Intr-o perioada in care maneaua e la putere in Romania, peste geniile romanesti se asterne incet dar sigur uitarea. Din galeria marilor inventatori romani face parte si inginerul George "Gogu" Constantinescu (1881-1965) (cunoscut sub numele de Constantinesco peste hotare), autorul teoriei sonicitatii si a numeroase brevete de inventie in domeniul automobilului si nu numai.
Constantinescu s-a preocupat de proiectarea unui automobil popular, care sa fie accesibil (maxim 100 de guinee), sa aiba un consum scazut de combustibil (1 galon la 100 mile) si sa fie capabil sa atinga viteza de 30-40 mph.
In prima fotografie il puteti vedea pe Constantinescu in mai 1923 la volanul prototipului echipat cu convertizor. Inventatorul a utilizat in constructia prototipului un sasiu rulant Sheffield Simplex, inlocuind motorul de 45 CP cu unul Singer de doar 10 CP. Convertizorul proiectat si realizat de Constantinescu este primul pas spre transmisia automata de astazi, el permitand eliminarea ambreiajului si a schimbatorului de viteze. Constantinescu a efectuat testele conducand personal automobilul, pe platforma sasiului calatorind alte 9 persoane. Alte teste au fost efectuate tractand sarcini in rampa sau trecand peste obstacole.
Constantinescu s-a preocupat de proiectarea unui automobil popular, care sa fie accesibil (maxim 100 de guinee), sa aiba un consum scazut de combustibil (1 galon la 100 mile) si sa fie capabil sa atinga viteza de 30-40 mph.
In prima fotografie il puteti vedea pe Constantinescu in mai 1923 la volanul prototipului echipat cu convertizor. Inventatorul a utilizat in constructia prototipului un sasiu rulant Sheffield Simplex, inlocuind motorul de 45 CP cu unul Singer de doar 10 CP. Convertizorul proiectat si realizat de Constantinescu este primul pas spre transmisia automata de astazi, el permitand eliminarea ambreiajului si a schimbatorului de viteze. Constantinescu a efectuat testele conducand personal automobilul, pe platforma sasiului calatorind alte 9 persoane. Alte teste au fost efectuate tractand sarcini in rampa sau trecand peste obstacole.
Ca o paranteza fie spus, sunt convins ca daca ar fi realizate cateva replici ale acestui automobil, chiar si la scara redusa, orice muzeu de automobile din lume ar fi bucuros sa le gazduiasca. Asa poate fi promovata imaginea Romaniei in lume solid si pe termen lung. Desigur ca si ouale incondeiate, mititeii sau sarmalele, dansurile, mastile si hainele populare, obsesiv prezentate in exterior in diferite ocazii, au importanta lor in refacerea imaginii tarii, insa ponderea cea mai mare in aceasta promovoare condier ca trebuie sa o aiba oamenii, romanii de geniu, din prezent sau din trecut, inventatori, scriitori, pictori, muzicieni, sportivi, etc.
Revenind la automobilul Constantinescu acesta s-a bucurat de un mare interes din partea producatorilor de automobile, in special dupa ce a fost expus in 1926 la saloanele de la Paris (standul in fotografia 2) si Londra. Prezent la salonul parizian M.S. Printul Carol al II-lea a testat personal automobilul alaturi de inventator (foto 3). In 1926 General Motors achizitioneaza licenta automobilului cu convertizor.
Pentru a studia in detaliu personalitatea, opera si activitatea inventatorului roman va recomand sa parcurgeti lucrarea publicata de fiul acestuia Ian Constantinesco in 1994 accesibila on line la
http://fluid.power.net/fpn/const/index.html
La libraria A.G.I.R. din Piata Romana gasiti o lucrare dedicata marelui inventator http://www.agir.ro/carti.php?id_carte=110206&
Va invit sa cumparati aceasta lucrare, si daca pasii va poarta prin prin Parcul Carol nu uitati sa treceti pe podul din beton armat proiectat de George Constantinescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu