joi, 29 decembrie 2011

Paleta de culori Dacia 1300


Intr-o perioada in care viitorul multor automobile romanesti cu potential istoric e incert m-am gandit sa public cateva materiale din arhiva AUTOMOBILIA care sper sa-i sprijine pe cei care le acorda atentia cuvenita. Incep aceasta serie cu publicarea unui catalog de esantioane de culori si materiale de tapiterie. In mod cu totul ciudat titlurile celor doua sectiuni, culorile, codurile si tipul materialelor sunt scrise in limba romana in timp ce notele explicative sunt in limba franceza. Estimez ca materialul a fost editat la jumatatea anilor '70. Specific brosurilor editate inainte de inceputul anilor '80, materialul contine chiar mostre de vopsea/materiale si nu reproduceri fotografice.

duminică, 25 decembrie 2011

Automobile.Catalog de accesorii. LEONIDA & Co (1912-1913)





Draga cititorule, m-am tot gandit ce sa-ti pun, fie si virtual, sub brad. Gasisem o felicitare interbelica dar parca e prea putin fata de marea ta pasiune pentru istoriografia auto. Hotarat lucru meriti un cadou mai substantial. Si ce ar putea sa competeze cadourile pe care Mos Craciun cu siguranta ti le-a lasat sub brad decat prezentarea unei carti din arhiva AUTOMOBILIA, unicul exemplar care a supravietuit (din informatiile pe care le am).

Catalogul de accesorii pentru automobile 1912-1913 editat de firma LEONIDA & Co este primul de acest gen tiparit in Romania si cred ca si ultimul pana in primul Razboi Mondial.

Catalogul are 185 de pagini si a fost tiparit la Atelierele Grafice "EMINESCU" din Bucuresti.
Sistemul de distributie al produselor, descris in lucrare, era fie prin magazinul din Calea Victoriei nr. 67 (cladirea a disparut, era in zona unde astazi e Hotelului Radisson Blu) fie prin posta, transportul fiind efectuat de CFR, clientul mentionand in comanda numele garii unde dorea sa-i soseasca piesele.

Sunt prezentare piese, consumabile, scule, materiale, accesorii si vestimentatie pentru automobilisti. Desi titlul lucrarii prezinta lucrarea ca fiind exclusiv auto cateva produse sunt pentru motociclisti.

Fiind editat pentru anii 1912-1913 e de presupus ca acest catalog a fost tiparit la finalul anului 1911 deci a implinit un secol.

Sper draga cititorule ca acest articol te-a bucurat si iti urez Craciun Fericit !

joi, 22 decembrie 2011

Salvarea e inca posibila !


Data de 15 decembrie 2011 va ramane in istorice ca o zi neagra a automobilismului romanesc. Noua lege care impune plata unei taxe aberante la transcrierea automobilelor va conduce la disparitia majoritatii youngtimer-elor romanesti.


Ele vor disparea definitiv, in cazul lor neexistand varianta importului. Dacia 1301/1410/500 Lastun/1410 Sport, Aro 10/24 ultimile serii, Oltcit/Oltena Club au devenit niste raritati, ma refer la exemplarele in stare buna care prin conservare (de preferat) sau restaurare (dificila data fiind disparitie multor repere de pe piata) au potential de a deveni vehicule istorice. Salvarea lor e inca posibila ! Daca doriti sa conservati un astfel de automobil il puteti cumpara, il inscrieti pe rolul dvs fiscal si il conservati/restaurati in asteptarea anului in care va indeplini din punct de vedere al vechimii conditia de a deveni vehicul istoric. Taxa nu este aplicabila vehiculelor istorice. Desigur ca nimeni nu poate garanta ca intre timp legislatia nu se va modifica.


duminică, 18 decembrie 2011

Prin gaura cheii (VIII)





La anul in septembrie se vor implini 25 de ani de la realizarea primei fotografii din suita de mai sus. Dl. Dan Cazacu, presedintele fondator al Retromobil Club Romania, participa in '87 la Festivalul Automobilelor de Epoca de la Sinaia cu o IFA F8 (1955). Masina a parasit intre timp colectia Cazacu, insa pasiunea pentru "sora" DKW-ului a ramas. Recent am surprins, evident prin "gaura cheii", faptul ca dl. Cazacu a reluat lucrul la un automobil similar, fabricat in 1954. Vestile bune nu se opresc aici, se lucreaza de zor si la alte automobile la fel de vechi si tot atat de interesante.

joi, 15 decembrie 2011

Manualul Automobilistului (partea a IIa)


Recent am finalizat inventarierea cartilor auto romanesti din arhiva AUTOMOBILIA iar numarul titlurilor publicate inainte de 1950 m-a pus pe ganduri, pentru ca este foarte mare : 101. E drept ca in unele cazuri discutam de acceasi lucrare cu mai multe editii. Ma gandeam ca va trece multa vreme pana ce va aparea vreo "noutate" dar m-am inselat, si inca de doua ori. Astazi am avut sansa sa achizitionez o lucrare cu totul necunoscuta si evident rarisima, Manualul Automobilistului, partea a IIa "Transmisiunea si intretinerea" publicata de Virgil Coman, cel mai probabil la sfarsitul anilor '10. Editata de "Viata Romaneasca SA" lucrarea are 308 pagini si o bogata ilustratie (fotografii si schite). Grafica copertii este semnata E. Marvan, un celebru fotograf si grafician bucurestean de la inceputul secolului trecut. Lucrarea are patru volume asa incat vanatoarea continua !

miercuri, 14 decembrie 2011

Insigna A.R.M.A.



Pe langa placheta emisa de Asociatia Romana a Motociclistilor Amatori (A.R.M.A.) cu ocazia implinirii unui deceniu de activitatea, piesa prezentata deja, colectia AUTOMOBILIA s-a imbogatit cu o insigna similara finisata prin emailare.

duminică, 11 decembrie 2011

Prin gaura cheii (VII)


Noutati din acest episod "Prin gaura cheii" vin de la Sibiu, Operatiunea de reconditionarea a caroseriei Opel Super Six (1937) s-a incheiat din cate se poate vedea cu succes. Va povestisem cu ceva timp in urma de acest automobil
http://automobilia-romania.blogspot.com/2011/05/prin-gaura-cheii.html
restaurat de dl. Cristian Tase. De acum incepe etapa cea mai frumoasa, asamblarea finala. Piesele restaurate cu migala sau achizitionate de la specialistul nr. 1 al Germaniei in acest model vor fi rand pe rand montate, precum perlele intr-un pretios colier. Se anunta o primavara foarte bogata in antebelice.

vineri, 9 decembrie 2011

Prin gaura cheii (VI)









Va mai amintiti stirea care anunta sosirea in tara a unui DODGE DG8 Coupe (1931) ?




Proiectul de restaurare decurge foarte bine, caroseria si sasiul fiind aproape de finalizare.


Fotografiile "spion" executate in atelierul dlui dr. George Danciu nu sunt desigur suficiente pentru a va forma o parere asa incat trebuie sa ma credeti pe cuvant, masina va fi o bijuterie. Eu unul abia astept sa aud cum toarce motorul cu 8 cilindrii in linie. Maine vom vorbi despre un alt proiect.

joi, 1 decembrie 2011

De la Mos Gerila la Mos Craciun




Muzeul de Istorie a Romaniei si Muzeul Jucariilor organizeaza in aceasta perioada, in paralel cu "Auto 1900", o expozitie de jucarii de colectie intitulata sugestiv "De la Mos Gerila la Mos Craciun" Sectiunea de machete si jucarii auto este foarte bine reprezentata, fiind expuse numeroase exemplare rare din productia indigena (foto 1 & 3). Expozitia poate fi vizitata pana pe 4 ianuarie. Detalii www.mnir.ro