luni, 30 noiembrie 2009

Miniaturi

Va mai amintiti ? La sfarsitul anilor '70 se gaseau prin librarii niste miniaturi din plastic cromat montate pe socluri. Mai mult ca sigur ca era o marfa de import (R.D.G. ? China ?). Tin minte ca am avut 2-3 automobile, pe care, normal, le-am desprins de pe socluri, distrugandu-le. Cuprins de nostalgia copilariei recent am achizitionat o colectie de 13 piese, iata lista lor : Automobile - Daimler 1911, Hispano Suiza 1922, Opel Coupe 1909, Mercedes 1901Pl Skiff 1914, Rolls Royce 1931, Peugeot 1908, Renault - Locomotive - Lord of the Isles 1891, Rend 1972 (mai exista : Adler 1834/35, General 1866) - Trasuri - Kareta Chopina, Kareta Podrozna, Dylizans (mai exista Brek Wiedenski). Intentionez sa completez colectia asa incat daca vedeti pe undeva asa ceva de vanzare astept vesti.

vineri, 27 noiembrie 2009

Autoshow 23 (237)


Astazi mi-a cazut privirea pe coperta revistei AUTOSHOW in care am onoarea sa public inca de la lansare. Am realizat brusc cat de repede trece timpul, s-au strans 237 de numere, care inseamna tot atatea articole publicate la rubrica RETROMOBIL. Cu exceptia unor evenimente cu caracter anual asupra carora am informat cititorii an de an subiectele au fost intotdeauna noi ceea ce trebuie sa recunosc ca nu e deloc simplu. Trebuie sa va multumesc pentru acest lucru voua, pasionatilor ca de-a lungul anilor mi-ati prilejuit sa testez si deopotriva sa admir aceste bijuterii tehnice. In numarul 23 al revistei AUTOSHOW puteti citi prezentarea unui automobil TRIUMPH 1800 (1949), detinut de un colectionar brasovean. Voi continua sa va semnalez pe blog subiectele abordate in revista AUTOSHOW si astept propuneri de noi subiecte.

luni, 23 noiembrie 2009

Medaliile moto semnate Huguenin (II)



O alta medalie de motociclism foarte interesanta, semnata Huguenin, este cea decernata in 1927 participantilor la Cupa Negel "pusa in competitiune" de sportivul B.B. Asan in amintirea varului sau locotenentul aviator Negel, decedat intr-un accident in anul 1913. Pe aversul medaliei, care are un diametru de 30 mm, este prezent un motociclist in viraj, in partea drepta jos fiind prezenta semnatura artistului. Reversul medaliei are o parte centrala destinata inscriptionarii, care este extrem de sugestiv incadrata in partea de sus de un leu iar in partea inferioara de niste frunze de stejar.

Anuarul tuturor automobilelor 1929




Astazi am placerea sa va prezint o lucrare cu totul deosebita, care face parte dintr-o colectie particulara. "Anuarul tuturor automobilelor" publicat in 1929 sub semnatura lui Eugen D. Cusin reprezinta o radiografie a automobilismului romanesc realizata exact acum opt decenii. Lucrarea contine o lista a automobilelor inmatriculate in capitala, din care constatam ca numarul 1B, care a starnit atatea patimi in epoca, a ramas in posesia familiei Asan o perioada lunga de timp. Tot din aceasta lista aflam ca Morris-ul primit de MS Regele Mihai cadou de la Printul Nicolae, prezentat anterior pe blog, purta numarul de inmatriculare 11B. Lucrarea ofera o statistica a tipurilor de vehicule inmatriculate in Romania, pe regiuni, si un index al marcilor care circulau la acea vreme in tara (contine cateva erori, printre care includerea firmei austriece Graf & Stift in categoria automobilelor cehoslovace, marca Vater este in realitate Valter). Ne putem considera norocosi ca o asemenea lucrare a supravietuit pana in prezent.

sâmbătă, 21 noiembrie 2009

Cu acceleratia la planseu


Am tot amanat prezentarea unei carti foarte interesante aparuta in 2008 la Editura Herra, imi fac mea culpa. Autorul lucrarii "Cu acceleratia la planseu", inginerul pitestean Nicolae Cosmescu, fost sef al echipei de competitii IATSA Pitesti, prezinta in 393 de pagini (format A4) istoria competitiilor automobilistice de la sfarsitul secolului trecut, trecand in revista cu precadere pilotii si echipele de competitie din Pitesti si Campulung. Va marturisesc ca am citit pe nerasuflate aceasta carte si periodic revin asupra ei pentru a cauta o serie de informatii. Bogat ilustrata, lucrarea prezinta portretele celor mai importanti piloti si copiloti romani ai anilor 60-90 : Balint, Zarnescu, Vezeanul, Olteanu, Scobai, Garjoaba, Macaneata, Iancovici, Vasile, Ilioaea, fratii Morassi, Rusu, Ciuca, Grigorescu, Aur, Malaut, Mazilu, Preoteasa, Boboescu, Necula, Nuta, Topala. Daca doriti aceasta carte trebuie sa va grabiti pentru ca din cate se pare primele doua tiraje s-au epuizat, o puteti cauta in reteaua de librarii Diverta sau se poate comanda prin posta cu plata ramburs la Editura Herra edherra2002@yahoo.com Este cu siguranta o lucrare care nu poate lipsi din biblioteca unui pasionat al moto sport-ului romanesc !

joi, 19 noiembrie 2009

Ne-a parasit ziaristul Liviu Serban




Cu mare tristete am primit astazi vestea mortii ziaristului auto Liviu Serban, ultimul penel care a publicat in revista Autoturism inca din anul debutului acesteia (1969 - mai exact din nr. 2 al revistei ). Autor a mii de articole Liviu Serban (1937-2009) este cel care a intocmit monografia ACR 75 de ani (1979). Am fost extrem de onorat atunci cand Liviu Serban mi-a solicitat in 2003 sprijinul pentru intocmirea monografie ACR 100 de ani. N-am fost lasati sa finalizam proiectul. N-am sa amintesc cauzele acestei stranii decizii, care l-a mahnit profund pe Liviu Serban. In fotografia de mai sus, realizata in perioada documentarii, il puteti vedea pe regretatul jurnalist Liviu Serban incadrat de doi automobilisti veterani, pilotul Alexe Devasal (in stanga fotografiei) si dr. Emanoil "Titu" Manicatide (fratele inginerului Radu Manicatide - castigator al Raliului Balcanic). Jurnalistul si-a adus o importanta contributie la intocmirea biografiei pilotului Marin Dumitrescu publicata in 1978 sub titlul "Un sfert de veac la volanul bolizilor". Pe nea Marin l-am cunoscut in casa lui Liviu Serban si tot renumitul ziarist a fost cel care, cunoscadu-mi pasiunea pentru istoria automobilismului, mi-a prilejuit in timp intalniri cu mari campioni ai volanului. Un mare jurnalist auto ne-a parasit. Probabil ca Petre Cristea (colegul sau de redactie), Jean Calcianu, Petre Vezeanu, Ludovic Balin si ceilalti mari piloti romani disparuti dintre noi aveau nevoie de penelul lui Liviu Serban. Adio maestre !

miercuri, 18 noiembrie 2009

Oldtimer TV


Oldtimer TV. Da, da, ati citit foarte bine ! Stiu, nici nu visati o televiziune dedicata exclusiv vehiculelor istorice. Si totusi ea exista ! http://www.oldtimer-tv.com
Recomandarea asta o sa va faca cu siguranta sa uitati de canalele TV obisnuite. Oferta este extrem de larga pe langa materialele filmate fiind disponibile prezentari si fotografii. Nu ocoliti nici sectiunea "Know How" dedicata operatiunilor de restaurare.
Pare incredibil dar e realitate, puteti avea o imensa cantitate de informatii printr-un singur click !

marți, 17 noiembrie 2009

Registrul Wartburg 311/312


Intr-un articol mai vechi imi manifestam amaraciunea fata de dezinteresul de care se "bucura" o serie de automobile care odinioara erau foarte populare in Romania. Dintre marcile mentionate desigur nu putea lipsi Wartburg, automobil produs in fosta R.D.G. care la inceputul anilor '60 s-a impus pe piata romanesca prin eleganta, confort si fiabilitate.

Site-ul http://wartburg1000.3x.ro/index.htm vine insa sa ma contrazica si reprezinta o surpriza extrem de placuta. Cu truda si pasiune in acest site au fost stranse numeroase informatii si fotografii extrem de utile, sunt prezentate scanat cartile tehnice si manualele de utilizare fiind deschis si un registru al exemplarelor care au supravituit. Daca in drumurile voastre veti imortaliza automobile Wartburg puteti contribui la dezvoltarea site-ului si, de ce nu, la salvarea unor masini. Initiatorul acestui site merita felicitarile si sprijinul nostru.

duminică, 15 noiembrie 2009

www.prewarcar.com


Unul din cele mai interesante site-uri din cate exista la ora actuala este cel creat de olandezul Joris Bergsma http://www.prewarcar.com/ Aproape zilnic aici putei gasi articole si anunturi noi. De ceva vreme site-ul are un "frate" care se ocupa de masinile clasice http://www.prewarcar.com/pre1966/ insa cel dedicat automobilelor antebelice continua sa detina suprematia fiind destinatia zilnica a catorva zeci de mii de pasionati din intreaga lume. Joris a publicat cateva articole legate de Romania, reportaje de la "Antebelum" dar si alte articole despre vehicule istorice de la noi din tara. Daca vreti sa fiti la curent cu ultimile descoperiri din cele mai ciudate locatii in care au fost gasite diverse modele rare, cu evenimentele majore din lume sau pur si simplu sa cautati piese sau masini nu ocoliti acest site.

marți, 10 noiembrie 2009

Muzeul jucariilor

Putin stiu ca in Romania fiinteaza un muzeu privat care adaposteste comorile copilariei noastre, jucarii fabricate in mare parte inainte de 1989. Asociatia Muzeul Jucariilor s-a nascut din pasiunea unui om pentru antichitati, mai exact pentru jucariile care odinioara faceau deliciul copiilor iar astazi starnesc nostalgii parintilor. Presedintele asociatiei si fondatorul acestui muzeu este inginerul bucurestean Cristian Dumitru. Muzeul se "bucura" de totalul dezinteres al autoritatilor, fiind gazduit temporar de o serie de institutii precum Spitalul M.S. Curie, Palatul Copiilor sau diverse scoli din capitala. In ciuda tuturor obstacolelor si ignorand criza atat de invocata de noi toti, de la guvern pana la florarese, dl. Dumitru nu cedeaza inbogatind permanent colectia muzeului. Veste imbucuratoare este ca bucuresteanul nu s-a limitat la machetele de automobile achizitionand si un vehicul istoric asa incat in viitor il vom intalni la evenimentele de gen. Dat fiind specificul acestui blog dar si mica colectie personala de jucarii auto pe care voi incepe s-o prezint in curand va invit sa intrati pe site-ul muzeului in sectiunea automobile unde veti putea trece in revista jucarii care sunt convins ca le-ati indragit in copilarie intr-un album on line, o referinta utila oricarui colectionar. Foarte interesanta si sectiunea cu fotografii de arhiva in care sunt surprinse jucarii, sectiune la dezvoltarea careia fiecare dintre Dvs. poate sa-si aduca o contributie.
Foto : A.M.J.

duminică, 8 noiembrie 2009

O medalie centenara




Cum spuneam, cea mai veche piesa din colectia de medalii auto-moto are 104 ani si a fost emisa pentru o cursa de 180 km disputata la 5 mai 1905 (locul IV). Si aceasta medalie s-a plimbat foarte mult, fiind cumparata de mine in 2003 dintr-un talcioc din Roma de la un anticar .... rus care vindea uniforme, caciuli si alte efecte militare sovietice. Cum rusii au copiat cam toate distinctiile naziste si alte vechituri umpland lumea de falsuri am avut oarece dubii vis a vis de autenticitatea ei. Rusul vazand ca saptamanal il vizitam si studiam medalia a intrat in vorba cu mine si, probabil, afland ca sunt din Romania a fost foarte sincer spunand" majoritatea lucrurilor de aici sunt replici, nu si medalia asta, stiu ca nu ma crezi dar facem asa , mergi cu ea la un specialsit si daca e falsa iti resitui banii si poti s-o pastrezi". Am batut palma, am luat medalia si am plecat. M-am dus la vreo 2 anticari, dar toti cereau onorariu pentru expertize, iar suma depasea cu mult pretul platit pe medalie. M-am lasat pagubas, ma gandeam ca daca o fi sa decopar ca e falsa o atarn la chei si o sa am un breloc foarte frumos, e drept cam scump. Intr-o zi nimeresc la un targ de antichitati organizat ad hoc pe o strada din zona garii si vad un anunt "cumpar medalii si cupe sportive". Cand ma uit dupa taraba, vad un anticar batran sa tot fi avut vreo 70 de ani. Ideea mi-a venit pe loc, s-o propun spre vanzare asa incat expertiza sa fie moca. La urma urmei riscam doua lucruri : ori s-o vand ori s-o primesc in cap in cazul in care era falsa. Zis si facut, caut cu infrigurare medalia prin sac si o gasesc uitata intr-un colt. Anticarii astia au un simt aparte vaneaza marfa si implicit fraierii de la mare distanta, omul meu cum a vazut ca ma scobesc sa scot ori potofelul ori ceva marfa a devenit brusc foarte atent. Scot medalia omul o ia, isi monteaza un zambet tamp pe fata, dezinteresat si zice "daca era de tir cu arcul ma interesa". Ma uit la el, el la mine, eu fericit ca nu mi-o luasem in cap, el tot tragand de timp doar doar o scoate vreun pret de chilipir de la mine. Daca a vazut ca tac si inspectez cateva albume de fotografii zice "stai un pic aici, s-o arat unui amic , poate il interesaza" si trece strada la cateva mese mai incolo. Nu stiu ce au vorbit, cert e ca la intoarcere omul si-a jucat ultima carte "nici amicul nu e interesat, dar ce pret are , daca e un pret bun o cumpar eu ". Eu cu o mimica aproximativ identica ii zic fara sa clipesc si ca sa-i intorc "fandarea" cu tirul cu arc zic "nu e de vanzare dar vreau la schimb o placheta Mille Miglia din anii '50". Omul da din cap a paguba si imi lasa o carte de vizita "treci joia viitoare pe la magazin si rezolvam". Am plecat fericit din targ, rusul nu mintise, medalia era veritabila de vreme ce omul se aratase dispus sa-mi ofere la schimb o piesa care facea multe sute de euro. Initial m-am gandit sa accept schimbul, mai cu seama ca plachetele de la Mille Miglia sunt superbe si evident scumpe. Cum nu colectionez decat piese romanesti (nu ma intrebati de ce am luat medalia germana, cred ca datorita vechimii) m-am gandit totusi sa pastrez aceasta piesa si sincer nu regret desi probabil nu voi avea niciodata o placheta Mille Miglia. Recent un bijutier mi-a confirmat banuiala, medalia este din argint, diametrul fiind de 40 mm.

sâmbătă, 7 noiembrie 2009

Medaliile moto semnate Huguenin (I)




Una dintre cele mai vechi medalii pe care o detin este o medalie din 1905 de la o competitie motociclistica din Germania. Dintre medaliile moto romanesti cele mai vechi din colectie sunt cel din imagine, care dateaza din 1925. Este interesant ca desi forma difera aversul acestor medalii este identic si poarte semnatura "Huguenin". Medalia rotunda are diametrul de 40 mm si este semnata si pe revers. Medalia dreptunghiulara are dimensiunile 32x43 mm poarta aceeasi semnatura pe avers si un indicativ in coltul drepta pe revers, C700. Ambele medalii au fost decernate de Moto Club Roman (M.C.R. fondat 15 martie 1923) in 1925 pentru probe de 500 metrii lansat. Ce ciudat e ca pe cea patrata sunt inscrise doua nume W. Appel P. & P. Panther in timp ce pe cea rotunda, acordata pentru un nou record national in aceasta proba numele devine Appel Gr. desi e de presupus ca e vorba de acelasi motociclist. Ce e si mai ciudat e ca aceste doua medalii provin din surse cu totul diferite, ba mai mult, cea patrata a fost cumparata de un amic la un targ de antichitati din Anglia in vreme ce cea rotunda a fost achizitionata din Romania. De aici si supozitia ca motociclistul era de origine britanica.

joi, 5 noiembrie 2009

Targul de la Padova 2009








Recent s-a desfasurat in Italia cel mai important targ anual de vehicule istorice, Targul de la Padova. Prin amabilitatea dlui Horia Popescu, Presedintele Comisiei Tehnice a RETROMOBIL CLUB ROMANIA, participant la eveniment, va prezint foto-reportajul de mai sus. Padova este pentru colectionarii din intreaga lume un punct de maxim interes, echivalentul italian pentru Retromobile Paris sau Techno Classica Essen. Daca dl. Popescu a fost atras de numeroasele exemplarele "corse" expuse, un alt membru R.C.R. prezent la eveniment, dl. Cristian Luca, ne-a relatat ca pe segmentul de machete si jucarii auto targul din acest an nu a excelat. In fundalul penultimei fotografii se zaresc niste obiecte pe care le veti gasi doar in targurile din Italia, neavand nici o legatura cu domeniul automobilistic. Este vorba de intrumentar comercial, "de epoca" cantare, balante, masini de taiat mezeruri, paine, carne, rasnite de cafea etc, pentru care in Italia exista un adevarat cult.

Daca nu ati fost inca la targul de la Padova merita sa va propuneti acest lucru pe viitor, pe langa caracterul comercial acest targ fiind un grandios show unde expun cele mai importante cluburi de profil din Italia.

Foto © Horia Popescu

luni, 2 noiembrie 2009

Reclame : Opel Six



Cautand prin arhiva am dar intr-un manual tehnic peste reclama de mai sus. Sunt absolut convins ca cel putin doi oameni sunt foaret fericiti s-o vada dat fiind ca au masina respectiva. Ca si comentariu trebuie spus ca fotografia a fost realizata in Romania, masina purtand numere de rodaj W606. Cititorii timisoreni pot contribui la competarea acetei reclame cu o fotografie a imobilului firmei

Medalia Record R.P.R. pe 50 km



O piesa interesanta si in acelasi timp ciudata este medalia din imagine. Realizata din alama argintata medalia are diamentrul de 50 mm. Pe fata grafica include doua monoposturi si Arcul de Triumf , in timp ce pe verso este inscris "Comitetul pentru Cultura Fizica si Sport". In mijloc este gravat textul "Record R.P.R. pe 50 km" fapt care plaseaza temporal decernarea in perioada 1947-1965 in care tara noastra a purtat titulatura de Republica Populara Romana, mai exact inceputul anilor '50 cand au fost reluate cursele automobilistice. De este ciudat la aceasta medalie este lipsa oricarui alt inscris (numele cei care a realizat recordul, data , etc) precum si marcajul producatorului "Ges. Arad" (variata germana prescurtata pt. "Fabricat la Arad") usor straniu in comunism. Cum comitetul emitent al medaliei a fost infiintat dupa cel de-al doilea Razboi Mondial misterul este si mai mare, varianta invocata de vanzatorul medaliei nefiind plauzibila (medalie din perioada interbelica, ramasa in stoc , inscriptionata de comunisti).

duminică, 1 noiembrie 2009

The Bugatti Trust


Hugh Conway a fost unul din cei mai importanti experti ai automobilelor Bugatti. Publicist, expert evaluator, istoriograf dar si colectionar Conway a lasat posteritatii o incredibila arhiva Bugatti. Prin vanzarea unei dintre masinile din colectia sa fundatia "The Bugatti Trust" a reusit sa construiasca cladirea care adaposteste colectia Conway care contine automobile, documente si fotografii de arhiva, proiecte originale, etc. Arhiva foto poate fi consultata online http://www.bugatti-trust.co.uk/photographs/main.php
Site-ul va mai ofera :
- posibilitatea sa treceti in revista modelele Bugatti
- parcurgerea online a newsleter-ului editat periodic de fundatie
Foto © Bugatti Trust