M-am amuzat vazand la stiri cum clubul al trabantistelor a deschis portile posesorilor de sex masculin. Mutarea a necesitat si schimbarea denumirii, noua titulatura, Rara Avis, putand parea multora prea pretentioasa dat fiind ca vorbim de un club care reuneste posesori ai unui model iesit din fabricatie relativ recent (1990). Demersul este insa unul just, izvorat din faptul ca distinsele trabantiste au constatat ca de la an la an numarul masinilor de acest tip s-a rarit constant. Si din pacate nu gresesc deloc situatia afectand si alte tiuri de automobile.
Masini foarte populare in Romania, multe dintre ele comercializate oficial precum Trabant (modelul 600, singurul care poate fi considerat vehicul istoric ), Fiat (600, 850, 1100, 1300, 1500, 1800), Renault (10, 10 Major, Dauphine, 16 TL), Skoda (1100 MB, 100 S), Moskvich (403, 408), Gaz (20 Pobeda, 21 Volga), Wartburg (311, 1000) sunt astazi adevarate raritati. Chiar si modelele eligibile ca vehicule istorice produse de firmele autohtone Dacia si ARO nu inregistreaza cifre record in randul exemplarelor atestate. Ma refer la exemplare care au fost corect conservate, fara alterarea originalitatii sau care necesita operatiuni de restaurare care sa nu depaseasca ca si costuri valoarea lor de piata. Daca iesi astazi cu un Wartburg 1000 pe strada oamenii te privesc cu aceesi uimire cu care privesc automobilele antebelice.
Pentru a defini ce inseamna un automobil rar trebuie pornit de la numarul de unitati produse. In acceptiunea mea toate automobilele care nu au depasit 5000 de unitati produse sunt rare, indiferent de perioada de productie. Intervine apoi factorul numit "rata de supravietuire", care se poate aplica atat la nivel national dar si universal. Multe modele europene sunt rare pe batranul continent desi au fost produse in mii sau chiar zeci de mii de exemplare, datorita faptului ca S.U.A. a absorbit in mare parte intreaga productie. In alte situatii, automobile extrem de populare, cum e cazul Fiat-ului 500, care a inregistrat o productie de peste 3.000.000 de exemplare au fost casate in timp. Asa se face ca astazi ca Fiat-ul 500 inverseaza scara valorilor, fiind in unele cazuri de doua ori mai scump decat automobile care acum 40 de ani in stare noua costau dublul sau chiar triplul unui 500. In general automobilele mai scumpe au o viata mai lunga de viata. Actuala criza se pare ca va lungi durata de viata a unui automobil, care astazi foarte rar depaseste 10 ani.
Toti colectionarii din lume se mandresc atunci cand au un automobil rar. Raritatea unui automobil ridica insa mari probleme desi in plan financiar reprezinta o investitie solida. Problema cea mai mare este a reperabilitatii pieselor de schimb. Uneori chiar si pentru masini de 30-40 de ani anumite repere lipsesc iar in cazul in care exista raritatea le face sa fie foarte scumpe.
De aceea cand abordati un proiect de restaurare sau chiar cand achizitionati un automobil in stare perfecta e bine initial sa studiati daca exista surse de unde sa procurati piesele necesare. Lipsa pieselor originale va va determina sa apelati la adaptari, care automat vor tranforma doritul vehicul istoric intr-o banala masina veche carpita cu piese de varii proveniente. O alta problema este posibilitatea de a comunica cu alti colectionari care detin modele similare. Internetul ofera asta un sprijin imens, ce te faci insa daca nu reusesti sa gasesti un partener de discutie care sa-ti impartaseasca din experienta sa ? Chiar daca il gasesti pot exista bariere generate de limba, cum este cazul posesorilor de automobile produse in Cehoslovacia, o tara in care cu greu reusesti sa te faci inteles in vreuna din limbile de larga circulatie. Intervine apoi disponibilitatea fiecaruia de a ajuta, fiind foartte greu sa gasesti astazi oameni dispusi sa-si sacrifice timpul pentru a da o mana de ajutor.
Pentru a defini ce inseamna un automobil rar trebuie pornit de la numarul de unitati produse. In acceptiunea mea toate automobilele care nu au depasit 5000 de unitati produse sunt rare, indiferent de perioada de productie. Intervine apoi factorul numit "rata de supravietuire", care se poate aplica atat la nivel national dar si universal. Multe modele europene sunt rare pe batranul continent desi au fost produse in mii sau chiar zeci de mii de exemplare, datorita faptului ca S.U.A. a absorbit in mare parte intreaga productie. In alte situatii, automobile extrem de populare, cum e cazul Fiat-ului 500, care a inregistrat o productie de peste 3.000.000 de exemplare au fost casate in timp. Asa se face ca astazi ca Fiat-ul 500 inverseaza scara valorilor, fiind in unele cazuri de doua ori mai scump decat automobile care acum 40 de ani in stare noua costau dublul sau chiar triplul unui 500. In general automobilele mai scumpe au o viata mai lunga de viata. Actuala criza se pare ca va lungi durata de viata a unui automobil, care astazi foarte rar depaseste 10 ani.
Toti colectionarii din lume se mandresc atunci cand au un automobil rar. Raritatea unui automobil ridica insa mari probleme desi in plan financiar reprezinta o investitie solida. Problema cea mai mare este a reperabilitatii pieselor de schimb. Uneori chiar si pentru masini de 30-40 de ani anumite repere lipsesc iar in cazul in care exista raritatea le face sa fie foarte scumpe.
De aceea cand abordati un proiect de restaurare sau chiar cand achizitionati un automobil in stare perfecta e bine initial sa studiati daca exista surse de unde sa procurati piesele necesare. Lipsa pieselor originale va va determina sa apelati la adaptari, care automat vor tranforma doritul vehicul istoric intr-o banala masina veche carpita cu piese de varii proveniente. O alta problema este posibilitatea de a comunica cu alti colectionari care detin modele similare. Internetul ofera asta un sprijin imens, ce te faci insa daca nu reusesti sa gasesti un partener de discutie care sa-ti impartaseasca din experienta sa ? Chiar daca il gasesti pot exista bariere generate de limba, cum este cazul posesorilor de automobile produse in Cehoslovacia, o tara in care cu greu reusesti sa te faci inteles in vreuna din limbile de larga circulatie. Intervine apoi disponibilitatea fiecaruia de a ajuta, fiind foartte greu sa gasesti astazi oameni dispusi sa-si sacrifice timpul pentru a da o mana de ajutor.
Trist dar adevarat, in Romania vehiculele istorice au fost, sunt si vor ramane multa vreme o Rara Avis, desi o oarecare cultura exista de vreme ce orice proprietar de epava caruia ii bati in poarta te intampina cu discursul "asta e o masina de epoca, face multe parale, vreau o masina noua pe ea". Optimistii ar putea spune ca suntem un popor de colectionari de vreme ce Romania are unul din cele mai batrane parcuri auto din Europa, realitatea e ca la noi decenii intregi automobilele "s-au pensionat" cand depasisera cu mult starea de epava asa incat cu greu poti gasi astazi ceva care mai poate fi restaurat.
rara avis = pasare rara ptr. ca pe aici sunt si ingineri nu numai poeti...
RăspundețiȘtergereeu am crezut prima data ca vorbesti despre o masina, oricum discutia se poate extinde si pe ceea ce se cheama young timer adica masini care urmeaza ca in cativa ani sa intre in randurile vehiculelor istorice adica bmw 635,
deloren, si alte multe masini deosebite care sunt cotate chiar si in price guide din classic cars.
consider ca daca aceste masini nu pot face parte din "marea familie" decat la 30 de ani dupa ce a incetat productia tipului respectiv, se pot pierde multe masini care sa ajunga in tot felul de stari de agregare sau mai rau chiar cutii de conserve.
Foarte bine spus, si iata asa in Romania Pobeda e mai rara decat Ferrari. Partea amuzanta e ca multe modele europene din anii 70 si 80 sunt mai raspandite in Romania decat in tarile vestice, o sa radeti dar in Anglia e un club format din posesori de "masini uitate" precum modele ca Renault 18, Passat I si II, Audi 80 model 1978, Opel Ascona, care saliveaza la masinile existente in Romania si alte tari est-europene. Bine inteles, conditia difera enorm...!
RăspundețiȘtergereTotusi de mult timp cred ca e pacat ca masinile care au facut istorie in tara, si care fac parte din istoria automobilismului din Romania, inca se caseaza uneori in stare buna in timp ce colectionari importa masini din vest...
Alta problema ar fi ca multe masini de productie autohtona dispar. Daca mai piere un FIAT 1500 cel putin mai exista in Italia; dar modele fabricate in tara precum Dacia 1300 break, 1320, Lastun, 1310 sport si 1302, cam toate TVurile, si primele serii de ARO 24, au o adevarata sanse sa devina extincte, fapt ce deja s-a realizat cu primele serii de TV, astazi existente doar in poze de epoca.
In alta ordine de idei felicitari pentru blog!