luni, 23 noiembrie 2009

Anuarul tuturor automobilelor 1929




Astazi am placerea sa va prezint o lucrare cu totul deosebita, care face parte dintr-o colectie particulara. "Anuarul tuturor automobilelor" publicat in 1929 sub semnatura lui Eugen D. Cusin reprezinta o radiografie a automobilismului romanesc realizata exact acum opt decenii. Lucrarea contine o lista a automobilelor inmatriculate in capitala, din care constatam ca numarul 1B, care a starnit atatea patimi in epoca, a ramas in posesia familiei Asan o perioada lunga de timp. Tot din aceasta lista aflam ca Morris-ul primit de MS Regele Mihai cadou de la Printul Nicolae, prezentat anterior pe blog, purta numarul de inmatriculare 11B. Lucrarea ofera o statistica a tipurilor de vehicule inmatriculate in Romania, pe regiuni, si un index al marcilor care circulau la acea vreme in tara (contine cateva erori, printre care includerea firmei austriece Graf & Stift in categoria automobilelor cehoslovace, marca Vater este in realitate Valter). Ne putem considera norocosi ca o asemenea lucrare a supravietuit pana in prezent.

12 comentarii:

  1. Aproape vis-a-vis de biserica Lutherana din Bucuresti, se afla o cladire foarte veche, care are pe fatada partea laterala unui automobil din "anii 20" . A fost o cladire cu specific auto ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Exceptional de interesant materialul, banuiesc ca dezvaluie foarte mult despre istoria unor masini si oameni.

    Ulterior 3-B a fost pe o motocicleta BMW.

    Adrian

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, a fost magazin si atelier de reparatii auto, o sa-l prezint intr-un material viitor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Tot un "Anuar" dar mai nou . In colectia personala se regaseste si "Salon Automobil" editia 1969 ....???
    In alt "Salon Automobil"editia 1973 ,scrie despre automobilul ideal al anilor "70",ma intreb ,cum arata automobilul ideal al anilor 60 ?!?!?! autorul cartii aparuta in 1969, o fi abordat aceasta tema? pe cand un articol depre automobilul ideal al fiecarui deceniu din secolul trecut.....

    RăspundețiȘtergere
  5. Anuarul prin definitie e o lucrare statistica, lucrarile de care vorbiti sunt niste cataloage care prezinta modele din anii respectivi (foto + date tehnice), sunt trei editii, sincer ma mir si acum cum au aparut. Sursa de inspiratie sunt lucrarile similare editate in Italia si Franta. Propunerea cu "automobilul ideal" mi-a fost facuta si de alti cititori, desi e o chestiune subiectiva o sa incerc candva sa fac un astfel de top.

    RăspundețiȘtergere
  6. Al treilea catalog auto se numeste "Autoturisme si performante" editura Sport-Turism dn anul 1983 . Da, intradevar "Anuarul" prezinta date care tin de statistica,in cataloagele auto introducerea era mai mult o "dare de seama" ,cu ce se mai intampla pe glob aici intrand si "automobilul ideal", apoi urmad prezentarea automobilelor pe categorii , marci,tari constructoare,....etc
    Oricum datele erau un pic depasite un exempu este cazul RENAULT 16 prezentat in "Autoturisme si performante" in anul 1983, cand aceast model iesise de ani buni din productia de serie in Franta, ea bineteles continand in tari bananiere sau Iugoslavia aici un caz special, R16 avea motorizarea diesel de Mercedes 200D.

    DAN

    RăspundețiȘtergere
  7. Puteti sa imi spuneti va rog care este a treia editie a "Salonului Automobil" (voi incerca sa o procur)? Am editiile din 1969 si 1973, avand ca autori pe Parizescu si Simtion. Multumesc anticipat

    RăspundețiȘtergere
  8. A treia editie e cea mentionata mai sus, cea din 1983, e sub un alt titlu si ar alti autori, dar aproape acelasi format, editia contine si o parte de deschidere tehnica care e foarte ampla. Formularea mea nu o fost cea mai fericita.

    Renault 16 s-a fabricat in Franta pana in 1980, probabil ca pana a fost aprobata publicarea cartii a durat f mult, sau autorii s-au gandit ca e util sa apara si un model familiar romanilor.

    RăspundețiȘtergere
  9. Multumesc pentru raspuns, apropo de a treia editie a "Salonului auto".
    O carte, exceptionala as spune datorita fotografiilor inedite, este "Din istoria automobilului" de A. Brebenel si D. Vochin, dar, atentie, editia din 1973, nu din 1977 (parca). Cam toate fotografiile cu automobile contemporane (la acea data) sunt realizate in Bucuresti (zona Sala Palatului, Hotel Athenee Palace), au numerele (romanesti, straine sau CD) sterse.

    RăspundețiȘtergere
  10. Se poate spune ca este un catalog al marcilor "Din istoria automobilului" ,seamana mult cu "Evolutia automobilului" editia 1971,interesant cine are o carte aparuta prin anul 1957-58, despre evolutia automobilului in anii 60, in care este prezentat "automobilul ideal" ,Pobeda era prezentata plus alte masini sovietice ,normal in acea perioada , cred ca era copiata dupa o carte aparuta in U.R.S.S. Din motive care momentan imi scapa ,aceasta carte nu o mai am .
    DAN

    RăspundețiȘtergere
  11. Sunt traduceri, din prefata majoritatii acestor carti poti afla ca rusii au inventat automobilul. Exista o moda in epoca, chiar si din provincie soseau in weekend-uri pasionati de masini care fotografiau masinile strainilor cazati in hoteluri sau cele de ambasada/12B.

    O sa fac curand prezentarea acestor lucrari.

    RăspundețiȘtergere
  12. Un prieten de-al lui taica-miu, detine un film color facut in Romania prin anii 1964-66, a fost cineast amator ,tipul avea in jur de 20 de ani atunci,si a facut un tur al tarii cu un Citroen DS , si cred ca a filmat si alte masini atunci (este pasionat de auto).
    DAN

    RăspundețiȘtergere