Anul acesta Sectia de Vehicule Istorice Antebelice din cadrul RETROMOBIL CLUB ROMANIA a organizat trei evenimente : Simfonia Motoarelor, Antebelum si Expo Antebelice. La fiecare dintre aceste evenimente numarul automobilelor participante a fost de 11. Numarul de vehicule antebelice identificate in Romania a ajuns la 321 (cel estimat fiind aprope dublu)
ceea ce inseamna ca doat 3,4e % din acestea au fost implicate intr-unul din aceste evenimente. Mult, putin, greu de spus, insa daca luam in calcul doar numarul vehiculelor istorice antebelice inmatriculate in Romania procentul creste simtitor. Drama masinilor pe care le vedeti in acest album este ca aproape nimeni nu e interesat de ele, cu exceptia proprietarilor care in 99% din cazuri solicita preturi aberante pentru vanzarea lor. In continuare unele masini sunt date la topit, pentru cateva sute de lei, dupa ce ani de zile proprietarii solicitau mii de euro potentialilor clienti. Trecand peste starea precara in care se afla multe din aceste automobile, care ii descurajeaza pe multi sa abordeze un asemenea proiect, o problema fara solutie la acesta ora o reprezinta lipsa actelor de proprietate, a certificatelor de radiere sau a platii impozitului la zi. In unele state din UE exista o practica care ar putea fi adoptata si in Romania. Cel care achizitioneaza un automobil la care cele enumerate anterior lipsesc, total sau partial, in baza unei declaratii pe propria raspundere, reuseste in final sa devina legal proprietarul vehiculului respectiv, pe care il poate inmatricula dupa restaurare. La ora actuala in Romania situatia este confuza, existand numeroase vehicule cu impozitul la zi, cu acte de proprietate dar radiate de zeci de ani, care nu mai pot reintra in circuit datorita lipsei unei banale hartii numita certificat de radiere. Cred ca am mai amintit cazuri in care masinile pastraza si vechile placi de inmatriculare, numai ca in lipsa unei arhive accesibile in cele mai multe judete din tara, acest lucru nu e de nici un folos. Avand in vedere faptul ca importul vehiculelor istorice e permis si incurajat prin exceptarea de la plata taxei de poluare, certificatul de radiere isi pierde din importanta pe care o avea in trecut. Desigur ca apare o problema, aceea ca cineva poate importa un vehicul din afara UE sau un vehicul produs in afara UE, situatie in care datoreaza statului roman o suma de bani. Ca sa scape de acesta plata cel care a importat masina poate sustine ca vehicul a circulat in Romania. Totusi se pot gasi cai prin care sa se probeze faptul ca un vehicul a fost indigenizat cu multe decenii in urma in Romania : facturi, declaratii pe propria raspundere a celui care a vandut / cumpart masina, fotografii de epoca, numerele de inmatriculare in original, acte de vanzare cumparare in care apar elemente de identificare (seria motorului / sasiului), dovezi de plata a impozitului, etc. Iata deci o problema care trebuie abordata si solutionata cat mai curand, altfel toate aceste epave care asteapta bagheta magica a unui pasionat care sa le restaureze pot fi considerate deja disparute desi ele fizic inca mai exista exista.
Bun si ce e de facut? Cineva trebuie sa ia o initiativa, dar cine? Ar mai fi si varianta in care toate aceste masini din Romania cu "probleme" sa devina donatoare de organe pentru masini aduse "de afara ". Sigurul argument care sa combata aceasta optiune ar fi disparitia unor fragmente din istoria automobilistica romaneasca. Dar vazand cum arata o masina clasica adusa "de afara" ( dintr-o tara vestica ) restaurata sau nu parca si acest ultim argument paleste. Asa cum am zis si in materialul meu legat de Memorialul "Giurgiu 1904" mi se pare un pic trist ca foarte multe masini antebelice din Romania nu apar niciodata la astfel de manifestari. Dar fiecare proprietar cu viziunea lui asupra vietii. Si o ultima intrebare cumva in legatura cu articolul tau: cand vedem Aero sau Steyr-ul la o manifestare de gen? Eram convins ca vei veni cu Aero la Parcul Carol :( .
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereMasinile nu apar din varii motive, iata cateva dintre ele :
RăspundețiȘtergere- nu functioneaza
- nu sunt inmatriculate
- n-au revizie
- n-au asigurare
- evenimentele se desfasoara departe de zona in care sunt locate
- proprietarii sunt ori prea batrani ca sa mai conduca ori n-au bani de benzina, se tem sa mai mearga cu ele pt ca simt ca nu mai au nici piese nici puterea sa le mai repare daca se crapa ceva
- e foarte greu sa prinzi simultan toate masinile in stare de functionare si toti proprietarii disponibili
- multi se simt stingheri printre atatea masini "moderne", li se pare ca incurca lumea mergand cu 50 km/ cand majoritatea zboara cu 80-100
- intre un eveniment la care vin din pasiune si o nunta la care castiga 2-300 de euro aleg cu mintea si nu cu sufletul (normal)
- foarte putine evenimente sunt abordabile cu o masina antebelica (trasee prea lungi sau prea dificile).
Incercam sa impacam toate treburile astea astfel incat din 2010 sa schimbam radical situatia.
Masinile mele nu sunt inca gata, din primavara insa Aero-ul va fi prezent la aceste evenimente.
Cu partea birocratica R.C.R.-ul sper ca va face ca si in restul cazurilor demersurile necesare, urmand ca de rezultate sa beneficiem toti, inclusiv cei care stau cu mainile in solduri si au numai comentarii negative.
Stii cumva unde a fost facuta poza de mai sus ?
RăspundețiȘtergereCamionul a ajuns in Constanta insa nu este de vanzare.
RăspundețiȘtergere