duminică, 19 aprilie 2009

Nu tot ce e vechi e si original





Cand restaurezi un vehicul istoric si nu ai documentatii si fotografii originale, din epoca, e apoape impozibil sa nu gresesti. Se intampla insa sa ai tot ce iti trebuie si sa ajungi intr-un punct care sa-ti provoace insomnii. Primele doua fotografii de mai sus sunt din arhiva firmei Steyr, si reprezinta interiorul modelului 100. Desi e vorba de aceesi masina dupa cum observati exista diferente vizibile. Din cate am studiat prin mai multe carti, discutan dulterior si cu unul din autoti, arhivistul firmei Steyr, am ajuns la concluzia ca prima fotografie este a unui prototip pre productie iar a doua este a versiunii de serie. Pana aici totul clar, ma lamurisem ca a doua fotografie urma sa-mi serveasca drept model, asa fiind facute toate masinile care au fost restaurate in timp, multi lucrand (banuiesc) dupa tapiteria originala, eu neavand norocul asta. Problema abia acum incepe, pentru ca de la bunul meu amic austriac Hans am primti ca model .... un maner, pe care el l-a gasit pe masina (foto 3). Nimeni nu a avut asa ceva de vreme ce toti ceilalti care au restaurat interiorul au facut manaerul din piele (foto 4). urmand modelul de serie (foto 2). Ceea e si mai ciudat e ca inelele de la capete vizibile in fotografia prototipului lipseau pe masina amicului meu, care oricum face parte din ultima perioada de fabricatie, daca ar fi fost printr eprimele ar fi fost de inteles. Omul a refacut manerele, cheltuind o suma importanta (sunt 4 pe masina). Am ezitat destul de mult sa deschid subiectul in discutiile purtate cu Hans totusi dupa cercetarile intreprinse sunt din ce in ce mai convins ca a procedat gresit, probabil ca cineva inlocuise in trecut manere din piele cu unele textile. Concluzia e una singura, uneori poti gasi pe o masina piese care par originale, sunt vechi (uneori mai vechi decat masina in sine) si au fost aplicate cu maiestrie asa incat par autentice. In final a trebut sa deschid subiectul, si desi e greu sa recunosti o asemenea greseala, amicul meu a admis ca a comis o eroare, asa incat pentru el urmeaza o noua cheltuiala ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu