Multe din automobilele antebelice dar nu numai au avut original instalatia electrica la tensiunea de 6V. In Romania ultimele masini care "s-au mai luptat pe frontul" 6V au fost Trabant si Wartburg. In general toata lumea a trecut de la 6V la 12v, urmand trendul industriei auto. In plus in Romania problema principala a fost generata de acumulatorii de slaba calitate. Si astazi inca se mai produc la noi, semiartizanal, acumulatori de 6V, sfatul meu e sa-i evitati. Revenind la modificarea de la 6V la 12V eu spun din capul locului ca in acceptiunea mea e pacat sa faci in anul 2009 aceasta modificare. Sunt si cazuri in care masinile au fost cumparate deja modificate iar reperele originale sunt greu de gasit. Totusi daca te straduiesti gasesti. Mai ales pentru modelele Ford, Renault, Opel, B.M.W., Porsche, etc care la inceputul anilor '60 inca mai foloseau tensiunea de 6V, in cazul acestor masini chiar nu exista scuza. Trecand peste durerile de cap cauzate de acumulatori si disparitia treptata a consumabilelor, accesoriilor si pieselor de schimb de pe piata (becuri, bobine, claxoane, radiouri, etc) cred ca ruptura s-a produs dupa aparitia pe piata a modelului Dacia 1300. Aparitia in comert a alternatorului a incurajat pe multi sa renunte la dinam, de 6V sau 12V, cunoscut fiind ca dinamul la relanti incarca slab bateria. As vrea insa sa mentionez ca am avut de-a lungul timpului cateva masini dotate cu dinam (Fiat 500, 600, 1800, Dacia 1100), insa niciodata nu am avut probleme cu bateria. In opinia mea conteaza foarte mult sa dotezi automobilul cu o baterie care sa aiba amperajul recomandat de uzina constructoare. Automat daca utilizezi o baterie de amperaj mai redus sau intretinerea nu e corecta pot aparea probleme. Alternatorul ofera in mod evident o mai mare "liniste" conducatorului. Asa incat toti producatorii sau orientat in timp spre alternator, inclusiv firma Aro, care a dotat ultima serie M461, denumita "C", cu alternator, tocmai pentru cresterea fiabilitatii. In concluzie desi e alternatorul e incontestabil superior dinamului se naste o intrebare : masinile moderne sunt superioare celor istorice, alegandu-le din pasiune pe cele istorice, de ce sa le modernizam ? Parerea mea e ca farmecul acestor automobile e maxim atunci cand sunt mentinute 100% in stare de orginalitate. Faptul ca intensitatea farurilor, la o masina dotata cu dinam, scade cand ne oprim la un semafor face parte din farmecul vehiculelor istorice. In plus , daca bateria e "expusa" in compartimentul motor, se pierde tot farmecul cand ridicand capota dai peste o baterie cu carcasa din plastic, eventual si colorata strident. In concluzie ii sfatuiesc pe toti cei care achizitioneaza sau restaureaza un automobil care original era pe 6V sau era echipat cu dinam, sa nu se grabeasca sa-l modifice, piese se gasesc (in fotografii piese si acumulator de 6V), la fel de greu sau usor ca si celelalte repere de care ai nevoie intr-un astfel de proiect. Intamplarea face sa am doua automobile antebelice la care si sa fi vrut nu puteam sa pun nici alternator nici sa schimb tensiunea. Steyr-ul 100 (1935) este echipat cu un dinamostarter, practic electomotorul devine dupa pornire dinam, angrenarea motorului realizandu-se prin curea si nu prin volanta. Instalatia este la 12V (schema originala e prezentata mai sus). Aero 30 Roadster (1937) are instalatia electrica la tensiunea de 6V, motorul este bicilindric in doi timpi, dinamul incluzand si delco-ul. Acestea sunt plasate in "capul" vibrochenului, accesul la platine/condensatori facandu-se din habitaclu printr-un capac de vizitare. Si sa fi vrut sa schimb ceva la aceste doua masini era practic imposibil. Toate automobilele Steyr (modelele 50, 55, 100, 125, 200, 220) si Aero (500, 662, 750, 1000, 30, 50) care mai sunt inca in circulatie sunt utilizate fara a fi modernizate. Deci se poate !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu