marți, 21 iulie 2009

Condensatorul cu noroc


Cand spui masina cu motor in doi timpi oamenii dau din umeri, daca le ceri vreo piesa fie ea si un banal condensator mai ca iti inchid telefonul in nas, chit ca la capatul firului e un comerciant de piese de Trabant sau Wartburg. Daca apuci sa le zici ca instalatie functioneaza la tensiunea de 6V deja risti sa fi suspectat ca faci bancuri. Am auzit si pareri ca nu conteaza tensiunea, posibil, mai departe insa condensatoartele difera si doar prin forma cu multi inca mai cred. Aproape la fiecare apel am primit politicos sfatul "va pierdeti vremea, de ce n-o treceti pe 12?" am multumit si am inchis. Ajuns la captul listei cu posibili furnizori azi mi-am luat inima in dinti si am facut incercarea finala, la magazinul Alpadrio din Piata Universitatii (da, le fac reclama pentru ca merita, de cele mai multe ori au ce cauti, in stoc si nu prin cataloage). Am cautat o serie de coduri de condensatoare de la masini pe 6V, incepand cu VW 1200, si terminand cu marci care nici nu figurau in catalog gen D.K.W., IFA, Wartburg, Trabant sau modele mai vechi de Opel sau Renault. Stiam ca cei de la "Bosch Traditional" produc condensatoare 6V (Part No. 1987 232 006) stiam si marimea de C= 0,22µF (e scrisa pe carcasa celor originali) dar nu reusisem sa gasesc niciodata piesa. Echivalentul Beru este ZK 196 insa nimeni nu mai tine asa ceva in stoc. In cataloagele magazinului Alpadrino am gasit codurile corespunzatoare catorva modele de automobile cu instalatia electrica la tensiunea 6V dar piesele lipseau invariabil din stoc. In final , usor disperat am cerut permisiunea sa rasfoiesc catalogul in sectiunea in care sunt prezentate fotografiile cu diverse modele in speranta de a gasi macar 2-3 modele de condensatoare "fara fir", deja pretentiile mele se diminuasera. La un moment dat gasec ceva pentru Renault, mai dau o pagina si mare surpriza, sub codul 35790 firma Intermotor oferea un substituent pentru IFA si Warburg, adica doua masini cu motoare in doi timpi si instalatii electrice la tensiunea de 6V. Piesele existau in stoc asa ca am plecat cu 4 bucati, a 13 ron bucata , (adica doua seturi) in buzunar. Dupa cum puteti vedea piesele sunt aproape identice cu originalul si in mod sigur au valori apropiate de ce cautam. Ajuns in zona in care locuiesc am trecut pe langa un alt magazin Alpadrino si pentru ca imi place sa-mi informez colegii de suferinta cat mai exact am intrebat cate mai sunt pe stoc, iata si raspunsul : 29 de bucati in piata Universitatii, 10 in Dr. Taberii si avem doua chiar in magazin (Pta Pieptanari). Am mai comandat inca 4 ca sa dorm linistit. Asa incat dragilor , posesori de IFA, DKW, Wartburg, AERO sau Trabant 600 nu ratati momentul !

2 comentarii:

  1. asa se intampla cu piesele ptr. masinile vechi daca gasesti un distribuitor care sa te lase in "treaba ta" sa cauti prin catalog faci treaba cu el tu iei pise si ei banii dar trebuie sa gasesti un magazin "prietenos"

    RăspundețiȘtergere
  2. Condensatoarele se deosebesc dupa capacitate si tensiunea de lucru maxima suportata ( sunt multe de discutat despre parametrii functionali si constructivi insa deja se ajunge la termeni pur tehnici) iar pentru fiecare fabricant a fost realizat " un container " personalizat pentru tipul motorului sau mai bine zis dupa modelul bobinei de inductie.
    Daca capacitatea condensatorului este aceeasi, unul pentru instalatia de 12v functioneaza la fel pentru cea de 6v.
    Difera doar montajul mecanic, care se poate realiza cu modificari minime.
    Pentru pastrarea aspectului 100% original mai exista varianta desfacerii condensatorului vechi defect si montarea in interiorul lui a unuia modern mai mic de aceeasi capacitate.

    Pentru prezervarea in bune conditii a motorului, este preferabil sa se utilizeze o "platina electronica", adica un montaj electronic care sa realizeze separarea platinei mecanice de bobina de inductie.
    Asa, prin platina trece un curent mic si nu se arde sau toceste in timp iar reglajul se poate face mai rar, iar curentul necesar bobinei de inductie este trecut printr-un tranzistor de putere.
    Se asigura un mers mai uniform al motorului si o pornire mai buna la temperaturi joase in special.
    Sunt multe de discutat despre sistemul de aprindere, insa pentru o fiabilitate maxima este o modalitate practica de a utiliza masina.
    Am avut montat pe un Wartburg353 un sistem de platina electronica ( productie DDR cei drept ) si am realizat cam 40000km cu masina fara reglaje de platini sau probleme la sistemul de aprindere, pe cand pe sistemul clasic era un chin din cauza contactelor de platina de proasta calitate ce se gaseau de vanzare.

    RăspundețiȘtergere