duminică, 2 mai 2010

Proiectul AERO (XIII) - ITP-ul si (re)inmatricularea


Vineri profitand de ziua libera primita in contul celei de 1 mai m-am gandit sa fac inspectia tehnica periodica care expirase ca sa pot inmatricula masina pe numele meu. Zis si facut, am plecat la 6:40 din garaj, ca sa evit aglomeratia. In jur de 7:00 am alimentat la benzinaria de sub podul Grant, asistat de un domn, care placandu-i masina, s-a oferit sa ma ajute cu tinutul palniei. Observasem ca masina fumega, asa ca prima a fost si ultima oara cand am folosit uleiul de amestec Petrom. Dupa alimentarea in amestec cu Motul fumul a disparut. Am plecat apoi spre R.A.R. unde am parcat chiar pe trotuarul din fata, in lipsa altui loc de parcare. Lumea s-a strans buluc, intrebarile aceleasi, "cat baga" si "cat mai costa un d'asta". La un moment dat a aparut un batranel care cred ca intorcea de la cumparaturi (dupa sacose). Omul m-a uimit, o adevarata enciclopedie auto. Stia ca nu Citroen ci britanicii de la Alvis au lansat prima masina din lume cu tractiune fata si multe alte detalii despre modelele interbelice. Apropo de asta Aero 30 si Citroen Traction au fost lansate in acelasi an 1934, deci Citroen-ul Traction e pe locul 5 dupa Alvis (in 1928), Cord, D.K.W. si Aero. Apoi a inceput sa-mi povesteasca despre Petre Cristea alaturi de care lucrase la uzina Autobuzul. Am si uitat cu ce treaba venisem asa ca la deschiderea barierei am pierdut "pole position-ul". Mare paguba n-a fost pentru ca oricum neavand programare a trebuit sa urc la secretariatul institutiei sa fac rost de una speciala pentru vehiculele istorice. A trebuit sa astept apoi sa treaca verificarile masinile care deja erau in hala. Am avut astfel ocazia sa asist la cateva probe de gaze luate unor masini diesel EURO "enspe" care scoteau fum cam cat combinatul de la Copsa Mica. Va inchipuiti ce stupefactie a produs pornirea motorului in doi timpi de la Aero care nu scotea nici un fel de fum. Revizia a decurs normal, si m-am bucurat sa constat, si de aceasta data, ca personalul R.A.R. apreciaza vehiculele istorice (la modul sincer nu din politetea fata de client). Am folosit pluralul pentru ca in curtea R.A.R. a fost o mica reuniune de club, imediat dupa Aero sosind un Mercedes 350 SL (dl. Mazilu) si un ARO M461 (dl. Pantelimon) . Am revenit cu masina la garaj si m-am dus la Serviciul Inmatriculari cu metroul. Acolo am dat peste un alt coleg, Florian Marin, care luase doua bonuri asa ca am scapat mai repede, la ora 13:00 am lasat actele si doua ore mai tarziu aveam talonul si numerele. Au caM strambat oamenii din nas ca viza de la financiar avea doi ani jumatate vechime dar in final totul a fost in regula. Si asa B 67 ERO a devenit B 38 AER (37 era ocupat). M-am amuzat teribil, in talon au trecut la sectiunea "prima inmatriculare" 01 iunie 1937 masina mea fiind fabricata in doua etape, in noiembrie-decembrie 1937 sasiul rulant si pana in 15 ianuarie 1938 caroseria (perioada in care s-a atribuit seria de sasiu 0285, alaturi de care e stantat anul "37" si cifra "2". Acest "2", conform spuselor unui specialist ceh care a scris si o carte despre istoria Aero, inseamna ca masina a asteptat in depozitul fabricii ca sasiu rulant de rezerva. Aceste sasiuri echipate erau livrate fie firmei de caroserii speciale Sodomka fie erau folosite pentru onorarea rapida a comenzilor de masini in variante de carosare care nu erau pe stoc. Astazi am iesit iarasi la o plimbare prin Bucuresti insotit de colegul Viorel Burcea si al sau Opel Super Six. Ne-am oprit la Parcul Carol si apoi an dat o tura pana pe Calea Victoriei pentru a face cateva fotografii in fata C.E.C.-ului, dupa mine una din cele mai frumoase cladiri ale capitalei. In timpul sedintei foto a aparut un echipaj de la circulatie asa ca printre scuze ne-am luat viteza, nu inainte de a raspunde la intrebarile "standard". Inchei semnalandu-va incarcarea a unui nou film de la Retroparada Primaverii (autor ing. Cristian Dumitru) http://www.youtube.com/watch?v=yZ6vHKXmgS0 .

Un comentariu:

  1. Poza din fata CEC-ului este deosebita. Revenind la AERO nu pot sa nu remarc faptul ca masina a circulat dupa 1990 dar in ce conditii nu s-a mai ocupat nimeni de ea astfel incat de la o masina functionala si mentinuta intr-o stare onorabila mai bine de 50 de ani aceasta s-a degradat intr-o perioada de doar 10 ani? Si asta la sfarsitul anilor 90 cand chiar incepeau sa devina rare aceste masini. Eu am o experienta similara cu masina mea (celalalt Super 6, din Sibiu) care fiind complet functionala a stat in ploaie un timp riscand sa se piarda din cauza unui intermediar care dorea sa castige prea mult. C.Tase

    RăspundețiȘtergere