori in acest an a fost standul RETROMOTOR.

miercuri, 6 aprilie 2011

Golden Sands Classic Rally 2011



In perioada 13-15 mai se va desfasura in Bulgaria editia a VI-a a Golden Sands Classic Rally (Raliului Clasic Nisipurile de Aur), reeditatea cu vehicule istorice a celebrei curse din Campionatul European . Startul si sosirea sunt programate la Varna. Organizatorii propun trei pachete de cazare pentru care se poate opta (250/130/110 eur pentru doua nopti de cazare-mese incluse) Cei care doresc mai multe detalii precum si fisa de inscriere ma pot contacta sau pot discuta direct cu organizatorii NEPTUN MOTOR SPORT, dl. Orlin Penev orlin@info.bg sau SBA Varna sbavarna@abv.bg