Va povesteam duminica ca in timpul testului efectuat am ramas in doua randuri fara curent. Mersul pe baterie la masinile cu motoare in doi timpi e o problema mult mai grava decat la motoarele in patru timpi, aprinderea consumand dublu fata de motoarele in patru timpi (fiecare bobina da o scanteie la fiecare din cele doua pistoane, atunci cand acestea sunt in pozitia superioara). Asa incat n-am ajuns prea departe .... Trebuie spus ca dinamul acestui automobil este cu totul special el incluzand si delcoul. Masina a mai trecut prin mana unui colectionar pana sa ajunga la mine si atelierul la care acesta a dus masina a facut cateva gafe, din lipsa documentatiei. Cand am luat masina aceasta era echipata cu o baterie de 12V (evident ca toate becurile erau praf, bobinele originale nu se simteau nici ele prea bine, tava bateriei fusese schimbata si la bracaj maxim roata din stanga freca in ea - se poate observa si in poza) si masina fusese alimentata doar cu benzina in loc de amestec ulei+benzina (1:40). Depunerile din rezervor si faptul ca a functionat doar cateva minute au salvat motorul. Dinamul insa nu incarca si mai mult avea aspectul unui motor ars, cu bobinajele negre. Dupa ce l-am plimbat fara succes pe la trei specialisti (Bucuresti, Ploiesti si Brasov) in incercarea de a vedea starea lui si eventual a fi rebobinat, prin amabilitatea colegului Horia Popescu am intrat in legatura cu un electrician de exceptie, Nelu, care vazand ca nu reusesc rebobinarea dinamului a incercat sa-l revizioneze cat s-a putut de bine. Dinamul nefunctionand o lunga perioada a trebuit repolarizat, o operatiune extrem de simpla dar pe care foarte putini electricieni auto o cunosc. La final, cand mi-a predat dinamul mi-a spus ca pentru siguranta functionarii a montat un al treilea fir, de masa. Cum dinamului ii schimbasem personal cele doua fire (rosu si negru) am banuit ca noul fir (maro) este masa, asta in ciuda unei scheme facute de electrician. Nici acum nu-mi dau seama ce a fost in mintea mea, sa-l banuiesc pe om ca a gresit schema. Asa incat am montat firul maro, de curent .... la masa si masa (firul negru) pe releu, in locul firului de curent generat de dinam. Din fericire nu s-a intamplat nimic, dinamul nu a fost distrus, si dupa o discutie cu electricianul mi-am dat seama ca gresisem mergand pe intuitie. Un moment de uluiala a anulat toate informatiile acumulate din documentatia studiata si eroarea mea a fost la fel de mare ca si a predecesorilor. Ieri am inversat firele si voltmetru a indicat 6,97 V. Scapasem de un calvar. Totusi achizitionarea unui dinam revizionat ramane o prioritate in perioada imediat urmatoare.
Treaba cu repolarizarea poate nu-i cunoscuta de electicienii mioritici dar cu siguranta e cunoscuta de majoritatea posesorilor de VW cu dinam ;). Personal dinamul nu m-a dezamagit decat acum vreo 2 ani cand eram pe langa Bruxell si i s-a spart un rulment dupa multe ore de mers pe autostrada. De vina n-a fost bietul dinam Bosch ci rulmentul romanesc care nu s-a impacat cu ideea de mers pe autostrada.
RăspundețiȘtergereCare mai au dinamul, nu trebuie sa uiti ca de 3-4 decenii electricienii romani nici nu-si bat capul cu repararea dinamurilor, reteta a fst una singura , trecut pe 12V, alternator si releu de Dacia. ce n-o sa inteleg niciodata e de ce aproape toti proprietarii au aruncat piesele originale ....
RăspundețiȘtergere