marți, 4 mai 2010

Levierul Michelin


In colectia de scule AUTOMOBILIA gasim, dupa stiinta mea, cel mai vechi levier din Romania, fabricat dupa estimarile mele in anii '20. Fetele levierului poarta inscriptiile Montage <-- MICHELIN & C-ie B-tc S.C.D.C. Clermon F. si respectiv FORUM --> Demontage
Acest levier poarta in spate o istorie f interesanta pentru ca mare parte din "viata" a stat ingropat pe jumatate in beton, ca limitator de deschidere a unei porti, in curtea unui vechi atelier de tamplarie din Bucuresti. L-am descoperit din intamplare. Aplecandu-ma sa-mi inchei siretul am zarit o marte a inscriptionarii. Cum "...CHELIN" nu putea fi decat sfarsitul marcii MICHELIN am inteles ca tarusul era un levier auto. Nimeni nu putea spune cu exactitate cand a ajuns acolo, mai ales ca personalul atelierului nici nu observase ca nu era o simpla bucata de fier. Patronul atelierului sosise ca ucenic in locatia respectiva in 1975 si s-a jurat ca a gasit "tarusul" in acea pozitie. "A fost langa el si un gratar de curatat pantofii, dar in timp s-a tocit si acum 10 ani cand am refacut curtea l-am aruncat". Cand l-am rugat sa-mi dea voie sa dezgrop levierul si sa-l pastrez l-a bufnit rasul dar a acceptat spunand "Bine, bine, dar lasati totul cum a fost, aduceti alt tarus". Ceea ce am si facut , recuperand aceasta bucata de istorie.

Un comentariu: