vineri, 23 octombrie 2009

Bidoane pline cu ... istorie ( I )







Tara geme sub tone de pet-uri dar daca o sa cautam un bidon de ulei / apa distilata din anii '80 fac pariu ca nu gasim foarte usor unul. De ambalaje mai vechi, din tabla, nici nu poate fi vorba. Si totusi nu s-a pierdut chiar totul. Am demarat cu ceva ani in urma alcatuirea unei mici colectii in compunerea careia am fost ajutat de mai multi colegi din R.C.R. Ideea mi-a venit vazand cateva standuri exlusiv dedicate ambalajeor pe la targurile din strainatate. Si am inceput sa caut. Norocul incepatorului mi-a suras si relativ rapid am reusit achizitionarea "la pachet" a primelor doua piese, dintr-un magazin de antichitati din Sibiu. Dupa multi ani acestea raman cele mai vechi si valoroase piese ale colectiei. In timp s-au adaugat si altele, cum e urmatorul bidon, destinat reincarcarii brichetelor cu benzina. Marca OSIN este destul de cunoascuta, existand fotografii de epoca cu cisternele, depozitele si rafinaria acestei firme. Exista chiar si reclame OSIN tiparite. In timp am mai vazut 2-3 bidoane OSIN, unele chiar decupate pentru a parea .... reclame "de epoca". Bidonul REVOIL in schimb cred ca este astazi unicat, iar mentiunea "ulei pentru automobile, tractoare, masini si avioane" pare astazi un banc bun. Pe pozitiile 4 si 5 puteti admira bidoane din perioada comunista, celebrele peco "PECO" din anii '60 si '70. Ultimul bidon este Castrol , stiu , o sa va intrebati ce cauta un bidol al unei firme straine in aceasta prezentare. El are o istorie legata de automobilismul romanesc. A.C.R.-ul avea in anii '70 un stoc de consumabile de calitate (anvelope de competitie, ulei Castrol, bujii, etc) destinat sustinerii lotului national de automobilism. Unul din cei care era beneficiarul accestui stoc, pilot de vaza, a gandit si pus in practica o mare teapa inlocuind uleiul Castrol cu ulei romanesc, cositorind ulterior orificiile practicate in fundul bidoanelor. Uleiul obtinut era vandut " la negru". Cum motoarele Gordini-urilor incepusera brusc sa se gripeze cineva a descoperit talharia. Desi nu era autorul ingineriei asteia, fiind santajat din cate se pare pentru a intra in joc, magazionierul A.C.R., simtind ca urmeaza sa fie anchetat si arestat, s-a sinucis. In orice legenda insa exista un sambure de adevar.
In incheiere va rog sa nu dati cu piciorul vreunui bidon vechi. Pastrati-l intr-un colt al garajului cu aceeasi speranta pe care o am si eu, aceea ca va exista vreodata si in Romania un muzeu al automobilului.

2 comentarii:

  1. am si eu multe bidoane dar sunt comuniste si nu te intereseaza ....

    RăspundețiȘtergere
  2. Daca asta ati inteles din text inseamna ca mesajul meu n-a fost foarte clar, eu am cautat sa prezint niste modele mai putin cunoscute, comuniste sau nu ele sunt la fel de importante, deci prezinta interes, gasiti emailul meu in sectiunea "Despre mine", astept o propunere concreta.

    RăspundețiȘtergere