marți, 7 aprilie 2009

Originile primei sigle Dacia









La targul de care va povesteam mai jos am vazut un breloc foarte interesant. De la distanta am crezut ca e un breloc cu prima sigla Dacia. Insa nu era asa, sigla (foto stanga) difera de cea UAP iar pe cealalta fata brelocul poarta inscriptia " Regie RENAULT Nice " si un numar de telefon.


Asemanarea dintre cele doua sigle este insa izbitoare, sper ca sunteti de acord. Desigur ca din heraldica au disparut cele doua coroane, pasarea "fantastica" a fost inlocuita cu un vultur, care nu mai sta pe doua varfuri ci pe unul singur. Am tot comparat cele doua fotografii (emblema UAP foto Dan Stancel) si singura concluzie la care am ajuns e ca Renault a creat prima sigla Dacia, plecand de la o emblema care ii apartinea, restilizata si "curatata" de insemnele regale, interzise la acea vreme in Romania. Daca cineva cunoaste intreaga poveste a primei sigle Dacia si ne poate lamuri astept cu interes un comentariu pe aceasta tema. Pana atunci va las sa le comparati si analizati.

--------------------------------------------------------------------

Nota : A aparut un element nou, care complica si mai mult lucrurile, in sensul ca sigla regiunii Arges (foto sus - versiunea din perioada interbelica - sursa: wikimedia.org) este si ea similara celei Dacia, asa cum bine a remarcat Bogdan. Preluarea din heraldica locala pare o varianta mult mai solida, totusi radacinile par a fi multiple.

7 comentarii:

  1. Din cate stiu eu Renault a creat si primul automobil DACIA (1100) asa ca asemanarile dintre cele doua sigle care apar in fotografiile de mai sus se poate sa nu fie tocmai intamplatoare si sigla Dacia sa fi venit odata cu automobilul Dacia.

    RăspundețiȘtergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sigla Dacia a aparut pentru prima data pe capacul volanului modelului 1100 (august 1968). Ulterior sigla de pe panoul fata al caroseriei a fost modificata, a disparut banda de aluminiu care ingloba scrisul "Dacia" turnat in plastic cu o bagheta care in partea dreapta avea emblema cu vultur (cea prezentata in fotografie). Modelul 1300 a purtat sigla cu vultur pe masca radiatorului si pe capacul volanului. Varianta de pe capacul volanului este "in culori". In timp insa vopseaua inglobata in lac a crapat la majoritatea masinilor, ramanand suportul din plastic argintiu in care este incastrata sigla. Ulterior aparitiei modelului 1310 emblema cu vultur a diparut de pe masca ramanand numai pe capacul volanului. A disparut si de aici cand s-a renuntat la primul tip de volan, aparand ulterior doar ocazional pe alte tipuri de volane utilizate pentru scurte perioade. In general firmele din domeniul auto au tendinta de a moderniza mereu siglele insa exista elemente care se pastreaza chiar si stilizate. La Dacia nu a fost cazul niciodata si nici in prezent sigla nu e ceva care sa dureze, o chestie f ciudata in opinia mea. Chestia care ramane neclara ref emblema cu vultur este daca ea a fost realizata de un roman sau a fost propusa de francezi.

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte interesanta emblema mai ales ca nu face parte din siglele sau insemnele oficiale Renault si nici cele ale orasului Nisa. Regia Nationala Renault avea o stema cu o coroana centrala mare si flori de crin stilizate ( romburi ) in camp. Este posibil sa fie sigla (emblema) unui dealer local de Dacii din Nisa? ( e doar o supozitie nu stiu sa se fi vandut dacii in Franta )

    RăspundețiȘtergere
  5. Vulturul aflat pe sigla Dacia este stema judetului Arges ... Atit in perioada interbelica cat si in anii democratiei populare acvila se sprijinea pe muntele din mijloc si NU avea coroana.

    RăspundețiȘtergere
  6. F importanta informatia furnizata de tine, numai ca apropierea dintre sigla UAP este mai mare fata de sigla frantuzeasca decat de cea a judetului Arges. Nu cred ca e o simpla intamplare.

    RăspundețiȘtergere
  7. Este doar o coincidenta, interesanta dealtfel.
    Stema comitatului Nisa (comté de Nice) este vulturul incoronat, asezat pe trei munti deasupra marii. Stema judetului Arges are o acvila si reprezinta "inima" Tarii Romanesti de la inceputurile dinastiei Basarabilor, Campulung fiind prima capitala, apoi Curtea de Arges. Cred ca prima sigla Dacia a fost o expresie nationalista cu conotatii de "descalecator". Se stie ca tov. Ceausescu a cautat (si a si reusit) sa'si creeze o astfel de imagine, una din metode fiind stergerea discreta a trecutului, de multe ori nu foarte indepartat. Astfel s'a decretat cu nesimtire "Dacia, primul autoturism/automobil romanesc" desi IMS-ul aparuse cu doua cincinale mai inainte, ca sa nu mai spun ca tratativele pentru asimilarea unei licente erau in curs de pe vremea lui Gigi Dej. Imi pare rau ca am facut apel la chestiuni politice dar pentru a lamuri chestiunea e bine de stiut contextul.
    P.S. Acvila Tarii Romanesti e mai veche decat vulturul Nisei :)

    RăspundețiȘtergere