miercuri, 20 august 2014

Dacia 1300 - 45 de ani



Dacia 1300 aniverseaza, anul acesta, 45 de ani de cand primele masini de acest tip au iesit in 1969 pe poarta U.A.P. – Uzina de Automobile Pitesti. Dacia 1300, un automobil modern pentru Europa acelor vremuri, construit sub licenta Renault, a devenit un simbol al Romaniei. 


Modelul 1300,  o berlina cu 4 usi si tractiune pe puntea fata are un motor de 1.289 cmc ce dezvolta 54 CP. Cinci pasageri pot calatorii confortabil la bordul Dacia 1300 care poate atinge o viteza maxima de 140 km/h. Automobilul masoara 4.340 mm lungime, 1626 mm latime, 1341 mm inaltime, garda la sol minima fiind de 170 mm. Greutatea proprie este de 880 kg iar cea total maxim autorizata de 1280 kg. Extrem de economic,  cu un consum extraurban de 7l/100 km si intretinere simpla si necostisitoare, automobilul a dominat soselele romanesti pana la mijlocul anilor ’90.


Prezentat in premiera simultan la Paris (Renault 12 – Salonul Auto) si Bucuresti (Dacia 1300 – Targul EREN deschis in 2 octombrie 1969 la Romexpo) automobilul a circulat pe intreg globul. Testele pentru ambele variante au fost efectuate in 1969 in Romania, pe drumurile din vecinatatea  manastirii Putna si au durat aproape trei luni. 
Dacia 1300 s-a fabricat din 1969 si pana in anul 1981. Productia a fost constant crescatoare : 293 de bucati in 1969, 4.128 in 1970, 9500 in 1971, 27.985 in 1972, 45.079 in 1973, 51.626 in 1974, 54.344 in 1975, 60.338 in 1976, 67.155 in 1977, 71.453 in 1978, 66.591 in 1979, 78.576 in 1980 si 79.804 in 1981 (ultimul an include si varianta 1310). 

Incepand din semestrul doi al anului 1971, Dacia 1300 a fost livrata si la export, prin firma Auto Dacia, printre clienti numarandu-se tari precum Cehoslovacia, Grecia, Finlanda, Polonia, R.F.G, R.D.G, China, Kuweit, Algeria, Egipt, Canada si Ungaria. Pe 2 decembrie 1971 a fost realizat al 50.000-lea autoturism Dacia (sunt cumulate  modelele 1100 si 1300).

In 1973 a fost lansata varianta Break iar in 1975 varianta Pick-up. Pentru exportul pe anumite piete, din ratiuni de marketing, marca Dacia a fost inlocuita cu denumiri precum Delta, Galidi si Familia. A existat si un model cu dotari speciale, 1301, (jante, tapiterie, consola, radio, antena, etc) , fabricat in serie scurta, destinat oficialilor de rang inalt ai statului si membrilor nomenclaturii. 

Din 2011, masinile de acest tip, aflate in buna stare estetica si de originalitate,  pot fi atestate ca vehicul istoric. La ora actuala 90 de exemplare dacia 1300 sunt atestate ca vehicul istoric. Retromobil Club Romania ofera consultanta tuturor fanilor Dacia 1300 prin sectia DACIA Clasic (www.daciaclasic.ro) care organizeaza anual “Intalnirea Nationala DACIA”, eveniment care de la an la an atrage un numar tot mai mare de participanti si spectatori.

Fabricat in Romania - 23 august

RETROMOBIL CLUB ROMANIA organizeaza sambata 23 august a III-a editie a expozitiei FABRICAT IN ROMANIA. Evenimentul isi propune sa reuneasca automobile , autoutiliare, camioane, motociclete si motorete de fabricatie romaneasca. Alaturi de vehiculele istorice romanesti vor fi expuse si modelele care inca nu indeplinesc conditia de vechime pentru a capata acest statut, ca un semnal de alarma asupra disparitiei accelerate a acestora. Recent R.C.R. a transmis Registrului Auto Roman o noua solicitare de alinierea a legislatiei romanesti la cea europeana, in sensul definirii vehiculelor istorice la 30 de ani vechime. Editia din acest an a expozitiei se va desfasura in premiera in patru orase din tara (Bucuresti, Cluj Napoca, Baia Mare si Suceava) si este dedicata aniversarii a 45 de ani de la lansarea automobilului DACIA 1300.

Organizatorii pregatesc pentru editia din acest an « Fabricat in Romania » cateva momente speciale : prezentarea unui material DACIA 1300 - 45 de ani, prezentarea unui material dedicat activitatii proiectantului IMS, ing. Octavian Waszkiewicz, membru de onoare al R.C.R. care ne-a parasit la varsta de 91 de ani si prezenta la Cluj Napoca ca invitat de onoare a dlui. Nicolae Coman, conducatorul expeditiei romanesti transafricane realizate cu un automobil de teren ARO M461 C si doua autoutilitare TV 51, autorul jurnalului de calatorie « De la Atalntic la oceanul Indian »

http://automobilia-romania.blogspot.ro/2012/08/de-la-atlantic-la-oceanul-indian.html

Locatiile in care vor fi organizate expozitiile :

Bucuresti - Platoul circular de la intrarea in Parcul Tineretului (Palatul Copiilor) (18:00-20:00)
Cluj Napoca - Piata Libertatii (10:00-12:00)
Baia Mare - Piata Millenium (10:00-13:00)
Suceava - Iulius Mall (10:00-14:00)



joi, 7 august 2014

Raid M461

In perioada 9-10 august Retromobil Club Romania organizeaza o noua editie "Raid M461", eveniment care reuneste posesorii de vehicule istorice militare ARO M461 si nu numai. Evenimentul cuprinde deplasarea pe ruta Bucuresti-Targoviste-Pucioasa-Fieni-Rau' alb de sus, ultima parte a traseului fiind off road. Echipajele participante vor campa in mijlocul naturii. Trebuie sa marturisesc ca este unul din evenimentele mele preferate probabil si pentru ca cel mic este fascinat de desfasurarea lui. Pregatirea taberei, montarea corturilor, focul de tabara sunt toate apreciate la superlativ. Luni voi reveni cu detalii si fotografii de la eveniment.


RIP Octavian Waszkiewicz

Ne-a parasit OCTAVIAN WASZKIEWICZ , membru de onoare al Retromobil Club Romania, inginer proiectant al uzinei ARO. OCTAVIAN WASZKIEWICZ a facut parte din echipa de proiectanti care a realizat automobilele IMS 57, M59, M461 si motocicleta IMS 55 construite de uzina ARO din Campulung Muscel si sasiul rulant al primei autoutilitare TV construite de uzina bucuresteana "Tudor Vladimirescu" (mai tarziu Autobuzul/Rocar). In 2001, cu ocazia aniversarii a 40 de ani de la proiectarea modelului M461, membrii sectiei « ARO M461 Romania » au efectuat un raid Bucuresti-Campulung Muscel punctul final fiind uzina ARO. Cu aceasta ocazie dl. OCTAVIAN WASZKIEWICZ a devenit membru de onoare al Retromobil Club Romania. Intalnirea cu ultimul supravietuitor al echipei de proiectanti tranferati de la IAR Brasov la Campulung Muscel, echipa care a proiectat primului automobil de teren romanesc construit in 1957, va ramane unul din momentele memorabile din activitatea Retromobil Club Romania. Cu acea ocazie, dar si in discutiile ulterioare dl. OCTAVIAN WASZKIEWICZ ne-a impartasit informatii valoroase care au contribuit la crearea site-ului www.AroM461.ro Vom pastra mereu vie amintirea parintelui IMS-ului OCTAVIAN WASZKIEWICZ.


Dumnezeu sa-l odihneasca !

vineri, 1 august 2014

Bucurestii in imagini

Sub titlul "Bucurestii in imagini" Biblioteca Metropolitana a publicat o serie de carti postale si fotografii de epoca din capitala, le puteti regasi accesand link-ul : http://digitool.dc.bmms.ro:8881/R/UGUETDUJHGED99EVB5M2M619QQLMHFVAB53N8E57LVDND89BFA-02221?func=collections&collection_id=1511

Dintre superbele fotografii mi-a atras atentia cea de mai sus. Puteti identifica automobilul din planul apropiat ?