Inginerul Virgil Coman este unul din cei mai prolifici autori de carte tehnica din Romania. A inceput sa publice in perioada interbelica. Cea mai cunoscuta lucrare a sa "Automobilul pe intelesul tuturor" editata initial de Libraria "Universala" si mai tarziu de SOCEC & Co S.A.R. Bucuresti s-a bucurat de un imens succes fiind publicata in 12 editii.
In prima fotografie puteti admira coperta editiei a 4-a (1928), care are 458 de pagini si contine si "Legea privitoare la circulatia automobilelor". Este cea mai veche editie a lucrarii pe care o detin (unicat pana la proba contrarie)
Coperta editiilor 6-11, toate interbelice (foto 2), reproduce una din numeroasele planse color incluse in carte, care fac ca aceste editii sa fie superioare din punct de vedere al graficii.
Editia de dupa razboi, a 12-a, a fost completata si adaugita, crescand de la 368 de pagini la 468, ilustratia fiind aceeasi. Pe coperta acestei editii (foto 3), publicata in 1949 (ultima ?), puteti sesiza ca nici o biata carte tehnica nu a scapat propagandei sovietice, in fotografii aparand liniile de montaj a automobilelor GAZ si mandria industriei auto sovietice, ZIS-ul 110 (in partea de jos). Prefata acestei editii precizeaza ca cele 12 editii au insumat peste 60.000 de exemplare vandute.
Completata cu informatii preluate din manualele modelelor sovietice si desigur cu capitolul "Marele avant luat de automobilism in U.R.S.S." editia postbelica este foarte interesanta pentru posesorii si fanii automobilelor "Made in U.R.S.S." .
Datorita tirajului lucrarea este larg raspandita (editiile 6-12) asa incat cei interesati o mai pot gasi prin anticariate.
Este intersanta colectia si evolutia ei. Daca tot s-a deschis subiectul cu ZIS-ul 110, ce s-a intamplat cu aceste masini care in mod sigur au existat in Romania? Desi intreb in zadar, si nu ma refer doar la ZIS, oare de ce nu a existat o initiativa in Romania de a pastra cate un exemplar din ce a avut Militia, Pompierii, alte institutii. (Armata a mai conservat cate ceva la Muzeu, Politia ar fi putut face cu ce a avut in '60-'70). Raspunsul: toate au fost valorificate fiind trimise la alte institutii de rang inferior sau vandute la licitatie. Ulterior au trecut pe diesel. Apoi le-au fost inlocuite farurile, rotile, scaunele, etc. La urma au ajuns fier vechi. C. Tase
RăspundețiȘtergereColectia din pacate nu prea mai evolueaza , deja am ajuns la o medie de 1-2 carti noi pe an, acum 10 ani asta era media lunara. Sunt cateva carti foarte rare pe care nu le am si traiesc cu speranta ca le voi gasi intr-o zi, oricum e bine ca sunt pe maini bune si macar un exemplar s-a salvat. Vizitele prin anticariate au devenit deja o pierdere de timp pentru mine, din pacate.
RăspundețiȘtergereEu ieri am salvat o carte chiar in momentul cand cineva vroia sa o arunce la gunoi, se numeste CALAUZA ELECTRICIANULUI AUTO autorul ei fiind S.M. GARASEV, Editura Tehnica, Bucuresti 1956. Ultimile pagini de la sfarsitul cartii contin multe scheme electrice de: GAZ MM,GAZ 51,ZIS 150,MAZ 200,ZIS 110 ,Moskvici,etc. A devenit acum cea mai veche carte pe care o am in colectie. Iti dau dreptate in privinta anticariatelor deja am renuntat la ele.
RăspundețiȘtergereDAN