marți, 22 februarie 2011

40 de ani de la traversarea Africii ( I )




Pe 30 martie se implinesc 40 de ani de la finalizarea primului raid transafrican parcurs de un automobil de teren ARO M461 (insotit de 2 autoutilitare TV 51). Modificarile aduse modelului de serie M461 participant la raid sunt prezentate in cartea O masina strabate lumea scrisa de Ion Chingaru si Corneliu Filip : dubla instalatie de filtrare si racire a uleiului, intarirea traversei sasiului de care e fixat carligul de remorcare (intarit si el), montarea unor grile protectoare la faruri si semnalizatoare si a unui proiector pe partea dreapta. In urma cu circa trei ani in arhiva AUTOMOBILIA a intrat un numeros lot de fotografii realizat cu ocazia acestui raid (foto 1 si 2). Fotografiile au fost realizate de Liviu Ungureanu si provin din redactia revistei Sport si Tehnica. Fiecare fotografie are pe verso descrieri amanuntite. O parte din fotografii au pe verso aplicata stampila "ADMIS" semn ca au trecut sita cenzurii si probabil au vazut lumina tiparului. Am analizat foarte atent aceste fotografii si am descoperit ca autorii cartii mentionate au omis din lista de modificari cel putin doua elemente. Primul este lampa de numar, realiata artizanal pentru a permite montarea numarului de inmatriculare in centrul oblonului. Pe al doilea il puteti vedea pe aripa din dreapta fata a automobilului si in ultima fotografie : este vorba de o lampa care se monta pe cabina autocamioanelor care tractau remorci. Daca autocamionul rula fara remorca lampa era rabatata spre fata. Pe timp de noapte lampa se aprindea. Lampa poate fi considerata un precursor al girofarurilor actuale. Cum ARO-ul M461 urma sa tracteza in Africa o remorca costruita dintr-un "spate" de ARO 240, cei care au preparat automobilul au montat aceasta lampa. Cu totul intamplator acum vreo 10 ani am achizitionat o astfel de lampa, din pacate cu geamul spart. Mult mai tarziu am gasit un geam nou nout, rama insa difera. Afland cu mare satisfactie ca dl Sorin Muentz, vicepresedinte al RETROMOBIL CLUB ROMANIA, a restaurat un M461 care se doreste a fi o replica a celebrului 1 AG 3907 am deosebita placere sa-i donez aceasta lampa din colectia AUTOMOBILIA si sa-l felicit pentru initiativa avuta. Despre 1 AG 3907 nu am vesti grozave sa va dau, multi ani a stat in expozitia fabricii, a fost ulterior vandut prin licitatie (din cate se pare dupa 1989) si a ajuns la carat varza si cartofi la piata din Campulung. Actualmente nu se stie daca masina mai exista. Povestea acestui extraordinar raid va continua pe blog in zilele urmatoare.

4 comentarii:

  1. Ce ne mai place sa ne batem joc de tot :( . Oare n-o fi fost nimeni in toata fabrica aia sa-i pese? Ce bine i-ar fi stat intr-un muzeu auto. Poate asa privind la exponate ne-ar mai creste si noua stima de sine ca natie. Dar ce conteaza? Bani la lautari sa iasa si RR si Mercedesuri sa avem ... Si-mi propusesem sa nu ma mai enervez :( .

    RăspundețiȘtergere
  2. Cat a fost director dl Naghi a existat un muzeu al fabricii, dupa '90 lucrurile au inceput sa dispara, unele oficial altele peste gard. Nu trebuie sa te enervezi, ca a disparut toata fabrica, nu numai masina asta ....

    RăspundețiȘtergere
  3. Am omagiat eu acest minunat vehicul. Priviti reproducerea in forma de macheta la 1/43 http://trenulete.info/aro-m461-expeditia-transafricana-1971/

    RăspundețiȘtergere
  4. Excelent articol si blog. Felicitari. Succes pe mai departe.

    RăspundețiȘtergere