duminică, 31 mai 2009

Concorso d'Eleganza Torino 2009








In perioada 23-24 mai s-a desfasurat Concursul de eleganta de la Torino, a doua editie "moderna" a celui mai vechi concurs de gen din Italia. Rezultatele finale au fost urmatoarele :


In fotografiile alaturate puteti admira o parte din vehiculele premiate, de sus in jos, incepand cu foto 2 :


Marelui premiu MERCEDES BENZ 500 K Cabriolet A (1935)
Premiul juriului juriului ISOTTA FRASCHINI Tipo 8 Torpedo (1923)

Premiul pentru automobilul cel mai bine restaurat PEUGEOT 203 Cabriolet (1950)

Premiul pentru cel mai original stil STUDEBAKER CHAMPION Coupe (1956)

Premiul pentru automobilul cel mai bine conservat BENTLEY S Type Continental (1955)

marți, 19 mai 2009

Mille Miglia ( VI )


Cei peste 1600 km parcursi de participantii la Mille Miglia in trei zile au lasat urme adanci pe unele din automobilele participante. Dintre automobilele care au reusit sa treaca linia de sosire 8-10 prezentau deformari ale caroseriei, ca urmare a impactului cu un parapet, animal salbatic, stalp, pom, zid sau chiar cu alte masini participante la trafic. Intervievati de cei doi prezentatori majoritatea pilotilor au facut glume, incepand cu "ce sa fie, un pom care se afla in locul nepotrivit" si terminand cu patania masinii cu nr. 97 (foto 1) care a lovit in plin o caprioara "nu-mi mai aduc aminte numele localitatilor intre care era situata padurea in care a avut loc impactul, insa cred ca localnicii sunt foarte fericiti, era un exemplar foarte mare iar preparatele din vanat sunt delicioase. Noroc ca nu a intrat in radiator si am putut continau cursa. Imi pare tare rau insa n-am putut s-o evit".

duminică, 17 mai 2009

Mille Miglia 2009 ( V )



Desi era programat ca prima masina sa urce pe podiumul de sosire la ora 22:20 organizatorii au prelungit momentele dedicate sponsorilor si partenerilor organizatorici, treaba care s-a dovedit a fi o idee nefericita. Ma gandesc in primul rand la participanti, prima masina luand statul la ora 6:30 din Roma. Pe traseu a existat o singura pauza, de trei ore, in rest o fuga continua intre probele speciale. Va inchipuiti ca toti nu mai vedeau decat susul si patul dupa o astfel de cursa. In jurul orei 23:00 au inceput sa soseasca masinile care reusisera sa termine cursa, pana pe la numarul 50 de concurs respectandu-se ordinea. Au fost sarite masinile care se aflau pe primele trei pozitii ale clasamentului, care au intrat in sceana dupa ce au trecut toate masinile antebelice. Masinile au intrat exact in ordinea clasarii, Bruno Ferrari/ Carlo Ferrari - Bugatti Type 37 (1927) urmat de Carlos Sielecki/Juan Hervas - Bugatti Type 35 A (1926) si Luciano Viaro/ Antonio Viaro -Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport (1929). Dupa 12 ani un echipaj brescian, inscris in Scuderia Brescia Corse, a reusit victoria. O victorie extrem de fragila dar totusi o victorie, decisa practic in ultima proba cronometrata, doar doua puncte departajand cele doua echipaje. Castigatorii au fost extrem de modesti si au recunoscut cu fair play ca desi au condus cursa dupa ce s-a trecut de Roma, victoria lor tine mai mult de hazard. Argentinienii clasati pe pozitia a doua a podiumului nu pareau foarte afectati de ratarea victoriei, anuntand cu zambetul pe buze ca se intorc la editia viitoare pentru a termina treaba inceputa in 2009. Asa cum au obisnuit publicul la ultimele doua editii pe care le-a castigat, echipa Automobilismo Storico Alfa Romeo (echipa oficiala a muzeului AR), a urcat pe podium in formula completa de ..... sapte, piloti, mecanici si reprezentantii muzeului, o chestie care sincer in grupul de jurnalisti in care ma aflam n-a fost primita cu entuziasmul cu care publicul a gustat momentul de sa-i zicem acrobatie. Pana si prezentatoarea si-a exprimat parerea ca dupa cei 1600 km parcursi o asemenea piesa de muzeu merita scutita de acest ritual fie el si unul vechi de decenii, la care s-a adaugat si sampania care a curs din belsug pe tapiteria din piele. Cum insa interesele de marketing primeaza momentul chiar nu mai merita comentat, si asta se intampla nu numai la Alfa Romeo, ci si la B.M.W. sau Mercedes sau Audi care imprumuta frecvent piese din muzeele lor unor personalitati, nu de fiecare data fosti piloti. Sincer am inceput sa cred din ce in ce mai serios ca o parte din masinile respective sunt niste replici "oficiale", asta ca sa nu le zic "falsuri de autor" ..... Dar sa revenim la cursa ! Luciano Viaro a petrecut pe podium cam dublul timpului petrecut de primii doi clasati, asta l-a facut sa treaca mai usor peste infrangere, tinand cont ca era marele perdant. A invocat faptul ca in ultima etapa a cursei nu a mai putut folosi viteza a 3-a. Inchei aici, dupa o noapte de nesomn, nu inainte de a mentiona ca echipajul care a reprezentat Romania a abandonat in urma unei defectiuni la cutia de viteze care nu a putut fi remediata, desi s-a incercat. Totusi datorita evolutiei bune avute in etapele parcurse panala Roma, echipajul Einselbach/Fendt s-a clasat pe locul 334 in clasamentul general (din 372 de masini clasate) si respectiv 270 la clasa Sport. Entuziasmul care ii anima cat si experienta acumulata in acest an, sunt convins ca va fi cheia unei clasari in prima jumatate a clasamentului intr-un din editiile viitoare ale raliului. Astazi are loc festivitatea de premiere si dineul oficial.

sâmbătă, 16 mai 2009

Mille Miglia 2009 ( IV )

Va promiteam vesti bune dar din pacate trebuie sa incep cu o veste proasta, echipajul cu numarul 127 care reprezenta in cursa Romania s-a retras dupa ultima proba speciala de vineri seara (PS 24 din 49), moment in care ocupa locul 226 in clasamentul general si respectiv 176 la clasa.

Pana la aceasta ora in clasamentul general provizoriu conduce echipajul Ferrari/Ferrari - Bugatti Type 37 (1927) urmat de Sielecki/Hervas - Bugatti Type 35 A (1926) si Viaro/Viaro -Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport (1929).
Rezultatele fiecarei probe speciale desfasurate pana in prezent pot fi consultate aici :
In aceasta seara la ora 22:30 va urca pe podiumul din Brescia primul echipaj (la momentul actual au ramas in cursa 309 din cele 375 de echipaje care au luat startul). Voi reveni cu rezultatele finale si fotografii de la finish.

vineri, 15 mai 2009

Mille Miglia 2009 ( III )


In etapa de ieri seara s-au consemnat primele doua abandonuri. Unul dintre ele este cred unic in istoria automobilismului. Evenimentul tragic s-a intamplat intre localitatile San Martino della Battaglia si Rivoltella, localitati ce apartin administrativ de Desenzano del Garda. Membri unui "grupo recreativo", o asociatie cultural-sportiva pentru amatori specifica micilor orase de provincie din Italia, lansa rachete si artificii in cinstea trecerii participantilor la Mille Miglia. Una dintra rachete a intrat si a explodat intr-un automobil Lancia Aprilia (1949 - foto 1 - numarul 95 de concurs). Victima este una din protagonistele acestui celebru raliu, Franca Boni (tatal sau, Bruno Boni, a fost pentru multi ani prtimarul orasului Brescia), care in editiile precedente a castigat de 11 ori Cupa Doamnelor. Doctorii sunt rezervati, victima fiind internata de urgenta in spital cu leziuni grave la unul din ochi, care vor necesita un tratament de aproximativ 30 de zile, dupa care se va putea da un verdic clar in legatura cu gradul in care ochiul se va vindeca. Al doilea incident a fost un incendiu, stins rapid de pompieri, pagubele nu au fost mari insa masina nu a mai putu continua cursa. Asta si pentru ca evenimentul s-a produs pe parcursul probei cronometrate de la Castello, existante pompierilor fiind salvatoare pentru Ferrari-ul 195 Inter (1951 - numarul 133 de concurs - foto 2) cu care concura echipajul Werner Schmidt (D) / Maximilian Schmidt (D). Voi reveni, de data asta sper cu vesti bune.

Mille Miglia 2009 ( II )







Ieri s-a dat startul in cea mai prestigioasa competitie dedicata vehiculelor istorice, Raliul Mille Miglia. Au luat startul 374 din cele 375 de echipaje inscrise (s-a retras primarul ... Moscovei), in prima etapa Brescia-Ferrara. Asa cum va anuntam Romania a fost in premiera reprezentat in aceasta competitie (echipajul nr. 127 - foto 1 & 2) eveniment e care-l voi comenta separat. Ziua a inceput la 8:30 cand in Piazza della Loggia au inceput sa soseasca rand pe rand automobilele participante pentru un ritual care astazi reprezinta prezentare masinilor in fata publicului inainte de start si mai putin cel de la origini, de aplicare a unui sigiliu pe fiecare dintre masini. Operatiunea (foto 3) avea in perioada eroica a raliului 1927-1957, rolul de a elimina posibilitatea inlocurii pe parcursul raliului a automobilelor cu probleme tehnice sau accidentate. Dupa incheierea operatiunii, masinile au facut o "baie de multime" (foto 6 - o parted in masinile care concureaza pentru B.M.W. Group Classic, modele 328 si 507) ramanand parcate pe strazile din zona centrala a orasului (foto 7), sponsorii raliului firmele B.M.W., Mercedes si Alfa Romeo organizand expozitii monomarca care au inclus si modele de ultima ora. Inainte de start participantii au luat masa in curtea Muzeului Migle Millia (fondat in 2004). Nelipsit de la startul raliului, anul acesta doar ca spectator, Sir Stirling Moss, castigatorul editiei din 1955 a raliului, si-a condus in mod simbolic automobilul Mercedes cu care a realizat victoria pana in zona de sigilare (pe 17 septembrie va implini 80 de ani). Moss a declarat de nenumarate ori ca singura competitie la startul careia a simtit teama a fost Mille Miglia. Si avea si de ce sa se teama pentru ca Mille Miglia a fost o competitie extrem de dura, presarata de nenumarate incidente , numai accidentul (provocat de explozia unei anvelope) care a determinat sfarsitul ei in 1957 generand pierderea a 13 vieti (pilotul spaniol Alfonso de Portago, copilotul sa american Nelson si 11 spectatori, dintre care 5 minori). La 20 de ani de la acest tragic accident cursa a fost reeditat cu vehicule istorice, au urmat alte curse in 1982. 1984, 1986 de zece ani ea capatand un caracter anual. Incepend cu ora 19:45 s-a dat startul raliului.
Prima proba speciala s-a desfasurat chiar pe strazile din Brescia, in fata a catorva zeci de mii de spectatori. Startul s-a dat incepand cu ora 19:45 (foto 5 primul echipaj care a luat startul cu OM 665 SS (1930) - Birnbaum (DE) / Beccalli (IT). Prima etapa s-a incheiat la Ferrara in jurul orei 24:00. Astazi se desfasoara etapa a doua Ferrara-Roma, pentru ca maine sa fie ziua cea mai dificila, ruta fiind Roma-Brescia, startul fiind programat la ora 6:30. Startul si sosirile sunt programate intr-un anumit interval, neexistand o ora fixa pentru fiecare echipaj in parte, departajarea este facuta in urma penalizarilor acumulate in probele speciale cronometrate care sunt incluse in traseul parcurs. Daca apar insa defectiuni tehnice sau ratezi traseul exista posibilitatea sa depaseste intervalul in care trebuie sa vizezi carnetul de bord, lucru care este penalizat. In primul comunicat de presa organizatorii anuntau ca in clasamentul provizoriu conduce echipajul Luciano Viaro/Antonio Viaro (foto 4 in momentul startului - castigatorii editiei 2008 ca acceasi masina care apartine Muzeului Alfa Romeo, model 6C 1500 Super Sport din 1928, pilotul italian fiind victorios si in 2007), urmat de Perletti Ezio / Ciravolo Enzo FIAT 514 CA (1930) si Ferrari Bruno / Ferrari Carlo - Bugatti Type 37 (1927).

miercuri, 13 mai 2009

Romania reprezentata la Mille Miglia


Va anuntam ieri ca astazi voi "detona" o stire bomba, iata despre ce e vorba.

Romania va fi reprezentata in premiera in celebrul Raliu Mille Miglia, prin dl. Joerg Elsenbach, membru al RETROMOBIL CLUB ROMANIA.
Dl. Elsenbach, va lua startul cu numarul 127 de concurs la bordul unui automobil SIATA Daina Gran Sport (1951, 1480 cmc, coeficient 1,45, fara bonus), dupa ce anul trecut, in calitate de copilot si pe acelasi automobil, s-a clasat pe locul 133. Vom reveni cu un interviu, detalii si fotografii de la startul raliului.

marți, 12 mai 2009

Mille Miglia 2009 ( I )

Joi 14 mai se da startul in celebra cursa Mille Miglia, un eveniment absolut unic care reuneste la start 375 de vehicule istorice Regulamentul raliului acceptata la start doar marcile (84 la numar) si modelele care au concurat in cursa desfasurata in perioada 1927-1957, perioada dupa care a fost interzisa datorita numeroaselor accidente care se inregistrau si produceau victime atat printre piloti dar si printre spectatori. Astazi evenimentul, organizat de firma MAC Events, este dedicat exclusiv vehiculelor istorice. Anual se primesc in medie peste 1500 de cereri de inscriere, asa incat organizatorii au ingrata misiune de a selecta participantii. Au prioritate masinile care au participat la una dincele 24 de editii "originale" (1927-1957), apoi intervin organizatorii care urmaresc sa atraga la start cat mai multe personalitati, masini din cat mai multe tari/continente, modele cat mai rare/vechi astfel incat prestigiul acestei curse sa creasca constant. Numeroase muzee ale constructorilor renumiti de automobile incredinteaza masini unor celebritati sau piloti profesionisti, in goana dupa imagine. Ca o introducere in atmosfera va invit sa urmariti un reportaj despre editia 2008 a raliului :
Organizatorii promit si transmisii live de la eveniment :
Fiecare automobil participant beneficiaza de un coeficient menit pe de o parte sa niveleze diferentele existente intre automobilele participante, coeficientul tinand cont de anul de fabricatie si de capacitatea cilindrica, de grupa din care face parte automobilul (Sport, Gran Turismo, Turismo) iar pe de alta parte sa incurajeze participarea exemplarelor care au participat la cursa in perioada amintita. Astfel un automobil de 1000 cmc, din categoria sport, fabricat in perioada 1935-1940, are un coeficient de 1,45, iar daca a participat la cursa originala coeficientul este de 1,55 (1,50 daca a fost inscris dar nu a luat startul).

Nu ratati episodul de maine, care aduce o stire bomba !

luni, 11 mai 2009

Record la Rasnov

Stirea zilei e urmatoarea, Horatiu Ionescu Cristea a stabilit duminica 10 mai un nou record al cursei de VTM de la Rasnov - Memorialul Ludovic Balint (9-10 mai 2009) cu timpul de 2:03:872
http://www.youtube.com/watch?v=bQYiChglt4o&eurl=http%3A%2F%2Fhoratiu%2Eionescucristea%2Ero%2Fvideo%2Ehtml&feature=player_embedded


Osella PA20S, cu care a concurat multiplul Campion National de automobilism Horatiu Ionescu Cristea, este o masina fantastica, marca italiana avand radacini nobile, asa cum mi-a precizat un alt Horia, Horia Popescu, presedintele Comisiei Tehnice a R.C.R.. Enzo Osella, fondatorul firmei, a alergat pentru echipa Abarth in tinerete. In anul 1971. cand firma Abarth a fost preluata de Fiat, Osella a cumparat echipa de curse Abarth impreuna cu programul monopostului de coasta. Asa s-a nascut viitoarea campioana absoluta de viteza in coasta.

Stiu , la prima vedere parea ca am iesit din sfera subiectelor cu care va obisnuisem, si totusi mai exista o legatura. Horica, cum ii spun apropiatii, e un mare fan al vehiculelor istorice, unul extrem de avizat cu care intotdeauna mi-a facut o reala placere sa schimb impresii, de la care am invatat foarte multe lucruri.

Si asta nu e tot, Horatiu Ionescu Cristea, cel putin mie, mi-a redat interesul pentru Campionatul National de Raliuri, alegerea sa de a concura si anul acesta cu o legenda a raliurilor, Ford Escort Mk II de Grupa 4 fiind cel putin pentru mine punctul de interes major.

Desigur masina e preparata conform prescrisptiilor actuale, motor Millington (alta legenda) Diamond 2500 cmc aspirat, 300Cp la 8000 rpm, cutie secventiala Quaife cu 6 trepte insa asta nu stirbeste cu nimic farmecul produs in momentul in care o vezi evoluand.

Vizionare placuta si sa-i tinem pumnii lui Horica !!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=V9kufJ6TbuY


joi, 7 mai 2009

Mica, mica, dar de 45A



Fac ce fac si ma lovesc mereu de cate o problema aparent simpla dar care-mi da batai de cap, mai ales ca nu suport carpelile. Instalatia electrica de Aero 30 (probabil si 50) la capitolul bloc de sigurante necesita doua sigurante de 45A (pozitiile 1 & 2 din schema) de o dimensiune redusa fata de cele uzuale. De gasit am gasit astfel de sigurante un vreo doua locuri, numai ca nu sunt de 45A. Un vechi posesor de Aero 30 mi-a confirmat ideea mea e viabila si asa procedeaza si el de ani buni, adica construieste siguranta cositorind un fir (sau fire) scurtat(e) de la o siguranta normala pe capetele sigurantelor scurte care se ard. Pana sa ma apuc de treaba mai sper, poate are cineva vreo informatie si le gasesc pe undeva, sa n-ajung sa construiesc si sigurante ....

miercuri, 6 mai 2009

Targul de la Piacenza





Marturisesc ca pentru a doua oara Mostra Scambio organizata la Piacenza (2-3 mai) ma dezamageste. Anul trecut in toamna m-am gandit ca participarea a fost "subtire" datorita vremii nefavorabile, se pare insa ca e o constanta pentru aceasta manifestare. Asa ca o includ la capitolul "daca chiar n-aveti ceva mai bun de facut". Expozanti putini, 95% de masinile expuse nu erau de vanzare,
decorau standurile cluburilor piacentine. Doua din masinile de anul trecut erau iarasi prezente, normal ca ramasesera nevandute datorita preturilor aberante, daca tot vin la toate editiile ma gandesc ca ar trebui sa le treaca vechimea in cartea de munca vanzatorilor. In rest m-am amuzat cu explicatiile unui dealer care cerea 13.000 euro pe un Fiat 500, e drept din a doua serie, omul sustinea ca e "conservat", asta in capul lui, masina era revopsita recent si avea o gramada de piese NOS pe ea de la seriile ulterioare. In rest mi-au atras atentia un Fiat din 1925 (foto 2), Siata 850 Spring (foto 3 - construita pe o mecanica Fiat 850 - inainte de `89 exista un exemplar si la noi, inmatriculat in PH), Fiat 1100 (foto 4 - caroserie speciala MONVISO -Torino - 1949 - chiar si asa pret exagerat la cum se prezenta masina, 32.000 euro) si un autobuz O.M. Cand te gandesti cam cat iti ia numai sa pregatesti de vopsit caroseria unui autobuz iti vine sa faci plecaciuni in fata posesorilor, sambata posibil sa-i reintalnesc, am primit o invitatie la o expozitie de camioane si autobuze, daca nu ploua o sa-i dau curs. Oferta de piese slaba si ea, in mare parte aceeasi comercianti, l-am reintalnit si pe omul cu reclama emailata UAP, viseaza tot 100 de euro asa ca l-am lasat s-o mai plimbe. Personajul e foarte interesant, ar merita un articol separat, vine lumea la el ca la sfantul de la Maglavit, trebuie sa stai la coada ca sa vorbesti cu el, vinde placi de inmatriculare insotite de taloane si radieri "pentru uz colectionistic". Vrajeala, v-ati prins, nu ?

duminică, 3 mai 2009

Gonind din calea norilor









Ca de obicei vremea nu tine cont nici de sarbatori nici de zilele libere, ca sa nu mai vorbim de evenimente, asa ca dupa precipitatiile cazute vineri, ziua de sambata a debutat sub amenintarea unor nori negri. Din lista vehiculelor istorice anuntata initial au fost cateva care au lipsit. Cativa proprietari s-au speriat de posibile precipitatii insa o absenta a fost cauzat de un motiv cu totul aparte. In capitala Romaniei, Bucuresti, in anul de gratie 2009, inca mai exista strazi care dupa precipitatii devin inaccesibile. Desigur ca primarul care ...... este responsabil de aceste lucruri doarmea foarte linistit la ora la care un cetatean al capitalei, platitor de impozite si taxe locale, isi vedea naruit planul de a participa la eveniment de un drum public devenit peste noapte mlastina.
Revenind la eveniment, iata lista vehiculelor istorice participante : FORD A Roadster (1928), CITROEN Traction (1935), HANOMAG Rekord (1936), WANDERER W 52 Cabriolet (1937), SKODA 1100 Cabriolet (1938) MERCEDES 170 V (1938), FIAT 1100 Cabriolet (1939), SKODA 1100 Popular (1939), WILLYS MB (1943), WILLYS CJ 2A (1947), WILLYS CJ 2A (1948). Merita subliniata si salutata implicarea Primariei Sectorului 2 in organizarea evenimentului, care a permis desfasurarea expozitiei la doar cateva zeci de metri de locul traditional din care inainte de 1989 se dadeau starturile in Festivalul Masinilor de Epoca Sinaia. Dupa expozitie o parte din participanti s-au gandit ca nu e bine sa-si forteze norocul legat de ploaie si s-au grabit spre garaje, totusi programul a fost respectat fiind efectuata si parada pana la baza de agrement de la Belciugatele.
SIMFONIA MOTOARELOR a fost primul eveniment organizat de nou infiintata sectie de vehicule istorice antebelice din cadrul RETROMOBIL CLUB ROMANIA, sectie condusa de dl. Razvan Badulescu, urmatorul eveniment dedicat exclusiv acestei categorii de automobile fiind programat pe 28 iunie, cand va avea loc a V-a editie ANTEBELUM.